دانشگاه آزاد اسلامی

واحد علوم و تحقیقات کرمانشاه
گروه مدیریت اجرایی
 
پایان‎نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد در رشته مدیریت اجرایی (EMBA)

عنوان:
بررسی تأثیر بازخورد سیستم و زمینه‌ی تصمیم بر رفتار تصمیم‌گیری مبتنی بر ارزش  (مورد مطالعه: ستاد کل نیروهای مسلح)

بهار1393

 

تکه هایی از متن پایان نامه به عنوان نمونه :

(ممکن است هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل است)

فهرست مطالب
عنوان صفحه
 
چکیده 1

فصل اول: کلیات تحقیق
1-1- مقدمه. 3
1-2- بیان مسأله. 3
1-3- سؤال‎های تحقیق. 5
1-4- ضرورت و اهمیت تحقیق. 6
1-5- فرضیه‎های تحقیق. 7
1-6- اهداف تحقیق. 7
1-7- روش تحقیق. 8
1-8- قلمرو تحقیق. 8
1-8-1- قلمرو موضوعی 8
1-8-2- قلمرو مکانی 9
1-8-3- قلمرو زمانی 9
1-9- واژه‎های تخصصی تحقیق. 9

فصل دوم: ادبیات موضوع و پیشینه‎ی تحقیق
2-1- مقدمه. 12
2-2- بخش اول: مبانی نظری 12
2-2-1- تصمیم‎گیری 12
2-2-2- تعریف تصمیم‎گیری 13
2-2-3- عوامل متأثرکننده‎ی تصمیم‎گیری 13
2-2-4- درجه سختی تصمیمگیری 14
2-2-5- زمان و تصمیم‎‎‎‌گیری 15
2-2-6- تصمیم‎گیری به عنوان یک فرایند. 15
2-2-7- سطوح تصمیمگیری 16
2-2-8- انواع تصمیمگیری 16
فهرست مطالب (ادامه .)
عنوان صفحه
 
2-2-9- فرایندهای تصمیمگیری 18
2-2-10- مراحل تصمیمگیری 22
2-2-11- فرایند متعارف تصمیم‎گیری 23
2-2-12- مهارتهای لازم برای اجرای مراحل الگوی عقلایی تصمیم‎‎‎‌گیری 24
2-2-13- استفاده از مدل در تصمیمگیری 25
2-2-14- انواع مدلها 25
2-2-15- انتخاب مدل مناسب 26
2-2-16- انتخاب معیار یا ملاک درتصمیمگیری 26
2-2-17- طبقهبندی تصمیمها 27
2-2-18- مدل مطلوبیت مورد انتظار. 28
2-2-19- عوامل فرهنگی و اجتماعی 28
2-2-20- رویکردهای تصمیمگیری 29
2-2-21- تصمیمگیری عقلایی 30
2-2-22- کاستی‎های مدل عقلایی 31
2-2-23- تصمیمگیری رفتاری 32
2-2-24- تصمیم‎گیری باز. 33
2-2-25- تصمیمگیری گروهی 34
2-2-26- تصمیمگیری مبتنی‎بر ارزش. 35
2-2-27- انواع ارزش‎های مطرح در رفتار تصمیم‎گیری مبتنی‎بر ارزش. 39
2-2-28- آفات تصمیمگیری 40
2-2-29- سیستم پشتیبان تصمیم‎گیری 42
2-2-30- کاربرد سیستم پشتیبانی تصمیم‎گیری 44
2-2-31- گامهای اصلی در طراحی مدل سیستم پشتیبان تصمیمگیری 44
2-2-32- مشکلات بهکارگیری سیستمهای اطلاعاتی در سازمانهای دولتی ایران. 45
2-2-33- مشکلات تصمیمگیری در سازمان‎ها 46
2-2-34- زمینه‎ی تصمیم. 48
2-2-35- ابعاد زمینه‎ی تصمیم. 48
2-2-36- بازخورد سیستم در تصمیمگیری 49
فهرست مطالب (ادامه .)
عنوان صفحه

2-2-37- بازخورد مثبت 51
2-2-38- بازخورد منفی 51
2-2-39- توسعه‎ی شناخت بیشتر سیستم. 51
2-3- بخش دوم: سوابق تحقیق. 52
2-3-1- تحقیقات داخلی 52
2-3-2- تحقیقات خارجی 54
2-4- مدل مفهومی تحقیق. 56

