پایان نامه سیاستهای مناسب توسعهی کارآفرینی مبتنی بر فناوری اطلاعات | ... | |
دانشگاه تهراندانشکدهی کارآفرینی
پایان نامه برای دریافت درجهی کارشناسی ارشد رشتهی مدیریت کارآفرینی – گرایش کسب و کار جدید
سیاستهای مناسب توسعهی کارآفرینی مبتنی بر فناوری اطلاعات بهمن 1390 برای رعایت حریم خصوصی نام نگارنده و استاد راهنما در سایت درج نمی شود (در فایل دانلودی نام نویسنده و استاد راهنما موجود است) تکه هایی از متن پایان نامه به عنوان نمونه : (ممکن است هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل است) مقدمه: با عنایت به سیاستهای پژوهشی و فناوری دانشگاه در راستای تحقق عدالت و کرامت انسانها که لازمهی شکوفایی علمی و فنی است و رعایت حقوق مادی و معنوی دانشگاه و پژوهشگران، لازم است اعضای هیأت علمی، دانشجویان، دانشآموختگان و دیگر همکاران طرح، در مورد نتایج پژوهشهای علمی که تحت عناوین پایاننامه، رساله و طرحهای تحقیقاتی با هماهنگی دانشگاه انجام شده است، موارد زیر را رعایت نمایند: ماده 1- حق نشر و تکثیر پایاننامه / رساله و درآمدهای حاصل از آنها متعلق به دانشگاه است ولی حقوق معنوی پدید آورندگان محفوظ خواهد بود. ماده 2- انتشار مقاله یا مقالات مستخرج از پایاننامه / رساله به صورت چاپ در نشریات علمی و یا ارایه در مجامع علمی باید به نام دانشگاه بوده و با تایید استاد راهنمای اصلی، یکی از استادان راهنما، مشاور و یا دانشجوی مسؤول مکاتبات مقاله باشد. ولی مسؤولیت علمی مقاله مستخرج از پایاننامه و رساله به عهده استادان راهنما و دانشجو است. تبصره: در مقالاتی که پس از دانشآموختگی به صورت ترکیبی از اطلاعات جدید و نتایج حاصل از پایاننامه / رساله نیز منتشر میشود نیز باید نام دانشگاه درج شود. ماده 3- انتشار کتاب و یا نرمافزار و یا آثار ویژه حاصل از نتایج پایاننامه / رساله و تمامی طرحهای تحقیقاتی کلیه واحدهای دانشگاه اعم از دانشکدهها، مراکز تحقیقاتی، پژوهشکدهها، پارک علم و فناوری و دیگر واحدها باید با مجوز کتبی صادره از معاونت پژوهشی دانشگاه و بر اساس آییننامههای مصوب انجام شود. ماده 4- ثبت اختراع و تدوین دانش فنی و یا ارایهی یافتهها در جشنوارههای ملی، منطقهیی و بینالمللی که حاصل نتایج مستخرج از پایاننامه / رساله و تمامی طرحهای تحقیقاتی دانشگاه باید با هماهنگی استاد راهنما یا مجری طرح از طریق معاونت پژوهشی دانشگاه انجام گیرد. ماده 5- این آییننامه در 5 ماده و یک تبصره در تاریخ 1/4/87 در شورای پژوهشی و در تاریخ 23/4/87 در هیأت رئیسه دانشگاه به تایید رسید و در جلسه مورخ 15/7/87 شورای دانشگاه به تصویب رسیده و از تاریخ تصویب در شورای دانشگاه لازمالاجرا است.
