پایان نامه بررسی تاثیر عوامل آنی گرایی خریدار و درون فروشگاهی بر خرید آنی در فروشگاه های زنجیره ای | ... | |
دانشکده مدیریت و اقتصادبرای رعایت حریم خصوصی نام نگارنده و استاد راهنما در سایت درج نمی شود (در فایل دانلودی نام نویسنده و استاد راهنما موجود است) تکه هایی از متن پایان نامه به عنوان نمونه : (ممکن است هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل است) چکیده در چارچوب بازاریابی، فرآیند تصمیمگیری مصرفکننده غالباً متمرکز بر شناخت نیازها، جستجوی اطلاعات، ارزیابی بدیلها، خرید و ارزیابیهای پس از خرید بوده است که در این فرآیند فرض میشود که مصرفکنندگان، تصمیم گیرندگان عقلایی هستند اما فرآیندهای تصمیمگیری لزوماً عقلایی و قبل از ورود به فروشگاه نیستند. در واقع تمام تصمیمات خرید به صورت عقلایی نیستند، برخی تصمیمات به دلیل محرکهای بیرونی گرفته میشود. چنین فرآیند تصمیمگیری از نوع کاملاً کوتاه و متفاوت با فرآیند عقلایی، “رفتار خرید آنی” نامیده میشود. مطالعات نشان میدهد که خرید آنی منبع مهم درآمد برای خرده فروشیها است و برآورد شده است که بیش از50% تمام خریدهای فروشگاهی به صورت آنی صورت میگیرد. مطالعه حاضر تلاشی است در جهت بررسی تاثیر عوامل درونفروشگاهی به عنوان محرک بیرونی و آنیگرایی خریدار به عنوان محرک درونی بر خرید آنی. برای دستیابی به این مهم با بررسی دقیق ادبیات موضوع، محیط فروشگاه، طراحی فروشگاه، سایز فروشگاه، عوامل نیروی انسانی و شرایط فروش به عنوان عوامل بیرونی معین شد و فقدان استرار در رفتار، فوریت در رفتار، هیجان طلبی و فقدان تفکر پیش از عمل به عنوان عوامل درونی شناخته شد. جهت برازش مدل از تکنیک تحلیل مسیر و برای بررسی وضعیت فرضیههای تحقیق از مدلیابی ساختاری و آزمون t استفاده شد. مشتریان فروشگاههای زنجیرهای شهر تهران به عنوان جامعه تحقیق انتخاب شدند که با استفاده از روش نمونهگیری جامعه نا محدود کوکران نمونه 420 نفری مقرر شد. برای گردآوری اطلاعات پرسشنامه مورد استفاده قرار گرفت که با نظر خبرگان روایی آن سنجیده شد و ضریب آلفای کرونباخ بدست آمده نیز حکایت از پایایی مناسب پایان نامه دارد. نتایج بدست آمده روشن ساخت که محیط درونفروشگاهی، طراحی فروشگاه، سایز فروشگاه به عنوان عوامل بیرونی و فوریت در رفتار، هیجان طلبی و فقدان تفکر پیش از عمل به عنوان عوامل درونی مورد تائید قرار گرفت. کلمات کلیدی: خرید آنی، عوامل درون فروشگاهی، آنیگرایی خریدار
