پایان نامه تحلیل وضعیت بانکداری الکترونیکی در شعب بانک مسکن استان مازندران | ... | |
دانشگاه آزاد اسلامیبرای رعایت حریم خصوصی نام نگارنده و استاد راهنما در سایت درج نمی شود (در فایل دانلودی نام نویسنده و استاد راهنما موجود است) تکه هایی از متن پایان نامه به عنوان نمونه : (ممکن است هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل است) چکیده : در سالهای اخیر به موازات گسترش روزافزون فن آوری های اطلاعاتی و ایجاد فرصت های جدید در صنعت بانکداری، موجبات توجه بیشتر به مقوله بانکداری الکترونیکی فراهم گردیده است رقابت شدیدی که با افزایش تعداد بانکها به وجود آمده است موجب شده تا یکی از بهترین راه های افزایش سودآوری، کاهش هزینه ها باشد، که بانکداری الکترونیک می تواند در این زمینه بسیار اثرگذار عمل نماید. پژوهش حاضر با هدف تحلیل وضعیت بانکداری الکترونیک در شعب بانک مسکن استان مازندران صورت گرفت . این تحقیق توصیفی – پیمایشی و جامعه آماری شامل کارشناسان ،کارکنان و تعدادی از مشتریان بانک مسکن استان مازندران بوده است که حجم نمونه بر اساس جدول مورگان 440 نفر و به شیوه نمونه گیری تصادفی – طبقه ای به دست آمده است . برای گردآوری داده ها از چک لیست( SWOT )در دو مرحله باز پاسخ و بسته پاسخ استفاده شده بود که از میان پاسخ ها 10 قوت و 10 ضعف عناصر داخلی و 10 فرصت و 10 تهدید عناصر خارجی شناسایی و اولویت بندی شدند و برای تجزیه و تحلیل داده های چک لیست بسته پاسخ از ماتریس داخلی –خارجی(IE)، ماتریس ارزیابی موقعیت( SPACE )و ماتریس کمی (QSPM )استفاده شده است .نتایج حاصله از یافته ها نشان داده که استراتژی ترجیحی تدافعی بوده و در نهایت سه استراتژی : عقد قرارداد با شرکت های پشتیبان( POS )که در حال حاضر با رقبای پیشروی بازار همکاری می کنند،افزایش انگیزه کارکنان جهت ترغیب برای یاد گیری و ارائه خدمات الکترونیک مناسب به مشتریان و بهبود پهنای باند ،متمرکز کردن حساب ها و به روز رسانی سیستم ها برای بهبود وضعیت بانکداری الکترونیک بانک مسکن استان مازندران پیشنهاد گردید. کلید واژه ها : بانکداری الکترونیک ، استراتژی ،بانک مسکن، مدل(SWOT) فصل اول:کلیات تحقیق 1-کلیات تحقیق. 2 1-1 بیان مساله اصلی تحقیق 2 1-2 اهمیت و ضرورت انجام. 3 1-3 مرور ادبیات و سوابق 4 1-4 اهداف مشخص تحقیق 6 1-4-1 هدف کاربردی7 برای دیدن جزییات بیشتر و خرید فایل متن کامل اینجا کلیک کنید.