دانشگاه تهران دانشکدهی کارآفرینی
پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد رشته مدیریت کارآفرینی – گرایش کسب و کار جدید
سیاستهای مناسب توسعهی کارآفرینی مبتنی بر فناوری اطلاعات نگارنده بهنام ولیزاده استاد راهنما دکتر محسن رضایی استاد مشاور دکتر سید علی علویان بهمن 1390 تقدیم به:
همسرم؛ به خاطر تشویق من برای تحصیل در دورهی کارشناسی ارشد و پسرم؛ به خاطر تحمل کمتوجهیهای من در طول تحصیل
سپاسگزاری: نوالقلمومایسطرون
پروردگارا؛ تو راست،حشمتلایزالوعزتبیزوال؛ قلم زبان خدا است، قلم امانت آدم است، قلم ودیعهی عشق است، قلم توتم من است. قلم،سوگندعشقتوست،مهربانا؛تورابهپاسعطایموهبتگرفتنقلمدردست،حمد بیپایان؛ گرچهآبهفتبحر برملکهفتآسمان،اثریازحمدوثنایتونتواننگاشت. تو راسپاسکهطریقدانشآموزیونعمتکسبفیضازمحضررهروانطریقتمعرفترابر منارزانیداشتی. آنچه در پی میآید؛ گزیدهیی است به رسم ادب، نه آنچنان که باید، بلکه چنان که از عهده برآید. گرچه بیشتر رسم چنان است که از افرادی که در انجام پژوهش، پژوهشگر را یاری کردهاند نامی و یادی به نیکی به میان آید اما حقیقت آن است که این برگ سبزی که تحفهی درویش است، همیشه بر شاخسار زندگی نمیروید. پس تا دمی در اختیار است باید از همهی آنانی که به گونهیی سپاس این کمترین را برانگیختهاند، نامی به میان آید و از زحمات ایشان تشکر شود:
چکیده فناوری اطلاعات و ارتباطات را میتوان از جمله تمهیدات و ابزارهای بیبدیل و غیرقابل چشمپوشی در حل و فصل برخی از مسایل و چالشهای توسعه از جمله اشتغال دانست. فرصتهای شغلی متنوع و جدید، نتیجهی توسعهی فناوری است. با توسعهی صنعت در اثر توسعهی فناوری، بسیاری مشاغل جدید مرتبط با آن صنعت به وجود میآید. در پژوهش هدف تدوین سیاستهای مناسب برای توسعهی کارآفرینیهای مبتنی بر فناوری اطلاعات است. لذا سه مولفهی تاثیر سیاستهای دولت در توسعهی فناوری اطلاعات و تاثیر توسعهی فناوری اطلاعات بر توسعهی کارآفرینی و بازخورد توسعهی کارآفرینی بر تغییر، بهبود و وضع سیاستهای جدید بررسی شد، که هر سه مولفه به اثبات رسید. بر اساس یافتهی پژوهش حاضر دولت با تدوین سیاستهای مناسب حمایتی، آموزشی و فرهنگسازی در حوزهی فناوری اطلاعات بر توسعهی آن در کلیهی ابعاد اعم از توسعهی زیرساخت، توسعهی منابع انسانی، توسعهی نهادها و توسعهی محتوا و کاربردهای فناوری اطلاعات تاثیرگذار است و توسعهی فناوری اطلاعات در زمینههای زیرساخت، منابع انسانی، نهادها و کاربردهای آن که از مولفهی اول حاصل شد بر نوآوری در کسبوکار؛ ایجاد، رشد و توسعهی کسبوکارها و در نتیجه بر توسعهی کارآفرینی موثر است و همچنین نتایج حاصل از توسعهی کارآفرینی در اثر توسعهی فناوری اطلاعات بر تدوین سیاستهای جدید حمایتی؛ آموزشی و فرهنگسازی توسط دولت موثر است. کلید واژهها: سیاستگذاری، کارآفرینی، فناوری اطلاعات