فصل سوم: روش‎شناسی تحقیق
3-1- مقدمه. 59
3-2- نوع پژوهش. 59
3-3- مراحل انجام پژوهش. 60
3-4- ابزار گردآوری داده‏ها 60
3-5- بررسی اعتبار ابزار. 61
3-5-1- روایی ابزار. 61
3-5-2- پایایی ابزار. 61
3-6- جامعه آماری پژوهش. 62
3-7- شیوه نمونه‎گیری و حجم نمونه‎ی آماری 62
3-8- تکنیک تجزیه‎وتحلیل داده‎ها 63
3-8-1- همبستگی کای دو. 64
3-8-2- روش آماری همبستگی کای دو. 64
3-9- معرفیِ مختصری از محل انجام کار. 65

فصل چهارم: تجزیه‎وتحلیل داده‎ها
4-1- مقدمه. 67
4-2- بخش اول: آمار توصیفی 67
فهرست مطالب (ادامه .)
عنوان صفحه

4-2-1- نرخ بازگشت بسته‎های پرسشنامه. 67
4-2-2- توصیف پاسخ‎دهندگان از نظر جنسیت 68
4-2-3- توصیف پاسخ‎دهندگان از نظر طبقه‎ی سنی 70
4-2-4- توصیف پاسخ‎دهندگان از نظر وضعیت تأهل. 72
4-2-5- تحلیل توصیفی مربوط به داده‎های پرسشنامه‎ها 74
4-3- بخش دوم: آمار استنباطی 76
3-4-1- آزمون نرمالیتی داده‎ها 76
4-3-2- آزمون فرضیه‎ی اول. 78
4-3-3- آزمون فرضیه‎ی دوم. 79
4-3-4- آزمون فرضیه‎ی سوم. 80
4-3-5- آزمون فرضیه‎ی چهارم. 82
4-3-6- آزمون فرضیه‎ی پنجم. 83
4-3-7- آزمون فرضیه‎ی ششم. 84
4-3-8- آزمون فرضیه‎ی هفتم. 85
4-3-9- آزمون فرضیه‎ی هشتم. 87
4-3-10- آزمون فرضیه‎ی نهم. 88
4-3-11- آزمون فرضیه‎ی دهم. 89
4-3-12- آزمون فرضیه‎ی یازدهم. 90
4-3-13- آزمون فرضیه‎ی دوازدهم. 92
4-4- نتایج آزمون فرضیه‎های تحقیق در یک نگاه 93

فصل پنجم: نتیجه‎گیری و پیشنهادها
5-1- مقدمه. 96
5-2- روند کلی تحقیق. 96
5-3- نتایج آزمون فرضیه‎ها و پاسخ‎گویی به سؤال‎های تحقیق. 97
5-4- بحث 100
5-5- محدودیت‎های تحقیق. 101
فهرست مطالب (ادامه .)
عنوان صفحه

5-6- پیشنهادهای اجرایی تحقیق. 102
5-7- پیشنهادهایی به محققین آتی 102

منابع
فارسی 105
انگلیسی 108

پیوست‎ها
پیوست الف: پرسشنامه‎های پژوهش. 112
پیوست الف- 1: پرسشنامه‎ی زمینه‎ی تصمیم. 113
پیوست الف- 2: پرسشنامه‎ی بازخورد. 116
پیوست الف- 3: پرسشنامه‎ی رفتار تصمیم‎گیری مبتنی‎بر ارزش. 117
پیوست ب: محاسبه‎ی پایایی پرسشنامه‎ها 119
پیوست ب- 1: محاسبه پایایی پرسشنامه‎ی زمینه‎ی تصمیم. 119
پیوست ب- 2: محاسبه پایایی پرسشنامه‎ی بازخورد. 120
پیوست ب- 3: محاسبه پایایی پرسشنامه‎ی رفتار تصمیم‎گیری مبتنی‎بر ارزش. 121
پیوست ج: آمار توصیفی داده‎ها 122
پیوست ج- 1: توصیف پاسخ‎دهندگان بر حسب جنسیت 122
پیوست ج- 2: توصیف پاسخ‎دهندگان بر حسب طبقه‎ی سنی 123
پیوست ج- 3: توصیف پاسخ‎دهندگان بر حسب وضعیت تأهل. 124
پیوست ج- 4: توصیف داده‎های پرسشنامه‎ی زمینه‎ی تصمیم‎گیری 125
پیوست ج- 5: توصیف داده‎های پرسشنامه‎ی بازخورد. 126
پیوست ج- 6: توصیف داده‎های پرسشنامه‎ی رفتار تصمیم‎گیری مبتنی‎بر ارزش. 127
پیوست د: آمار استنباطی داده‎ها 128
پیوست د- 1: بررسی همبستگی میان متغیرهای زمینه‎ی تصمیم و رفتار تصمیم‎گیری مبتنی‎بر ارزش. 128
پیوست د- 2: بررسی همبستگی میان متغیرهای بازخورد سیستم و رفتار تصمیم‎گیری مبتنی‎بر ارزش. 130
فهرست مطالب (ادامه .)
عنوان صفحه