1-5سوالات تحقیق. 7 1-5-1 پرسش اصلی تحقیق.7 1-5-2-سوالات فرعی تحقیق7 1-6 فرضیه های تحقیق. 7 1-7تعریف واژه ها و اصطلاحات فنی و تخصصی 8 1-7-1تعاریف مفهومی8 1-7-1-1بانکداری الکترونیکی.8 1-7-1-2 تحلیل وضعیت.8 1-7-2 تعاریف عملیاتی8 1-7-2-1 بانکداری الکترونیکی8 1-7-2-2تحلیل وضعیت8 1-8روش شناسی تحقیق. 9 1-8-1 نوع پژوهش.9 1-8-2 فرایند اجرای پژوهش9 1-9 مدل مفهومی تحقیق. 10 1-10 روش های گرد آوری داده ها 10 1-11 روایی و پایایی.12 1-11-1 روایی.12 1-11-2پایایی.12 1-12جامعه آماری، روش نمونه گیری و حجم نمونه 12 1-13روش ها وابزار تجزیه و تحلیل داده ها.12 1-14 قلمرو تحقیق13 1-14-1قلمرو موضوعی تحقیق.13 1-14-2 قلمرو مکانی تحقیق13 1-14-3 قلمرو زمانی تحقیق.13 فصل دوم: مبانی نظری تحقیق 2- مبانی نظری پژوهش 15 2-1 مقدمه 15 2-2 تعاریف بانکداری الکترونیک 16 2-2-1 بانک. 16 2-2-2 انواع بانک در ایران. 16 2-2-3 بانکداری الکترونیکی. 17 2-2-4 بانکداری الکترونیک در ایران 17 2-2-5 انواع خدمات الکترونیک قابل استفاده توسط بانکها18 2-2-6 ابزارهای بانکداری الکترونیکی در ایران. 19 2-3 خدمات بانکداری الکترنیکی قابل ارائه در بانک مسکن 22 2-4 نگاهی به وضعیت بانکداری الکترونیکی در مقابل بانکداری سنتی 25 2-5 بستر های بانکداری الکترونیکی. 26 2-5-1 بسترهای نرم افزاری 26 2-5-2 بستر های سخت افزاری. 26 2-6 مزایا و معایب بانکداری الکترونیکی . 26 2-6-1 مزایای بانکداری الکترونیکی . 26 2-6-2 معایب بانکداری الکترونیکی 27 2-7 چالش های بانکداری الکترونیکی در ایران . 27 2-7-1 الگوی مفهومی چالش های بانکداری الکترونیکی در ایران29 2-8 بانکداری الکترونیکی و مدیریت ریسک 29 2-9 تحلیل های آماری بانک مرکزی 31 2-10 مدیریت استراتژیک 38 2-10-1 فرایند مدیریت استراتژیک 39 2-10-2 مزایای مدیریت استراتژیک 40 2-11 تعریف برنامه ریزی. 41 2-11-1 تعریف برنامه ریزی استراتژیک 42 2-11-2 برنامه ریزی استراتژیک 42 2-11-3 مزایای برنامه ریزی استراتژیک. 46 2-12 مفهوم استراتژی 47 2-12-1 تدوین استراتژی. 48 2-12-1-1 چارچوب جامع تدوین استراتژی 49 2-12-2 مدلهای تدوین استراتژی 50 2-12-2-1مدل هاروارد 50 2-12-2-2مدل ذینفع ها. 51 2-12-2-3مدل BCG (گروه مشاوران بوستون).52 2-12-2-4 مدل GE (جنرال الکتریک) 53 2-12-2-5 مدل تحلیل رقابتی پورتر 53 2-12-2-6 مدل دیوید. 55 2-12-2-7 مدل برایسون. 56 2-13 تجزیه و تحلیل و انتخاب استراتژیک58 2-13-1 فنون تجزیه و تحلیل استراتژیک 59 2-14 معرفی تحلیلSWOT. 61 2-14-1 نقاط قوت و ضعف و فرصت ها و تهدیدات. 64 2-14-2 مراحل انجام آنالیزSWOT 65 2-14-3 ماتریسهای مورد استفاده در روش تحلیلSWOT. 65 2-15 پیشینه تحقیق 66 فصل سوم:روش تحقیق 3- روش پژوهش. 75 3-1 نوع پژوهش 75 3-2 جامعه آماری پژوهش 75 3-3 روش نمونه گیری و حجم نمونه . 76 3-4روش ها و ابزار تجزیه و تحلیل داده ها 78 3-5 روایی و پایایی ابزار پژوهش. 