فهرست مطالب: مقدمه. 1 1- فصل اول: کلیات تحقیق. 2 1-1- مقدمه 2 1-2-. بیان مسأله 3 1-3-. اهمیت و ضرورت تحقیق. 10 1-4-. اهداف تحقیق. 11 1-4-1- هدف اصلی 11 1-4-2- اهداف فرعی 11 1-5-. سوالهای تحقیق. 11 1-5-1- سوال اصلی 11 1-5-2- سوالهای فرعی 11 1-6-. تعریف مفاهیم و اصطلاحات تحقیق. 11 1-6-1- فناوری اطلاعات. 11 1-6-2- سیاستگذاری یا تدوین سیاست. 14 1-6-3- سیاستگذاری کارآفرینی 15 1-6-4- کارآفرینیهای مبتنی بر فناوری اطلاعات. 17 1-6-5- اسناد تاثیرگذار در تدوین سیاست کارآفرینی مبتنی بر فناوری اطلاعات. 17 1-6-6- کشورهای هدف در سند چشمانداز 17 1-6-7- نقش برنامهریزی ملی در سیاستگذاری توسعهی کارآفرینی 18 1-7-. کلیات روش تحقیق. 19 1-8-. قلمرو تحقیق. 20 1-9-. سازماندهی تحقیق. 20 2-فصل دوم: مبانی نظری و بررسی پیشینه تحقیق. 22 2-1-. مقدمه 22 2-2-. مبانی نظری تحقیق (شامل تعاریف، الگوها و مدلهای مطرح). 22 2-2-1- مدل توسعهی فناوری اطلاعات. 23 2-2-2- ویژگیهای شخصیتی کارآفرین 25 2-2-3- مدل توسعهی کارآفرینی 26 2-2-4- سیاستهای توسعهی کارآفرینی 30 2-3-. بررسی نقادانه پیشینه تحقیق. 34 2-3-1- مروری بر پژوهشهای خارجی 34 2-3-2- مروری بر پژوهشهای داخلی 36 2-3-3- مروری بر اسناد بالادستی 38 2-3-3-1- مروری بر سند چشمانداز بیستساله. 38 2-3-3-2- مروری بر سیاستهای کلی نظام در بخشهای مختلف. 39 2-3-3-3- مروری بر برنامهی پنجم توسعه. 42 2-3-3-4- مروری بر نقشه جامع توسعهی کارآفرینی 44 2-3-3-5- سند راهبردی نظام جامع فناوری اطلاعات کشور. 45 2-3-4- مروری بر سیاستهای مشابه در کشورهای پیشرو منطقه. 50 2-4-. چارچوب نظری تحقیق. 52 2-4-1- جمع بندی کلی مرور ادبیات و ارایهی مدل مفهومی 53 2-5-. قلمرو مکانی تحقیق. 54 3-فصل سوم: روششناسی تحقیق. 55 3-1-. مقدمه 55 3-2-. روش تحقیق. 56 3-2-1- فرایند اجرایی تحقیق (روندنما تحقیق) 57 3-3- جامعهی آماری 58 3-3-1- جامعهی آماری در بخش کیفی 58 3-3-2- جامعهی آماری در بخش کمی 58 3-4-. حجم نمونهی آماری 58 3-4-1- حجم نمونهی در بخش کیفی 58 3-4-2- حجم نمونهی در بخش کمی 59 3-5 روش نمونهگیری 61 3-5-1- روش نمونه گیری در بخش کیفی 61 3-5-2- روش نمونه گیری در بخش کمی 61 3-6-. روشهای گردآوری دادهها. 61 3-6-1- روش گردآوری دادهها در بخش کیفی 61 3-6-2- ابزار گردآوری دادهها در بخش کمی 61 3-7- ویژگیهای فنی (روایی و پایایی) ابزار گردآوری دادهها. 62 3-7-1- ویژگیهای ابزار گردآوری دادهها در بخش کیفی 62 3-7-2- ویژگیهای ابزار گردآوری دادهها در بخش کمی 62 3-7-3- روش سنجش پایایی ابزار 62 3-7-4-روش سنجش روایی ابزار 63 3-7-5- روشهای تکمیلی گردآوری دادهها 63 3-8- روشهای تجزیه و تحلیل دادهها. 63 3-8-1- روش تجزیه و تحلیل دادههای کیفی 63 3-8-2- روش تجزیه و تحلیل دادههای کمی 64 4- فصل چهارم: تجزیه و تحلیل دادههای تحقیق. 66 4-1. مقدمه 66 4-2-. توصیف دموگرافیک نمونههای تحقیق. 66 4-2-1- توصیف دموگرافیک بخش مصاحبه با خبرگان 66 4-2-2- توصیف دموگرافیک تکمیلکنندگان پرسشنامه. 