پیوست د- 3: بررسی همبستگی میان متغیرهای زمینه‎ی تصمیم خودهدایتی و رفتار تصمیم‎گیری مبتنی‎بر ارزش. 132
پیوست د- 4: بررسی همبستگی میان متغیرهای زمینه‎ی تصمیم انطباق و رفتار تصمیم‎گیری مبتنی‎بر ارزش. 134
پیوست د- 5: بررسی همبستگی میان متغیرهای زمینه‎ی تصمیم سنت و رفتار تصمیم‎گیری مبتنی‎بر ارزش. 136
پیوست د- 6: بررسی همبستگی میان متغیرهای زمینه‎ی تصمیم نیک‎خواهی و رفتار تصمیم‎گیری مبتنی‎بر ارزش. 138
پیوست د- 7: بررسی همبستگی میان متغیرهای زمینه‎ی تصمیم جهان‎گرایی و رفتار تصمیم‎گیری مبتنی‎بر ارزش. 140
پیوست د- 8: بررسی همبستگی میان متغیرهای زمینه‎ی تصمیم انگیزش و رفتار تصمیم‎گیری مبتنی‎بر ارزش. 142
پیوست د- 9: بررسی همبستگی میان متغیرهای زمینه‎ی تصمیم خوشی‎گرایی و رفتار تصمیم‎گیری مبتنی‎بر ارزش. 144
پیوست د- 10: بررسی همبستگی میان متغیرهای زمینه‎ی تصمیم دستیابی و رفتار تصمیم‎گیری مبتنی‎بر ارزش. 146
پیوست د- 11: بررسی همبستگی میان متغیرهای زمینه‎ی تصمیم قدرت و رفتار تصمیم‎گیری مبتنی‎بر ارزش. 148
پیوست د- 12: بررسی همبستگی میان متغیرهای زمینه‎ی تصمیم امنیتی و رفتار تصمیم‎گیری مبتنی‎بر ارزش. 150
پیوست د – 13: آزمون نرمالیتی داده‎ها 152


فهرست شکل‎ها
عنوان صفحه

شکل (2-1): مدل مفهومی پژوهش. 56
شکل (4-1): نرخ بازگشت و عدم بازگشت بسته‎‎های پرسشنامه. 68
شکل (4-2): توصیف جنسیت پاسخ‎دهندگان برحسب تعداد. 69
شکل (4-3): توصیف جنسیت پاسخ‎دهندگان برحسب درصد. 70
شکل (4-4): توصیف پاسخ‎دهندگان از نظر طبقه‎ی سنی برحسب تعداد. 71
شکل (4-5): توصیف پاسخ‎دهندگان از نظر طبقه‎ی سنی برحسب درصد. 72
شکل (4-6): توصیف پاسخ‎دهندگان از نظر وضعیت تأهل برحسب تعداد. 73
شکل (4-7): توصیف پاسخ‎دهندگان از نظر وضعیت تأهل برحسب درصد. 73
شکل (4-8): مقایسه میانگین پاسخ‎گویی به متغیرهای زمینه‎ی تصمیم و بازخورد. 75
شکل (4-9): مقایسه مُدِ متغیرهای زمینه‎ی تصمیم، بازخورد و رفتار تصمیم‎گیری مبتنی‎بر ارزش. 75
شکل (4-10): نقشه نرمال بودن داده‎های زمینه‎ی تصمیم. 77
شکل (4-11): نقشه نرمال بودن داده‎های بازخورد سیستم. 78