80 3-5-1 روایی. 80 3-5-2 پایایی 80 فصل چهارم:تجزیه و تحلیل داده های پژوهش 4- تجزیه و تحلیل داده های پژوهش 83 4-1 یافته های توصیفی. 83 4-2 تجزیه توصیفی داده ها. 84 4-2-1 تدوین ماتریس SWOTجهت تجزیه و تحلیل عوامل داخلی و خارجی 84 4-2-2 مقایسه متناظری EFEو IEFو تدوین استراتژی های متناظر 90 4-2-3 ماتریس داخلی و خارجی(IE) انتخاب استراتژی های ترجیحی 94 4-2-4 ارزیابی موقعیت و اقدام استراتژیک(SPACE). 95 4-2-5 برنامه ریزی استراتژیک کمی (QSPM) 99 فصل پنجم:خلاصه پژوهش و بحث و نتیجه گیری 5- خلاصه پژوهش، بحث و نتیجه گیری.106 5-1 مقدمه 106 5-2 خلاصه پژوهش. 106 5-3 بحث و نتیجه گیری 113 5-4خلاصه پیشینه پژوهش116 5-5 محدودیت ها و موانع. 117 5-6 پیشنهاد هایی مبتنی بر نتایج تحقیق فعلی. 117 5-7 پیشنهادهایی برای محققان آینده 119 منابع ومأخذ منابع فارسی 121 منابع انگلیسی 124 چکیده انگلیسی.126 پیوست ها وضمایم پیوست الف جدول آمار مقایسه استان ها 128 پیوست ب پرسشنامه اولیه 182 پیوست ج پرسشنامه اصلی.185 1بیان مسأله اساسی تحقیق
توسعه و کاربری فن آوری اطلاعات در حوزه های مختلف به ویژه در حوزه بانکداری، حاصل قابلیت های فن آوری اطلاعات است که امروزه در دنیای کسب وکار با اقبال فراوان روبرو شده است. انسان هزاره سوم در تلاش است با شتاب دادن به روند توسعه و کاربری فن اوری اطلاعات در بخش های مختلف نظام اجتماعی از الگوی سنتی فاصله گرفته و الگوی جدیدی متناسب با الزامات عصر اطلاعات ایجاد کند (نورمحمد و همکاران،1387). در سالهای اخیر به موازات گسترش روزافزون فن آوری های اطلاعاتی و ایجاد فرصت های جدید در صنعت بانکداری، موجبات توجه بیشتر به مقوله بانکداری الکترونیکی فراهم گردیده است (لگزیان و همکاران،1389). رقابت شدیدی که با افزایش تعداد بانکها به وجود آمده است موجب شده تا یکی از بهترین راه های افزایش سودآوری، کاهش هزینه ها باشد، که بانکداری الکترونیک می تواند در این زمینه بسیار اثرگذار عمل نماید. بانکداری الکترونیک به سبب نقش آفرینی در توسعه تجارت الکترونیک، کیفیت ارائه خدمات بانکی، صرفه جویی در وقت میلیون ها مشتری، کاهش معضلات اجتماعی و . از اهمیت و جایگاه ویژه ای برخوردار است (نوری،1387). با گسترش اینترنت و سایر درگاه های الکترونیکی، بانکها نیز سعی د ارند مراجعه فیزیکی مشتریان را کاهش داده و حتی الامکان امور بانکی روزمره آنها توسط یکی از درگاه های الکترونیکی انجام گیرد. در این پژوهش سعی خواهد شد وضعیت بانکداری الکترونیکی در شعب بانک مسکن استان مازندران بر مبنای شناخت عوامل داخلی و خارجی (نقاط ضعف،قوت،فرصت ها،تهدیدها) مورد بررسی قرار گیرد.همچنین متناسب با داده های تحلیل انجام شده استراتژی ترجیهی برای توسعه بانکداری الکترونیک انتخاب گردد.