فهرست مطالب فصل اول: مقدمه و کلیات طرح تحقیق 1 1-1 تعریف مسأله 2 1-2 سوالات تحقیق 6 1-3 اهداف تحقیق 6 1-4 فرضیه های تحقیق 6 1-5 قلمرو تحقیق 7 1-6 اهمیت و ضرورت انجام تحقیق 7 1-7 روش انجام تحقیق 8 1-8 جنبه جدید بودن و نوآوری 9 فصل دوم 10 2-1 مقدمه 11 2-2 رفتار مصرف کننده 12 2-3 اهمیت مطالعه رفتار مصرف کننده 12 2-4 تصمیم گیری مصرف کننده 13 2-4-1 دیدگاه تصمیم گیری 13 2-4-2 دیدگاه تجربی 14 2-4-3 دیدگاه تاثیر رفتاری 15 2-5 خرده فروشی 15 2-5-1 تعریف خرده فروشی 15 2-5-2 انواع خرده فروشی 15 2-5-2-1 خرده فروشی فروشگاهی 16 2-5-2-2 خرده فروشی بر اساس سطح خدمات 16 2-5-2-3 خرده فروشی بر اساس ترکیب کالا برای فروش 17 2-5-2-4 خرده فروشی بر اساس قیمتهای فروش 19 2-5-2-5 خرده فروشی بر اساس کنترل مجاری فروش 20 2-5-2-6 نحوه گردهمایی فروشگاهی 21 2-5-3 اهداف خرده فروشی 21 2-5-3-1 فروش 22 2-5-3-2 سودآوری 22 2-5-3-3 ذهنیت 22 2-5-3-4 رضایت 22 2-6 فرآیند تکاملی در تعاریف خرید آنی 22 2-7 منطق(عقلانیت) رفتار آنی 28 2-8 عوامل تاثیرگذار بر خرید آنی 29 2-8-1 عوامل بیرونی 29 2-8-2 عوامل درونی 29 2-8-1-1 عوامل درون فروشگاهی 31 2-8-1-1-1 محیط فروشگاه 31 2-8-1-1-2 عوامل طراحی فروشگاه 37 2-8-1-1-3 عوامل نیروی انسانی 40 2-8-1-1-4 شرایط فروش 42 2-8-1-1-5 سایز فروشگاه 43 2-9 پیشینه تحقیق عوامل درون فروشگاهی 44 2-9-1 داخل کشور 44 2-9-2 خارج از کشور 45 2-10 آنی گرایی 58 2-10-1 انواع آنی گرایی در مطالعات رفتار اجتماعی 60 2-10-2 ویژگی های روانشناختی مؤلفه های آنی گرایی 63 2-10-2-1 فوریت در رفتار 64 2-10-2-2 فقدان تفکر پیش از عمل 66 2-10-2-3 فقدان استمرار در رفتار 67 2-10-2-4 هیجان طلبی 68 2-10-3 نظریه انگیختگی و زودانگیختگی 69 2-10-4 پیشینه تحقیق آنی گرایی 70 2-11 چارچوب نظری تحقیق 78 2-11-1 عوامل درونی 78 2-11-2 عوامل بیرونی 81 فصل سوم 84 3-1 مقدمه 85 3-2 نمودار فرآیند تحقیق 86 86 3-3 روش تحقیق 87 3-4 دامنه تحقیق 87 3-4-1 سطح تحلیل 87 3-4-2 کانون تحلیل 88 3-4-3 واحد تحلیل 88 3-5 روش های جمع آوری داده ها 88 3-5-1 منابع اولیه کسب اطلاعات 88 3-5-2 ابزار جمع آوری داده ها 88 3-5-2-1 تدوین پرسشنامه 89 3-5-2-2 سؤالات پرسشنامه 90 3-5-2-3 روائی پرسشنامه 92 3-5-2-4 پایائی پرسشنامه 92 3-6 قلمرو مکانی-جامعه تحقیق 95 3-7 قلمرو زمانی تحقیق 95 3-8 جامعه آماری و حجم نمونه 95 3-9 روشهای تحلیل داده ها 96 فصل چهارم 97 4-1 مقدمه 98 4-2 توصیف داده ها 98 برای دیدن جزییات بیشتر و خرید فایل متن کامل اینجا کلیک کنید.