فهرست جدول‎ها
عنوان صفحه

جدول (2-1): مهارت‎های لازم برای اجرای الگوی عقلایی تصمیم‎گیری 24
جدول (3-1): ضریب پایایی پرسشنامه‎ها 61
جدول (4-1): نرخ بازگشت بسته ‎های پرسشنامه. 67
جدول (4-2): توصیف پاسخ‎دهندگان برحسب جنسیت 68
جدول (4-3): توصیف پاسخ‎دهندگان از نظر طبقه‎ی سنی 70
جدول (4-4): توصیف وضعیت پاسخ‎دهندگان از نظر وضعیت تأهل. 72
جدول (4-5): تحلیل توصیفی داده‎های پرسشنامه‎ها 74
جدول (4-6): آزمون نرمالیتی داده‎ها 76
جدول (4-7): آزمون کای دو برای متغیرهای زمینه‎ی تصمیم و رفتار تصمیم‎گیری مبتنی‎بر ارزش. 78
جدول (4-8): مقادیر متقارن متغیرهای زمینه‎ی تصمیم و رفتار تصمیم‎گیری مبتنی‎بر ارزش. 78
جدول (4-9): آزمون کای دو برای متغیرهای بازخورد سیستم و رفتار تصمیم‎گیری مبتنی‎بر ارزش. 79
جدول (4-10): مقادیر متقارن متغیرهای بازخورد سیستم و رفتار تصمیم‎گیری مبتنی‎بر ارزش. 80
جدول (4-11): آزمون کای دو برای متغیرهای زمینه‎ی تصمیم خودهدایتی و رفتار تصمیم‎گیری مبتنی‎بر ارزش. 81
جدول (4-12): مقادیر متقارن متغیرهای زمینه‎ی تصمیم خودهدایتی و رفتار تصمیم‎گیری مبتنی‎بر ارزش. 81
جدول (4-13): آزمون کای دو برای متغیرهای زمینه‎ی تصمیم انطباق و رفتار تصمیم‎گیری مبتنی‎بر ارزش. 82
جدول (4-14): مقادیر متقارن متغیرهای زمینه‎ی تصمیم انطباق و رفتار تصمیم‎گیری مبتنی‎بر ارزش. 82
جدول (4-15): آزمون کای دو برای متغیرهای زمینه‎ی تصمیم سنت و رفتار تصمیم‎گیری مبتنی‎بر ارزش. 83
جدول (4-16): مقادیر متقارن متغیرهای زمینه‎ی تصمیم سنت و رفتار تصمیم‎گیری مبتنی‎بر ارزش. 83
جدول (4-17): آزمون کای دو برای متغیرهای زمینه‎ی تصمیم نیک‎خواهی و رفتار تصمیم‎گیری مبتنی‎بر ارزش. 84
جدول (4-18): مقادیر متقارن متغیرهای زمینه‎ی تصمیم نیک‎خواهی و رفتار تصمیم‎گیری مبتنی‎بر ارزش. 85
جدول (4-19): آزمون کای دو برای متغیرهای زمینه‎ی تصمیم جهان‎گرایی و رفتار تصمیم‎گیری مبتنی‎بر ارزش. 86
جدول (4-20): مقادیر متقارن متغیرهای زمینه‎ی تصمیم جهان‎گرایی و رفتار تصمیم‎گیری مبتنی‎بر ارزش. 86
جدول (4-21): آزمون کای دو برای متغیرهای زمینه‎ی تصمیم انگیزش و رفتار تصمیم‎گیری مبتنی‎بر ارزش. 87
جدول (4-22): مقادیر متقارن متغیرهای زمینه‎ی تصمیم انگیزش و رفتار تصمیم‎گیری مبتنی‎بر ارزش. 87
جدول (4-23): آزمون کای دو برای متغیرهای زمینه‎ی تصمیم خوشی‎گرایی و رفتار تصمیم‎گیری مبتنی‎بر ارزش. 88
جدول (4-24): مقادیر متقارن متغیرهای زمینه‎ی تصمیم خوشی‎گرایی و رفتار تصمیم‎گیری مبتنی‎بر ارزش. 88
جدول (4-25): آزمون کای دو برای متغیرهای زمینه‎ی تصمیم دستیابی و رفتار تصمیم‎گیری مبتنی‎بر ارزش. 89
جدول (4-26): مقادیر متقارن متغیرهای زمینه‎ی تصمیم دستیابی و رفتار تصمیم‎گیری مبتنی‎بر ارزش. 90
فهرست جدول‎ها (ادامه .)
عنوان صفحه