در پایان سعی خواهد شد تا با استفاده از مدل هاروارد ماتریس SWOT جهت توسعه بانکداری الکترونیک توصیه های استراتژیک پیشنهاد گردد. 1-2 اهمیت و ضرورت انجام یقیناً برای رسیدن به یک وضعیت ایده آل ابتدا لازم است تا وضعیت فعلی مورد تحلیل و سنجش قرار گیرد تا بتوان با شناخت عوامل مهم اثرگذار بر روند بهبود فرآیند بانکداری الکترونیک ،به یک استراتژی مناسب دست یافت. از آنجایی که نیازهای مختلف در افراد با توجه به شرایط زندگی اجتماعی ایجاد می گردند و نهادهای اجتماعی نیز به دنبال راه حلی برای ارضاء این نیازها می باشندموجب پدید آمدن رقابت تکنولوژیک گشته و هر روز یک تکنولوژی جدید جایگزین تکنولوژی قبلی خواهد شد و نباید تصور کنیم که با دستیابی به بانکداری الکترونیک به آخر خط بانکداری رسیده ایم. چرا که با ایجاد شرایط و وضعیت جدید اجتماعی نیازهای جدیدی به وجود آمده و متعاقباً ارضاء نیاز جدید معطوف به داشتن استراتژی مناسب خواهد بود. از آنجایی که طی تحقیقات مختلف صورت گرفته در زمینه بانکداری الکترونیک(حمیدی زاده و همکاران،1386 و گیلانی نیا و همکاران،1388)، اکثر محققان بدنبال شناسایی چالش ها و مشکلات و یا میزان پذیرش و استقبال مشتریان از بانکداری الکترونیک بوده اند که عموماً منتج به ارائه یک راه حل کاربردی و استراتژیک در این زمینه نشده اند. در این تحقیق تلاش خواهد شد تا با بررسی وضعیت موجود و تجزیه و تحلیل نقاط ضعف و قوت داخلی و فرصت ها و تهدیدهای خارجی، ضمن تدوین استراتژی ترجیحی،برای توسعه بانکداری الکترونیک در بانک مسکن استان مازندران توصیه های استراتژیک ارایه گردد. 1-3 مرور ادبیات و سوابق
با توجه به نمونه های ذکر شده و نگاهی گذرا به تحقیقات صورت گرفته می توان به این نتیجه رسید که عوامل فرهنگی، زیرساختی و امنیتی جزء مشترک همه آنها بوده است و اما نکته ای که می تواند جلب توجه کند وجود پیشنهادات عمومی و کلی و عدم ارائه یک مدل استراتژیک کاربردی در این تحقیقات می باشد.
1-4اهداف مشخص تحقیق برای اجرای این تحقیق 4 هدف اصلی موردنظر است و شامل: 1- بررسی وضعیت عوامل داخلی (نقاط قوت و ضعف) بانکداری الکترونیکی در شعب بانک مسکن استان مازندران. 2- بررسی وضعیت عوامل خارجی (فرصت ها و تهدید ها) بانکداری الکترونیکی در شعب بانک مسکن استان مازندران. 3- شناسایی و تحلیل استراتژی های ترجیحی جهت بهبود وضعیت بانکداری الکترونیکی در شعب بانک مسکن استان مازندران. 4- پیشنهاد توصیه های استراتژیک برای بهبود وضعیت بانکداری الکترونیکی در شعب بانک مسکن استان مازندران. 1-4-1هدف کاربردی با توجه به اینکه این پژوهش در شعب بانک مسکن استان مازندران صورت خواهد گرفت. نتایج حاصل از آن می تواند کمک شایانی جهت تدوین یک استراتژی مناسب برای توسعه و بهبود کیفی و کمی وضعیت بانکداری الکترونیک در شعب بانک مسکن استان مازندران گردد. 1-5 سولات تحقیق 1-5-1پرسش اصلی تحقیق (مسأله تحقیق) – وضعیت بانکداری الکترونیک در شعب بانک مسکن استان مازندران چگونه است؟ 