4-3 جداول و نمودارها 100 4-3-1 جداول و نمودارهای فراوانی جمعیت شناختی پاسخ دهندگان پرسشنامه 100 ۴-4 تحلیل دادهها 105 ۴-4-۱ بیان مدل 105 ۴-4-۲ تخمین مدل 106 ۴-4-۳ ساخت ماتریس کوواریانس 107 ۴-4-۴ ارزیابی تناسب مدل 112 ۴-4-۵ تفسیر و تعبیر مدل 114 ۴-4-۶ تحلیل مدل اندازه گیری(تحلیل عاملی تأییدی) 115 ۴-4-۷ پاسخ به فرضیات تحقیق با استفاده از معادلات ساختاری(SEM) 118 ۴-4-۸ تحلیل ضریب تعیین(R2) 123 فصل پنجم 123 5-1 مقدمه 125 5-2 مروری بر نتایج تحقیق 125 5-3 تحلیل نتایج تحقیق 125 5-3-1 تحلیل عوامل بیرونی بر خرید آنی 125 5-3-2 تحلیل عوامل درونی بر خرید آنی 132 5-4 پیشنهادات کاربردی 136 5-5 پیشنهاد برای تحقیقات آتی 137 منابع و مأخذ 138 ضمائم 160 تعریف مسأله شناخت چگونگی و چرایی خرید افراد، علاقه روزافزونی در پژوهشگران جهت مطالعه سبکهای تصمیمگیری مصرفکننده بوجود آورده است(آنیک-دامی، سولسکا-کیونوا[1]،2010). همگام با بروز تغییرات عمده در ساختارهای اقتصادی و اجتماعی کشور، بنگاههای اقتصادی دریافتهاند که علاوه بر شناخت دقیق رقبا، عرضهکنندگان و. شناخت شیوه تصمیمگیری مصرفکنندگان، به دلیل مواجه شدن با تعداد فزایندهای از کالاها و خدمات و نیز افزایش برنامههای ترفیعی و کانالهای توزیع، پیچیدهتر شده است(قادسوار، بی.ام[2]،2000). در دهه1950 هنگامی که مفهوم خرید آنی، تنها به عنوان یک مفهوم، به رسمیت پذیرفته شده بود، خرید آنی یک مفهوم یک بعدی و ساده در نظر انگاشته میشد. ادبیات آن زمان، خریدآنی را مترادف و برابر با خرید بدون برنامهریزی میدانستند(کلاور[3]،1950؛ وست[4]، 1951). این تعریف کم عمق و ساده، شاید نتیجه تحقیقات محدود در این حیطه بود. پیرون(1991) مطرح کرد که در طی آن زمان بیشتر از مصرفکننده، خرید مورد توجه محققان بوده است. این دید به خریدآنی یک دهه بعد به درک کاملتری، تکامل یافت. ادبیات آن زمان، این موضوع که خرید بدون برنامهریزی تنها یک الزام برای خریدهای آنی است اما شرط کافی نیست، پذیرفته شده بود(استم[5]،1962؛ کلات و ویلت[6]، 1967). دیگر توسعه قابل توجه، رد عقیده قبلی ایجاد شده با این عنوان که خرید آنی به طور مسلم یک خرید غیرمنطقی بوده و نمیتوان آن را تحت تاًثیر قرار داد(استم،1962). این نوع نگرش را میتوان در تحقیقات انجام شده در این دوره که شامل چگونگی فضای قفسه(کاکس[7]، 1964)، جمعیت شناختی مصرفکننده(کلات و ویلت،1967)، تاثیرات خرید آنی مشاهده نمود. علاوه بر این موارد، تلاشهایی در طی این دوره برای شناسایی و طبقهبندی خرید آنی به عنوان طبقات متفاوت انجام گرفته بود. توسط تحقیقات صورت گرفته بین سالهای 1980 و1990، درک کاملتری از مقوله خرید آنی ایجاد شد. نه تنها با رسمیت شناختن اینکه خرید آنی از هزاران عامل تشکیل شده است. بلکه مهمتر اینکه، افراد متفاوت ممکن است به طور متفاوت تحتتاًثیر شرایط متفاوت قرار گیرند(روک[8]،1987؛ بیتی , فرل[9]، 1998). پیش از این دوره، توجه ادبیات معطوف به تعریف نمودن مفهوم خرید آنی و طبقهبندی آن در طبقات معنادار و مناسب بود(هاسمن[10]،2000). مفهوم خرید آنی در کل، عملی بدون برنامهریزی، بدون قصد، فوری و همچنین متشکل از خوشی و لذت، در طی این دوره به رسمیت شناخته شده بود(پیرون[11]1991؛ روک1987). در طی این دوره یک نقد مناسب، توسط پیرون(1991) در خصوص تعریفهای گذشته ارائه شد. کسی که درک شخصی خود را از مفهوم مطرح نمود و استدلال نمود که خرید آنی جزئی از خرید بدون برنامهریزی بوده و با یک محرک و گرفتن تصمیم در محل خرید به وقوع میپیوندد. هر چند در نگاه اول خرید آنی یک مفهوم ساده و آسان به نظر میآید، اما یک مفهوم پیچیده و چند وجهی میباشد(بیتی و فرل 1998، ورپلانکن و هرابادی[12] 2001، هارمانوگلو و همکاران[13] 2009). یکی از بیشترین تعریفهای پذیرفته شده از خرید آنی از روک میباشد که بدین شرح است: “خرید آنی زمانی رخ میدهد که مصرفکننده یک میل مزمن، اغلب قدرتمند، ناگهانی برای خرید بیدرنگ چیزی را تجربه میکند”. روک همچنین مطرح نمود که این میل مجموعه موارد مربوط به خوشی/ لذت و دربردارنده هیجانات شدید است. جانز وهمکارانش[14](2003) سه خصوصیت اصلی خرید آنی را شناسایی نمودند: بدون قصد یا ناخواسته، بدون تفکر، فوری یا بیدرنگ.بدون قصد، اشاره به موقعیتی دارد که مصرفکننده به طور فعال در جستجوی برای محصول نیست اما محصول را در دوره خرید، خریداری می کند. در اینجا لازم است دو طبقه خرید بدون قصد مورد توجه قرار گیرد: خریدهای یادآوری شده خریدهای یادآوری نشده. خرید یادآوری شده هنگامی که مصرف کننده، یک محصول را مشاهده نماید اتفاق میافتد و مشاهده به عنوان یک فعالکننده خرید یا به عبارتی تلنگر خرید با یادآوری اینکه محصول درخانه تمام شدهاست و مصرفکننده محصول را نیاز داشته و آن را بایستی خریداری کند عمل میکند(استم 1962). نویسنده این نوع خرید را به عنوان یک نوع از خرید آنی مورد توجه قرار داده بود. دیدگاهی که توسط ادبیات حاضر رد شده است(بیتی و فرل 1998). این نویسندگان به طور ویژه اثبات نمودند که خرید آنی یک خرید یادآوری نشده، میباشد. دومین خصوصیت یعنی عدم تفکر دلالت دارد بر، فقدان ارزیابی مشتری در خصوص محصول و بیزاری از تفکر در مورد نتایج بلند مدت(روک 1987) وتنها با اغماض، انجام ارزیابی نتایج کوتاه مدت در ذهن(ویتمن و پائولوس[15] 2008،داوسن و کیم[16] 2009). سومین خصوصیت مربوط است به فوریت خرید به طور مثال دورهی زمانی بین محرک دیدن محصول و در نتیجه خرید محصول خیلی کوتاه است(لی و کیسن[17]، 2008). خرید آنی یک عمل سریع است یعنی تمایل مصرفکننده به خرید محصول تقریباَ بلافاصله بعد از مشاهده نمودن محصول بدون بکارگیری تفکر زیاد(روک 1987). ورپلانکن و هرابادی(2001)، دو جنبه اصلی از خرید آنی را شناسایی نمودند. اولین جنبه ارتباط دارد با فقدان برنامهریزی و تفکر و تأمل. همانطور که قبلا بحث شد، خرید آنی اصولا یک خرید فاقد برنامهریزی و دربردارنده فقدان ارزیابی از جانب خریدار است(روک 1987). اصولا آنچه خرید آنی را از خرید برنامهریزی شده متمایز میسازد، کیفیت و کمیت اطلاعاتی است که قبل از اینکه خرید انجام گیرد، تجزیهوتحلیل میشوند و زمانی که بین مشاهده نمودن یک محصول و خرید آن بکار گرفته میشود(لی و کیسن، 2008). این استدلال صورت گرفته است که زمان بکار گرفته شده برای یک خرید آنی در مقایسه با دیگر خریدهای برنامهریزی شده، اندک میباشد، زیرا مقدار کمتری از اطلاعات توسط مصرفکننده پردازش میشوند و همچنین، هیچگونه ارزیابی