68 4-2-2-1- تحلیل جنسیت پاسخگویان 68 4-2-2-2- تحلیل میزان تحصیلات پاسخگویان 69 4-2-2-3- تحلیل سمت و شغل پاسخگویان 70 4-2-2-4- تحلیل زمینهی کاری پاسخگویان 71 4-2-2-5- تحلیل محل کار پاسخگویان 72 4-2-2-6- تحلیل میزان سن پاسخگویان 73 4-3-. تحلیل دادههای کیفی تحقیق. 75 4-3-1- روش کار 75 4-3-2- کد گذاری جداول 75 4-3-2- خلاصهی کدگذاریهای محوری و باز 77 4-3-3- تحلیل کدهای محوری و باز 92 4-3-3-1- سیاستهای مناسب. 92 4-3-4-2- توسعهی فناوری اطلاعات. 96 4-3-4-3- توسعهی کارآفرینی 102 4-4-. تحلیل دادههای کمی تحقیق. 105 4-4-1- شاخصهای توصیفی متغیرهای تحقیق 106 4-4-1-1- شاخصهای توصیفی مولفه اول: اثر سیاستهای دولت در توسعهی فا 106 4-4-1-2- شاخصهای توصیفی مولفه دوم: اثر توسعهی فا بر توسعهی کارآفرینی 109 4-4-1-3- شاخصهای توصیفی مولفه سوم: اثر توسعهی کارآفرینی بر سیاستهای دولت. 112 4-4-2- تحلیل دادهها متناسب با سوالها و فرضیههای تحقیق 115 4-4-2-1- تحلیل دادههای مربوط به مولفهی اول: اثر سیاستهای دولت بر توسعهی فا 115 4-4-2-2- تحلیل دادههای مربوط به مولفهی دوم: اثر توسعهی فا بر توسعهی کارآفرینی 117 4-4-2-3- تحلیل دادههای مربوط به مولفهی سوم: بازخورد توسعهی کارآفرینی بر سیاستها 119 4-4-2-4- تحلیل مربوط به سیاستهای مناسبت حمایتی و پشتیبانی 121 4-4-2-5- تحلیلهای مربوط نقش توسعهی منابع انسانی 123 4-4-2-6- تحلیلهای مربوط نقش فرهنگسازی. 124 4-4-2-7- تحلیلهای مربوط به نقش توسعهی زیرساخت. 125 4-4-2-8- تحلیلهای مربوط به نقش توسعهی نهادها 126 4-4-2-9- تحلیلهای مربوط به نقش توسعهی محتوا و کاربرد. 127 4-4-3- پاسخ به سوالهای فرعی پژوهش. 128 4-4-3-1- نقش توسعهی زیرساختها در توسعهی کارآفرینی مبتنی بر فناوری اطلاعات. 128 4-4-3-2- نقش توسعهی منابع انسانی در توسعهی کارآفرینی مبتنی بر فناوری اطلاعات. 128 4-4-3-3- نقش توسعهی محتوا و کاربرددر توسعهی کارآفرینی مبتنی بر فناوری اطلاعات. 128 4-4- نتیجه گیری 129 5-فصل پنجم: نتیجهگیری و پیشنهادها 131 5-1-. مقدمه 131 5-2-. تحلیل بر اساس مبانی نظری، سوالها و فرضیههای تحقیق. 131 5-2-1- خلاصه روند تحقیق 131 5-2-2- بحث و نتیجه گیری. 132 5-3- بحث و جمع بندی 136 5-3-1- تبیین مدل نهایی تحقیق 136 5-4-. پیشنهادهای تحقیق بر اساس مبانی نظری، سوالها و فرضیههای تحقیق. 137 5-4-1- پیشنهادهای کاربردی. 137 5-4-2- پیشنهادهای سیاستگذاری. 138 5-4-3- پیشنهادها جهت پژوهشهای آینده 138 منابع. 139 منابع فارسی. 139 منابع انگلیسی. 141 پیوستها 143 پ-1- نمونهیی از ابزارهای گردآوری دادهها (بخش کیفی – سوالات مصاحبه). 143 پ-2- نمونهیی از ابزارهای گردآوری دادهها (بخش کمی – پرسشنامه). 144 پ-3- شواهد مستند گردآوری دادهها (بخش کیفی – مصاحبه). 153 پ-4- نتایج تحلیل نرمافزاری دادهها (کمی – پرسشنامه). 164 پ-5- کدگذاری اسناد بالادستی. 171 واژهنامه فارسی به انگلیسی 183 واژهنامهی انگلیسی به فارسی 186