1-5-2 سؤالات فرعی تحقیق سؤالات موردنظر جهت انجام این پژوهش تحت 3عنوان اصلی خواهد بود. 1- وضعیت عوامل داخلی (نقاط ضعف و قوت) و خارجی(فرصت و تهدید) بانکداری الکترونیکی در شعب بانک مسکن استان مازندران چگونه است؟ 2- با ترکیب عوامل مربوط به وضعیت داخلی و خارجی، استراتژی های ترجیهی برای توسعه نظام بانکداری الکترونیک در بانک مسکن استان مازندران در کدام ناحیه قرار می گیرد؟ 3- متناسب با داده های مربوط به تحلیل وضعیت و استراتژی ترجیحی مربوطه چه توصیه های استراتژیک را برای توسعه بانکداری الکترونیک در شعب بانک مسکن استان مازندران می توان پیشنهاد نمود؟ 1-6 فرضیههای تحقیق در این پژوهش جهت دستیابی به نتایج کاملتر و عدم محدودیت در یک وضعیت خاص، فرضیه ای در نظر گرفته نشده و سعی می گردد با سؤال روند پژوهش ادامه یابد. 1-7 تعریف واژهها و اصطلاحات فنی و تخصصی 1-7-1 تعاریف مفهومی 1-7-1-1 بانکداری الکترونیک بانکداری الکترونیک یا برخط یا اینترنتی، عبارت است از فراهم آوردن امکاناتی برای کارکنان در جهت افزایش سرعت و کارایی آنها در ارائه خدمات بانکی در محل شعبه و همچنین فرآیندهای بین شعبهای و بین بانکی در سراسر دنیا و ارائه امکانات سختافزاری و نرمافزاری به مشتریان که با استفاده از آنها بتوانند بدون نیاز به حضور فیزیکی در بانک، در هر ساعت از شبانه روز (۲۴ ساعته) از طریق کانالهای ارتباطی ایمن و با اطمینان عملیات بانکی دلخواه خود را انجام دهند)سلیمانی و همکاران،1389). 1-7-1-2 تحلیل وضعیت ابزار مورد استفاده مدیران جهت بررسی محیط داخلی وخارجی به منظور درک قابلیت های شرکت،مشتریان و محیط رقابتی خود((Dictionary of marketing terms,2008. 1-7-2تعاریف عملیاتی 1-7-2-1بانکداری الکترونیک دراین تحقیق منظور از بانکداری الکترونیک دستگاه های خود پرداز،اینترنت بانک،موبایل بانکینگ،کارت بانکی و pos فروشگاهی می باشد. 1-7-2-2 تحلیل وضعیت در این تحقیق تحلیل وضعیت با کمک ماتریس های SWOT ، IE ، QSPM ،SPACE و استفاده از نظرات خبرگان با روش دلفی انجام خواهد گرفت. 1-8 روش شناسی تحقیق 1-8-1 نوع پژوهش پژوهش حاضر توصیفی از نوع پیمایشی می باشد.همچنین از لحاظ هدف این پژوهش از نوع پژوهش های کاربردی است. 1-8-2 فرآیند اجرای پژوهش فرایند اجرای پژوهش شامل گام های زیر خواهد بود: گام اول: -مطالعات کتابخانه ای با استفاده از (مقالات،پایان نامه ها،اینترنت،کتاب و.) گام دوم: -تحلیل وضعیت:در این گام با ترکیب ماتریسSWOT و روش دلفی به تحلیل وضعیت عوامل داخلی(نقاط قوت و ضعف)و عوامل خارجی(فرصت ها و تهدید ها) بانکداری الکترونیکی در شعب بانک مسکن استان مازندران پرداخته خواهد شد . گام سوم: -در این گام بر مبنای داده های حاصل از گام دوم و به کمک ماتریس Space استراتژِی های ترجیحی شناخته خواهد شد. گام چهارم: -با استفاده از ماتریس QSPM و کارت امتیاز متوازن توصیه های استراتژیک استخراج و جذابیت این استراتژی ها تعیین خواهد شد.
[یکشنبه 1399-01-17] [ 02:01:00 ق.ظ ]
لینک ثابت
|