پیامدهای بلندمدت انجام نمیگیرد(جانز و همکاران 2003، ویتمن و پائولوس 2008، لی و کیسن 2008). دومین جنبه که توسط ورپلانکن و هرابادی(2001) مطرح شد، با جنبه هیجان ارتباط دارد. خرید آنی، پاسخهای هیجانی نیرومندی، موجب میشود. مصرفکنندگان متعددی بودهاند که اعلام نمودند که احساساتی همچون هیجان، لذت، ترس و خشنودی را در طی فرآیند خریدشان تجربه نمودهاند(کلات و ویلت 1967، هاسمن 2000، سیلورا و همکاران[18] 2008). عوامل موثر و فعالکننده خرید آنی را میتوان به طور گسترده به دو طبقه اصلی تقسیم نمود: عوامل داخلی و عوامل خارجی(کیم و داوسن، 2009). عوامل خارجی اشاره دارد به آن دسته محرکهایی که توسط خرده فروشان برای تحریککردن مصرفکنندگان به خرید بیشتر به کار گرفته میشوند(لی و کیسن 2008، داوسن و کیم 2009). علاوه بر ویژگیهای محسوسی همچون روشنایی، چیدمان فروشگاه و علامتهای تبلیغاتی آنها شامل تکنیکهای فروش ترکیبی و فروش فزاینده بکار گرفته شده توسط خرده فروش نیز می شوند(لوی و ویتز[19]، 2007). همینطور عوامل اقتصادی، سبک زندگی، فرهنگ، دموگرافیک و. دیگر عوامل خارجی هستند. علاوه بر عوامل خارجی، عوامل داخلی نیز تاًثیر قابل توجهی بر تمایل خرید آنی مصرفکننده دارند(بیتی و فرل 1998، ورپلانکن و هرابادی2001، هارمانیگلو و همکاران2009). این عوامل حول خصوصیات شخصیت مصرفکننده میچرخند، بنابراین تمرکز اصلی بر فرد است و نه محیط بیرونی. عوامل اثرگذار بر خرید آنی:
در این تحقیق، آنیگرایی خریدار به عنوان عامل درونی تاثیرگذار بر خرید آنی مورد بحث قرار گرفته است. در این راستا از مدل آنیگرایی وایتساید و لینام(2001) الگوبرداری شده است. در این مدل، آنیگرایی(زود انگیختگی) تحت تاثیر 4 عامل قرار میگیرد:
1-2 سوالات تحقیق در مورد سوالات این تحقیق یه موارد ذیل میتوان اشاره کرد:
1-3 اهداف تحقیق در مورد اهداف این تحقیق میتوان به موارد ذیل اشاره نمود: 1-3-1 شناسایی عوامل درون فروشگاهی تاثیرگذار بر خرید آنی 1-3-2 بررسی تاثیر آنیگرایی رفتاری خریدار بر تحقق خرید آنی 1-4 فرضیه های تحقیق 1-4-1 عوامل آنیگرایی خریدار بر خرید آنی تاثیر مثبت دارد. 1-4-1-1 فوریت در رفتار بر خرید آنی در فروشگاههای زنجیرهای تاثیر مثبت دارد. 1-4-1-2 فقدان تفکر پیش از عمل بر خرید آنی در فروشگاههای زنجیرهای تاثیر مثبت دارد. 1-4-1-3 فقدان استمرار در رفتار بر خرید آنی در فروشگاههای زنجیرهای تاثیر مثبت دارد. 1-4-1-4 هیجان طلبی بر خرید آنی در فروشگاههای زنجیرهای تاثیر مثبت دارد. 1-4-2 عوامل درون فروشگاهی تاثیر مثبتی بر خرید آنی دارد. 1-4-2-1 محیط فروشگاه بر خرید آنی در فروشگاههای زنجیرهای تاثیر مثبتی دارد. 1-4-2-2 طراحی فروشگاه بر خرید آنی در فروشگاههای زنجیرهای تاثیر مثبتی دارد. 1-4-2-3 عوامل نیروی انسانی فروشگاه بر خرید آنی در فروشگاههای زنجیرهای تاثیر مثبتی دارد. 1-4-2-4 شرایط فروش بر خرید آنی در فروشگاههای زنجیرهای تاثیر مثبتی دارد. 1-4-2-5 سایز فروشگاه بر خرید آنی در فروشگاههای زنجیرهای تاثیر مثبتی دارد. 1-5 قلمرو تحقیق پدیدهی خرید آنی محققان را از دههی 1950 به خود مجذوب کرده است. از آن زمان، اهمیت رفتار خرید آنی مستمراً همراه با تکامل جامعهی مصرفکننده بیشتر شده