فهرست جداول
جدول 1‑1- نام کشورهای منطقهی مد نظر در سند چشمانداز (استخراج از رضایی، مبینی، 1385) 18 جدول 2‑1- مقایسهی الگوهای خط مشی دولتی در توسعه کارآفرینی (داوری، رضایی کلیدبری 1385) 31 جدول 2‑2- خلاصهیی از برخی از پژوهشهای خارجی مرتبط با موضوع. 34 جدول 2‑3- خلاصهیی از برخی از پژوهشهای داخلی مرتبط با موضوع. 36 جدول 2‑4- بررسی موارد مرتبط با کارآفرینی و فناوری اطلاعات در سیاستهای کلی نظام. 39 جدول 2‑5- بررسی موارد مرتبط با کارآفرینی و فناوری اطلاعات در برنامهی پنجم توسعه. 42 جدول 2‑6- بررسی موارد مرتبط با فناوری اطلاعات در نقشهی جامع توسعهی کارآفرینی 44 جدول 2‑7- بررسی موارد مرتبط با کارآفرینی در سند راهبردی نظام جامع فناوری اطلاعات. 45 جدول 2‑8- مقایسهی سیاستهای کارآفرینی در حوزهی فاوا برخی از کشورهای منطقه. 50 جدول 4‑1- فهرست خبرگان 67 جدول 4‑2- جنسیت پاسخگویان 68 جدول 4‑3- میزان تحصیلات پاسخگویان 69 جدول 4‑4- سمت سازمانی پاسخگویان 70 جدول 4‑5- زمینهی کاری پاسخگویان 71 جدول 4‑6- محل کار پاسخگویان 72 جدول 4‑7- تحلیل سن پاسخگویان 73 جدول 4‑8- میزان فراوانی سن پاسخگویان 74 جدول 4‑9- روش کدگذاری سازههای تحقیق 75 جدول 4‑10- راهنمای سایر کدها 76 جدول 4‑11- خلاصهی کدگذاری سیاستهای مناسب (مستخرج از مصاحبهها و اسناد) 77 جدول 4‑12- خلاصهی کدگذاری توسعهی فناوری اطلاعات (مستخرج از مصاحبهها و اسناد) 84 جدول 4‑13- خلاصهی کدگذاری مولفهی سوم: توسعهی کارآفرینی (مستخرج از مصاحبهها و اسناد) 90 جدول 4‑14- ضریب پایایی پرسشنامه. 105 جدول 4‑15- فراوانی مربوط به طیف لیکرت مولفه اول: اثر سیاستهای دولت در توسعهی فا 106 جدول 4‑16- جدول آمار توصیفی مولفه اول: اثر سیاستهای دولت در توسعهی فا 107 جدول 4‑17- فراوانی و درصد مربوط به مولفه اول: تاثیر سیاستهای دولت در توسعهی فا 108 جدول 4‑18- فراوانی مربوط به طیف لیکرت مولفه دوم: اثر توسعهی فا بر توسعهی کارآفرینی 109 جدول 4‑19- جدول آمار توصیفی مولفه دوم: اثر توسعهی فا بر توسعهی کارآفرینی 110 جدول 4‑20- فراوانی و درصد مربوط به مولفه دوم: تاثیر توسعهی فا بر توسعهی کارآفرینی 111 جدول 4‑21- فراوانی مربوط به طیف لیکرت مولفه سوم: بازخورد توسعهی کارآفرینی بر سیاستهای دولت. 112 جدول 4‑22- جدول آمار توصیفی مولفه سوم: اثر توسعهی کارآفرینی بر سیاستهای دولت. 113 جدول 4‑23- فراوانی و درصد مربوط به مولفه سوم: بازخورد توسعهی کارآفرینی بر سیاستهای دولت. 114 جدول 4‑24- مجموع پاسخهای مربوط به تاثیر سیاستهای دولت در توسعهی فناوری اطلاعات. 