جدول (4-27): آزمون کای دو برای متغیرهای زمینه‎ی تصمیم قدرت و رفتار تصمیم‎گیری مبتنی‎بر ارزش. 91
جدول (4-28): مقادیر متقارن متغیرهای زمینه‎ی تصمیم قدرت و رفتار تصمیم‎گیری مبتنی‎بر ارزش. 91
جدول (4-29): آزمون کای دو برای متغیرهای زمینه‎ی تصمیم امنیتی و رفتار تصمیم‎گیری مبتنی‎بر ارزش. 92
جدول (4-30): مقادیر متقارن متغیرهای زمینه‎ی تصمیم امنیتی و رفتار تصمیم‎گیری مبتنی‎بر ارزش. 92
جدول (4-31): نتایج آزمون فرضیه‎های تحقیق در یک نگاه 93




چکیده
این پژوهش با هدف بررسی تأثیر زمینه‎ی تصمیم و بازخورد سیستم بر رفتار تصمیم‎گیری مبتنی‎ بر ارزش صورت گرفته است. در این پژوهش بعد از مطالعه جامع ادبیات موضوع و استخراج چارچوب نظری، متغیرهای پژوهش به‎طورکامل مورد بحث و بررسی قرار گرفتند و در ادامه، تحقیقات پیشین مرور شد. سپس با تدوین پرسشنامه‎های زمینه‎ی تصمیم و رفتار تصمیم‎گیری مبتنی ‎بر ارزش و همچنین استفاده از پرسشنامه استاندارد بازخورد، ابزار تحقیق آماده شد. جامعه آماری این تحقیق شامل تمامی کارکنان حوزه معاونت طرح و برنامه‎ و بودجه ستاد کل نیروهای مسلح بوده که تعداد آن ها 72 تن بوده است. از این میان برای تعداد 25 تن (نمونه آماری) که به صورت قضاوتی (شیوه نمونه‎گیری) انتخاب شده بودند، پرسشنامه‎ها ارسال شدند و از این میان تعداد 23 پرسشنامه بازگشت داده شد و مورد تحلیل قرار گرفت. در ادامه با کمک نرم‎افزار SPSS، آمار توصیفی برای وصف داده‎ها و پاسخ‎دهندگان از نظر متغیرهای جمعیت‎شناختی و آمار استنباطی جهت آزمون فرضیه‎ها به‎کار گرفته شد. تکنیک آمار استنباطی به‎کار گرفته‎شده در این تحقیق، همبستگی کای دو بوده است. در نهایت مشخص شد که در این جامعه آماری (معاونت طرح و برنامه و بودجه ستاد کل نیروهای مسلح) زمینه‎ی تصمیم و بازخورد سیستم تأثیری بر رفتار تصمیم‎گیری مبتنی بر ارزش کارکنان نمی‎گذارند و در نتیجه، 12 فرضیه‎ی پژوهش رد شدند.

کلیدواژه‎ها: زمینه‎ی تصمیم؛ بازخورد سیستم؛ رفتار تصمیم‎گیری مبتنی‎بر ارزش؛ ستاد کل نیروهای مسلح.


فصل اول
کلیات تحقیق


1-1- مقدمه
امروزه توجه روزافزون به مباحثِ با مضمون تصمیم‎گیری بیش از پیش مورد توجه صاحبان صنایع و به‎ویژه، مدیران در تمامی نهادها اعم از انتفاعی و غیرانتفاعی، صنایع و خدمات و نیز پژوهش‎گران قرار گرفته است. این امر در دنیای مغلوب شده‎ی امروزی بسیار حائز اهمیت بوده و می‎تواند دو قطب توسعه و موفقیت سازمانی یا نابودی آن را در پی داشته باشد.
در این فصل، کلیات تحقیق مورد بحث قرار گرفته و به مباحث اصلی تحقیق با نگاه اجمالی نگریسته می‎شود. در این فصل پس از بیان مسأله، سؤال‎های تحقیق پدیدار می‎شوند و بعد از بیان اهیمت و ضرورت تحقیق، فرضیه‎های مناسب نگارش و در نتیجه، اهداف موردنظر تحقیق بیان می‎شوند. سپس در ادامه با بیان مباحثی نظیر روش تحقیق و قلمرو تحقیق این فصل بسته می‎شود.