است(مسیرانتا[20]، 2009). در مطالعات پیشین، اکثر محققان بر این باورند که، دلیل اصلی برای خریدهای آنی محرکهای محیطی، ویژگیهای فردی، فشار زمان، کمبود بودجه و عوامل هیجانی مثل خلق و خوی مثبت و منفی است(بیتی و فرل[21]، 1998؛ روک و گاردنر[22]، 1998). در بازاریابی و در حوزهی بازاریابی مصرف و در فرآیند تصمیمگیری خرید مصرفکننده، تمرکز این مطالعه بر خرید آنی است یعنی خریدی که در لحظهای از زمان صورت میگیرد. تصمیمات مربوط به خرید آنی تنها تحت تأثیر متغیرهای داخل فروشگاه نیست، بلکه تحت تأثیر سن، ملیت، درآمد و جنسیت مصرفکنندگان و نیز ماهیت کالاها میباشد. به جهت حذف واریانس برخاسته از این متغیرها، این مطالعه تنها تصمیمات مربوط به خریداران از فروشگاههای زنجیرهای را ارزیابی میکند. با تمرکز بر این بخش خاص این مطالعه به دنبال رسیدن به اهداف خود در زمانی مشخص و منابعی محدود است. زمان این مطالعه تیر ماه سال92 و در یک بازه یک ماهه در فروشگاههای زنجیرهای شهر تهران بود. 1-6 اهمیت و ضرورت انجام تحقیق بسیاری از تحقیقات گذشته در مورد خرید آنی تأثیر عوامل درونی و یا بیرونی را بهصورت مجزا بررسی کردهاند. اما، هیچ یک عوامل درونفروشگاهی و آنیگرایی افراد را که بر خرید آنی مؤثر است در کنار هم بررسی نکرده است و به دلیل اینکه هر نوع تیپ شخصیتی خرید خاصی انجام میدهد، بنابراین نوعی کمبود در مطالعات، احساس میشود. برای بازاریابان اطلاع از این موارد بسیار حیاتی است، چرا که میتوانند برنامه بازاریابی جامعی را تدوین و عملیاتی سازند و با دانستن این موضوع که چه نوع شخصیتهایی اثرگذارترند و شناسایی این موضوع که چه شخصیتهایی در بخشهای مختلف بیشتر حضور دارند، می توانند به نحو چشمگیری فروش را افزایش دهند. بر همین اساس، شاید بتوان گفت، پایان نامهای که شامل کلیهی تحقیقات صورت گرفته در مورد خرید آنی باشد و به عنوان مرجعی برای سایر مطالعات باشد در حال حاضر وجود ندارد که در این مطالعه سعی در پرکردن این شکاف شده است. با توجه به رشد روزافزون خرید آنی و نیز اهمیت آن به لحاظ بازاریابی و مالی ضرورت دارد مطالعات بیشتری در داخل کشور صورت پذیرد چرا که خرده فروشیها و فروشگاههای زنجیرهای با تکنیکهای بازاریابی استخراجی بر مبنای این نوع مطالعات، نه تنها خرید آنی مصرفکنندگان را افزایش خواهند داد بلکه، میزان فروش و سوددهی آنها نیز افزایش خواهد یافت. 1-7 روش انجام تحقیق این تحقیق از نظر هدف کاربردی–توسعه ای و از نظر روش جمع آوری دادهها توصیفی-تحلیلی محسوب میگردد. جامعه آماری تحقیق مشتریان فروشگاههای زنجیرهای تهران میباشند. تعداد نمونه از روش کوکران استخراج خواهد شد که نمونهها به صورت تصادفی انتخاب خواهند گردید. ابزار جمعآوری اطلاعات در این تحقیق اسناد مدارک کتابخانهای و پرسشنامه و مصاحبه خواهد بود. بعد از مطالعه مقالات و تهیه ادبیات موضوع پرسشنامه تهیه که روایی آن به صورت صوری و برای پایایی از آزمون الفای کرونباخ استفاده خواهد شد. در این تحقیق از آزمونهای توصیفی و استنباطی آماری همچون تیاستیودنت، رگرسیون با استفاده از نرم افزار spss 16 و معادلات ساختاری با استفاده از نرم افزار lisrel استفاده میشود.
[یکشنبه 1399-01-17] [ 04:08:00 ق.ظ ]
لینک ثابت
|