115 جدول 4‑22- آزمون مولفهی اول 115 جدول 4‑26- آزمون مربوط به سوالات 1 تا 12 مولفهی اول 116 جدول 4‑27- مجموع پاسخهای مربوط به تاثیر توسعهی فناوری اطلاعات بر توسعهی کارآفرینی 117 جدول 4‑25- آزمون مولفهی دوم. 117 جدول 4‑29- آزمون مربوط به سوالات 13 تا 28 مولفهی دوم. 118 جدول 4‑30- مجموع پاسخهای مربوط به بازخورد توسعهی کارآفرینی بر سیاستهای دولت. 119 جدول 4‑28- آزمون مولفهی سوم. 119 جدول 4‑32- آزمون مربوط به سوالات 29 تا 40 مولفهی سوم. 120 جدول 4‑33- جدول آمار توصیفی مربوط به سیاستهای مناسب حمایتی و پشتیبانی 121 جدول 4‑34- آزمون مربوط به سیاستهای حمایتی و پشتیبانی 122 جدول 4‑35- جدول آمار توصیفی مربوط به نقش توسعهی منابع انسانی 123 جدول 4‑36- آزمون مربوط به نقش توسعهی منابع انسانی 123 جدول 4‑37- جدول آمار توصیفی مربوط به نقش فرهنگسازی 124 جدول 4‑38- آزمون مربوط به به نقش فرهنگسازی 124 جدول 4‑39- جدول آمار توصیفی مربوط به نقش توسعهی زیرساختهای فناوری اطلاعات. 125 جدول 4‑40- آزمون مربوط به نقش توسعهی زیرساختهای فناوری اطلاعات. 125 جدول 4‑41- جدول آمار توصیفی مربوط به نقش توسعهی نهادهای فناوری اطلاعات. 126 جدول 4‑42- آزمون مربوط به نقش توسعهی نهادهای فناوری اطلاعات. 126 جدول 4‑43- جدول آمار توصیفی مربوط به نقش توسعهی محتوا و کاربردهای فناوری اطلاعات. 127 جدول 4‑44- آزمون مربوط به نقش توسعهی محتوا و کاربردهای فناوری اطلاعات. 127 جدول 5‑1- سیاستهای مناسب توسعهی کارآفرینی مبتنی بر فناوری اطلاعات. 134 جدول پ-1- پاسخها و کدگذاری مصاحبه با خبرهی اول (مهندس ریاضی) 153 جدول پ-2- کدگذاری مصاحبه با خبرهی دوم (مهندس حکیم جوادی) 156 جدول پ-3- کدگذاری مصاحبه با خبرهی سوم (دکتر یزدانیان) 158 جدول پ-4- کدگذاری مصاحبه با خبرهی ششم (مهندس اسفیدانی) 161 جدول پ-5- کدگذاری عبارات استخراجی از مصاحبههای وزیر ارتباطات با مطبوعات. 162 جدول پ-6- ضریب پایایی پرسشنامه. 164 جدول پ-7- کدگذاری عبارت استخراجی از سند چشمانداز بیستساله. 171 جدول پ-8- کدگذاری عبارت استخراجی از سیاستهای کلی نظام. 172 جدول پ-9- کدگذاری عبارت استخراجی از برنامهی پنجسالهی پنجم 175 جدول پ-10- کدگذاری عبارت استخراجی از نقشهی جامع کارآفرینی 177 جدول پ-11- کدگذاری عبارت استخراجی از سند راهبردی نظام جامع فناوری اطلاعات کشور. 178 جدول پ-12- کدگذاری عبارت استخراجی از اسناد کشورهای منطقه. 182
فهرست نمودارها، عکسها و نقشهها شکل 1‑1- نقشهی جامع توسعهی کارآفرینی در کشور. 16 شکل 1‑2- نحوهی سازماندهی تحقیق 20 شکل 2‑1- نحوهی بخشبندی مباحث نظری 22 شکل 2‑2- مدل توسعهی فناوری اطلاعات UNDP (فتحیان، مهدوی نور؛ 1387 ص 86). 23 شکل 2‑3- مدل فرآیند کارآفرینی از دیدگاه فری (احمدپور، مقیمی 1387) 26 شکل 2‑4- مدل سیستمی فرآیند کارآفرینی از دیدگاه دکتر احمدپور. 27 شکل 2‑5- الگوی پیشنهادی برای سازمانهای مسؤول توسعهی کارآفرینی(داوری، رضایی کلیدبری 1385) 33 شکل 2‑6- مولفههای تاثیرگذار بر تدوین سیاستهای مناسب توسعهی کارآفرینی مبتنی بر فا 52 شکل 2‑7- مدل مفهومی اولیهی بر مبنای ادبیات موضوع. 