1-2- بیان مسأله
امروزه سازمان‎ها –اعم از کوچک و بزرگ- درگیر موقعیت‎ها و شرایط به مراتب پیچیده‎تر نسبت به گذشته‎اند. موضوعاتی مانند رقابت فشرده در بازار، نوسان‎های اقتصادی، بحران‎های روزمره در روابط بین‎المللی، پیشرفت سریع فناوری در اغلب زمینه‎ها، حساسیت بیش‎ازپیش عامل انسانی در سازمان و بسیاری از مسائل دیگر، مدیریت سازمان را بسیار از گذشته، دشوار کرده است (فرساد و تیرانداز، 1390، 61).
در گذشته هرگز کلماتی مانند هرج ‎و مرج و عدم قطعیت در سرلوحه فعالیت‎های تجاری قرار نداشت، اما امروزه بسیاری از سازمان‎ها تحت تأثیر آشوب‎های محیطی هستند. در مداوای یک سازمان بیمار حتماً باید به شرایط محیطی، اقتضائات و کارکنان توجه کافی داشت (طبری و قربانی، 1388، 31). تصمیم‎گیری اولین وظیفه هر مدیر است. تصمیم‎گیری زیربنای اساسی مدیریت است و اگر مدیران تصمیم گیر نباشند، مدیر نخواهند بود و می‎توان گفت، بیشتر وقت مدیران به تصمیم‎گیری اختصاص یافته است (حمید نجف آقایی و همکاران[1]، 1381، 94). عمل تصمیم‎گیری در اداره امور سازمان‎ها به قدری مهم است که برخی نویسندگان سازمان را شبکه تصمیم و مدیریت را عمل تصمیم‎گیری تعریف کرده‎اند (طبری و قربانی، 1388، 34).
همان‎طور که اشاره شد، در ادبیات مدیریت وظایف اصلی مدیران عبارتند از: برنامه ریزی،سازمان‎دهی، هدایت، نظارت، کنترل و تصمیم‎گیری (برادران حسن‎زاده و همکاران[2]، 1388، 186). هربرت سیمون[3] تصمیم‎گیری را جوهر و اساس مدیریت تلقی می‎کند به گمان وی مدیریت، چیزی جز تصمیم‎گیری نیست و مدیر موفق را می‎توان تصمیم‎گیرنده‎ای موفق دانست. در دنیای واقع نیز مدیریت با این مهم در آمیخته است و مدیر در انجام تمامی وظایف خود ناگزیر به نوعی تصمیم‎گیری است (رمضانی، 1386، 136).
مدل‎های تصمیم گیری هر کدام از این طبقه‎بندی‎ها با توجه به این که کدام دسته عوامل فردی، سازمانی و محیطی را بر نحوه واکنش و رفتار افراد در هنگام مواجهه با شرایط تصمیم‎گیری دخیل می‎دانند با یکدیگر متفاوت می‎باشند. بنابراین تصمیم‎گیری هسته مرکزی برنامه‎ریزی را تشکیل می‎دهد. یک برنامه نمی‎تواند وجود داشته باشد مگر اینکه تصمیم ایجاد شده باشد (وینز و کنتز[4]، 1993، 199). همچنین از طرفی، مدلی برای دخیل دانستن ارزش‎ها در تصمیم‎گیری در داخل کشور وجود ندارد.
تصمیم‎های دنیای واقعی معمولاً با محیط‎های لبریز از فشار، درون دادهای ناکافی، اطلاعات ضد و نقیض، فشارهای بودجه، ضیق وقت، منابع نادر و بسیاری عوامل دیگر روبه‎روست که بر مسائل سایه می‎افکنند و کیفیت تصمیم‎ها را تهدید می‎کنند (نجف آقایی و همکاران، 1381، 94). عدم کیفیت در تصمیم‎گیری باعث بروز خسارت‎هایی به سازمان و کارکنان آن می‎شود زیرا در برخی موارد، نتیجه‎گیری به حدی مهم است که بروز خطا ممکن است ضررهای جبران ناپذیری را بر ما تحمیل کند (برادران حسن‎زاده و همکاران، 1388، 188). از این‎رو، عدم تصمیم‎گیری صحیح را می‎توان دلیلی بر بهره‎وری پایین شرکت‎ها و سازمان های ایرانی دانست.
امروزه همگان براین باورند که سازمان چیزی بیش از دوایر، سلسله مراتب و اختیارات است. یک سازمان مانند فرد دارای شخصیت است. شخصیتی که از ویژگی‎های انعطاف‎پذیری، خلاقیت و مانند آن‎ها برخوردار است (حمدی و همکاران[5]، 1388، 18). از این‎رو، سازمان می‎تواند با بازخوردهایی که به عنوان یک شخصیت به کارکنان و مدیران ‎می دهد، نحوه‎ی عملکرد آن‎ها به خصوص تصمیم‎گیری آن‎ها را تحت تأثیر قرار دهد. بازخوردهایی که به پرسنل ارائه می‎شود عامل مهمی است که در این پایان‎نامه مورد سنجش قرار می‎گیرد. براساس نظریه‎های ناچیزی که در این زمینه موجود است، فرض بر آن است که بازخورد می‎تواند باعث تصمیم‎گیری صحیح و به‎موقع شود.
بحث دیگری که در این پژوهش مطرح است، بحث ارزش‎ها و اثرگذاری آن‎ها در تصمیم‎گیری است. این اعتقاد وجود دارد که عملکرد تنها در یک فضای تصمیم‎گیری معنی پیدا می‎کند. تصمیم‎گیری و خط‎مشی‎گذاری یکی از عناصر سیستم است که تحت تأثیر ارزش‎ها قرار دارند و این ارزش‎ها به‎طور مدام بر تصمیم‎های مدیران و کارکنان تأثیر می‎گذارد (باقریان، 1379، 15). برطبق شواهد ناچیزی که وجود دارند، ارزش‎ها زمینه‎ی تصمیم افراد را دربرگرفته و برتصمیم‎گیری آن‎ها تأثیرگذار است زیرا افراد در سازمان‎ها با پیروی از نظام ارزشی حاکم بین ارزش‎ها، تصمیمات و اقدامات خود؛ رابطه‎ای مستقیم برقرار می‎کنند (معمارزاده و جهانگیرفرد، 1389، 4).
در آخر این پرسش ذهن پژوهش‎گر را مشغول کرده است که چگونه بازخورد و زمینه‎ی تصمیم، رفتار تصمیم‎گیری مبتنی‎ بر ارزش را تحت تأثیر قرار می‎دهد؟

1-3- سؤال‎های تحقیق

  1. آیا بین زمینه‎ی تصمیم و رفتار تصمیم‎گیری مبتنی‎ بر ارزش رابطه‎ی معناداری وجود دارد؟
  2. آیا بین بازخورد سیستم و رفتار تصمیم‎گیری مبتنی ‎بر ارزش رابطه‎ی معناداری وجود دارد؟
  3. آیا بین زمینه‎ی تصمیم خودهدایتی و رفتار تصمیم‎گری مبتنی‎ بر ارزش رابطه‎ی معناداری وجود دارد؟
  4. آیا بین زمینه‎ی تصمیم انطباق و رفتار تصمیم‎گری مبتنی ‎بر ارزش رابطه‎ی معناداری وجود دارد؟
  5. آیا بین زمینه‎ی تصمیم سنت و رفتار تصمیم‎گری مبتنی ‎بر ارزش رابطه‎ی معناداری وجود دارد؟
  6. آیا بین زمینه‎ی تصمیم نیک‎خواهی و رفتار تصمیم‎گری مبتنی ‎بر ارزش رابطه‎ی معناداری وجود دارد؟
  7. آیا بین زمینه‎ی تصمیم جهان‎گرایی و رفتار تصمیم‎گری مبتنی ‎بر ارزش رابطه‎ی معناداری وجود دارد؟
  8. آیا بین زمینه‎ی تصمیم انگیزش و رفتار تصمیم‎گری مبتنی ‎بر ارزش رابطه‎ی معناداری وجود دارد؟
  9. آیا بین زمینه‎ی تصمیم خوشی‎گرایی و رفتار تصمیم‎گری مبتنی ‎بر ارزش رابطه‎ی معناداری وجود دارد؟
  10. آیا بین زمینه‎ی تصمیم دستیابی و رفتار تصمیم‎گری مبتنی ‎بر ارزش رابطه‎ی معناداری وجود دارد؟
  11. آیا بین زمینه‎ی تصمیم قدرت و رفتار تصمیم‎گری مبتنی ‎بر ارزش رابطه‎ی معناداری وجود دارد؟
  12. آیا بین زمینه‎ی تصمیم امنیتی و رفتار تصمیم‎گری مبتنی‎ بر ارزش رابطه‎ی معناداری وجود دارد؟