54 شکل 3‑1- مراحل پژوهش 57 شکل 4‑1- نمودار جنسیت پاسخگویان 68 شکل 4‑2- نمودار میزان تحصیلات پاسخگویان 69 شکل 4‑3- نمودار سمت پاسخگویان 70 شکل 4‑4- نمودار زمینهی کاری پاسخگویان 71 شکل 4‑5- نمودار محل کار پاسخگویان 73 شکل 4‑6- نمودار ستونی مربوط به فراوانی مولفهی اول: اثر سیاستهای دولت بر توسعهی فا 107 شکل 4‑7- نمودار تجمعی مربوط به فراوانی مولفهی اول: اثر سیاستهای دولت بر توسعهی فا 108 شکل 4‑8- نمودار ستونی مربوط به فراوانی مولفه دوم: اثر توسعهی فا بر توسعهی کارآفرینی 110 شکل 4‑9- نمودار تجمعی مربوط به فراوانی مولفهی دوم: اثر توسعهی فا بر توسعهی کارآفرینی 111 شکل 4‑10- نمودار ستونی مربوط به فراوانی مولفه سوم: بازخورد توسعهی کارآفرینی بر سیاستهای دولت. 113 شکل 4‑11- نمودار تجمعی مربوط به فراوانی مولفه سوم: بازخورد توسعهی کارآفرینی بر سیاستهای دولت. 114 شکل 4‑12- نمودار درصد فراوانی مربوط به مولفه اول 116 شکل 4‑13- نمودار درصد فراوانی مربوط به مولفه دوم. 118 شکل 4‑14- نمودار درصد فراوانی مربوط به مولفه سوم. 120 شکل 5‑1- مدل مفهومی نهایی پژوهش 136 شکل پ- 01- خروجی SPSS در خصوص اثر سیاستهای دولت در توسعهی فناوری اطلاعات. 165 شکل پ- 02- خروجی SPSS در خصوص اثر توسعهی فناوری اطلاعات بر توسعهی کارآفرینی 165 شکل پ- 03- خروجی SPSS در خصوص اثر توسعهی آفرینی بر سیاستهای دولت. 166 شکل پ- 04- خروجی SPSS در خصوص اثبات مدل مفهومی پژوهش 166 شکل پ- 05- خروجی SPSS در خصوص اثر سیاستهای مناسب حمایتی و پشتیبانی 167 شکل پ- 06- خروجی SPSS در خصوص اثر سیاستهای مناسب توسعهی منابع انسانی 167 شکل پ- 07- خروجی SPSS در خصوص اثر سیاستهای مناسب فرهنگسازی 168 شکل پ- 08- خروجی SPSS در خصوص اثر سیاستهای مناسب توسعهی زیرساخت فا 168 شکل پ- 09- خروجی SPSS در خصوص اثر سیاستهای مناسب توسعهی نهادهای فا 169 شکل پ- 010- خروجی SPSS درخصوص اثرسیاستهای مناسب توسعهی محتوا وکاربردهای فا 169 شکل پ- 011- خروجی SPSS در خصوص اثبات سیاستهای پیشنهادی 170 شکل پ- 012- خروجی SPSS در خصوص پایایی کل پرسشنامه. 170
مقدمهاطلاعات و ارتباطات دو ابزار اساسی مورد نیاز هر فعّالیت کارآفرینی و کسبوکار جدید است. در خصوص تأثیر سیاستهای مناسب فناوری اطلاعات بر اشتغال دو نگرش وجود دارد: سیاست اول به ایجاد مشاغل جدید در عرصه فناوری اطلاعات توجه دارد و ایجاد مشاغل در این حوزه را نوید بخش رشد اشتغال میداند. سیاست دوم معتقد است که حذف تدریجی جایگاه انسان در مشاغل موجود باعث بروز معضلات اجتماعی خواهد شد. در این پژوهش هدف تدوین سیاستهای مناسب برای توسعهی کارآفرینیهای مبتنی بر فناوری اطلاعات بود. که با استفاده از بررسی ادبیات موضوع؛ مرور اسناد بالادستی؛ مروری بر اسناد کشورهای منطقه و همچنین اخذ نظر خبرگان موضوع به یکسری مولفهی مورد نیاز برای توسعهی کارآفرینیهای مبتنی بر فناوری اطلاعات رسیدیم که با استفاده از توزیع پرسشنامه در جامعهی آماری و تحلیل آن موارد مورد نیاز کشور نهایی شد. 1- فصل اول:
|