1-4- ضرورت و اهمیت تحقیق
در عصر تحولات اقتصادی، اجتماعی و فناورانه، سازمان‎های مختلف به شدت متحول شده‎اند (اجتهادی و شاه‎طالبی، 1387، 2). بحث تصمیم‎گیری امروزه بیش از پیش مورد توجه تمامی جامعه آکادمیک و صنعتی قرار گرفته است زیرا تصمیم‎گیری یکی از محوری‎ترین فرایندها در سازمان محسوب شده و به عنوان وظیفه‎ی اصلی مدیران تمامی سطوح مطرح می‎باشد (هاراکلئوس[6]، 1996، 16). به نحوی که برخی صاحبنظران معتقدند که “تمام مدیریت، تصمیم‎گیری است” (کریسپین[7]، 1996، 43).
عدم توجه به بحث تصمیم‎گیری موجب خسارت‎هایی به سازمان می‎شود زیرا گریفت[8]، تصمیم‎گیری را قلب سازمان و مدیریت تلقی می‎کند. نیومن[9] کیفیت مدیریت را تابع کیفیت تصمیم‎گیر ی می‎داند و مدعی است که تصمیم‎گیری به تنهایی مهم‎ترین وظیفه مدیر است (طبری و قربانی، 1388، 34).
مدیران همواره در انجام تمامی وظایف خود با شرایطی مواجه می‎شوند که لزوم تصمیم‎گیری از جانب آن‎ها را می‎طلبد. همین امر نفوذ و جایگاه بسیار مهم وظیفه تصمیم‎گیری را در تمامی وظایف مدیران و فرآیند‎های سازمانی نیز نشان می دهد (هادی‎زاده مقدم و طهرانی، 1387، 125) و نگریستن از بُعدی جدید به این مقوله را تشویق می‎کند.
تجربه نشان داده است، در زمانی که تصمیم‌گیری با پیچیدگی فزاینده مواجه می‎شود، تکیه تصمیم‌گیرندگان بر ارزش‌های شخصی نیز بیشتر می‌شود. نکته‌ای که در اینجا حائز اهمیت می‌باشد این است که ارزش‌های شخصی بر تصمیم‌گیرندگان مؤثر می‎باشد.
دغدغه‎ای که پژوهش‎گر در این موضوع پژوهش دارد آن است که مسائل و مشکلات حوزه تصمیم‎گیری به‎خصوص در شرایط ناپایدار را کاهش دهد تا بستری آماده کند که با راه‎کار‎های علمی بتوان به تصمیمات معقول‎تر و مطلوب‎تر دست یافت.
در مجموع، پژوهش حاضر از آن جهت اهمیت دارد که اجرای وظایف دشواری که بر عهده مدیران است، مستلزم تحمل مخارج سنگینی است که برای تأمین آن‎ها می بایست منابع کافی در اختیار باشد. و چون تصمیمات مدیریت نقش به‎سزایی در این راستا دارد و منابع محدود هستند، از این رو، شناخت و پیش بینی دیدگاهی که در تصمیم‎گیری دارند و نیز منجر به تصمیم آن‎ها می‎شود می‎تواند ضرورت یابد و با توجه به گفته‎های بالا توجیه‎پذیر باشد.
[1]نجف آقایی، حمید؛ کوزه‎چیان،‎هاشم؛ آذر، عادل و احسانی، محمد
[2] برادران حسن‎زاده، حسن؛ نژاد ایرانی، فرهاد و لطف‎الهی حقی، ماهرخ
[3] Herbert Simon
[4] Weinz, H and Koontz, H
[5] حمدی، کریم؛ کاوسی، اسماعیل و صهری، حمیدرضا
[6] Haracleous, L. Th
[7] Chrispin, P
[8] Gryft

پایان نامه ها




موضوعات: بدون موضوع
[شنبه 1399-01-16] [ 09:08:00 ب.ظ ]