پایان نامه مطالعه ارتباط بین ابعاد مدیریت دانش با عملکرد مالی | ... | |
دانشگاه آزاد اسلامیبرای رعایت حریم خصوصی نام نگارنده و استاد راهنما در سایت درج نمی شود (در فایل دانلودی نام نویسنده و استاد راهنما موجود است) تکه هایی از متن پایان نامه به عنوان نمونه : (ممکن است هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل است) فهرست مطالب چکیده 1 مقدمه 2
فصل اول کلیات تحقیق 1-1-ساختار پژوهش 5 1-2-بیان مسأله و علل برگزیدن موضوع پژوهش 5 1-3-اهمیت و ضرورت انجام پژوهش 6 1-4-جنبه های نوآوری تحقیق 7 1-5-اهداف پژوهش 7 1-6-سوالات پژوهش 8 1-7 فرضیات تحقیق 8 1-1-7 فرضیات اصلی تحقیق 8 2-1-7 فرضیات فرعی تحقیق 8 1-8 متغیرهای عملیاتی پژوهش 8 1-9-تعاریف مفهومی واژه ها 9
فصل دوم ادبیات تحقیق مقدمه 12 2-1-مفاهیم پایه در مدیریت دانش 13 2-1-1-داده ها. 15 2-1-2-اطلاعات. 15 2-1-3-دانش 15 2-1-4-رابطه داده، اطلاعات و دانش 16 2-2-طبقه بندی انواع دانش 16 2-2-1-تعاریف مدیریت دانش 17 2-2-2-ابعاد و اجزای مدیریت دانش 18 2-2-3- اصول مدیریت دانش(مفاهیم کلیدی) 18 2-2-4-عوامل موفقیت مدیریت دانش 21 2-2-5- موانع مدیریت دانش 22 2-2-6- عوامل انسانی 22 2-2-7- عوامل سازمانی 29 2-2-8- عوامل فرهنگی 23 2-2-9- عوامل سیاسی 23 2-2-10- عوامل فنی و تکنولوژیکی 24 2-3-اهداف مدیریت دانش 24 2-4-مدل مدیریت دانش 25 2-5- دسته بندی مدل های مدیریت دانش 25 2-6-مدل عمومی دانش در سازمان 31 2-6-1-چرخه دانش در سازمان 31 2-6-2-مدیریت دانش 32 2-6-3-فناوری اطلاعات 33 2-6-4-استراتژی دانش 34 2-7-مدیریت دانش و سازمان 35 2-8-معیارهای ارزیابی عملکرد مالی شرکت ها 38 2-8-1-معیارهای حسابداری 39 2-8-2-معیارهای مبتنی بر اطلاعات حسابداری 39 2-8-3-معیارهای مبتنی بر اطلاعات حسابداری و اطلاعات بازار 42 2-8-4-معیارهای اقتصادی 44 2-9-مدیریت دانش و عملکرد مالی 47 2-10-پیشینه تحقیق 48 2-10-1-تحقیق های انجام شده خارجی 48 2-10-2- تحقیق های انجام شده داخلی 49 2-11-مدل مفهومی تحقیق 49
فصل سوم روش تحقیق مقدمه 52 3-2-روش تحقیق 53 3-3-فرضیات تحقیق 87 3-2-1- فرضیه اصلی تحقیق 53 3-2-1- فرضیات فرعی تحقیق 54 3-3-جامعه آماری 54 3-4-نمونه آماری و نحوه تعیین حجم نمونه 56 3-5-ابزار جمع آوری داده ها 56 3-6-طراحی پرسشنامه 57 3-7-روش های تجزیه و تحلیل داده ها 59 3-7-1-تعیین روایی و پایایی پرسشنامه 59 3-7-2-آزمون تک متغیره t (تک نمونه ای) 60 3-7-3-رویکرد معادلات ساختاری 62 3-7-4-تحلیل مسیر 62 3-8-روش توزیع پرسشنامه 63
فصل چهارم تجزیه و تحلیل داده ها مقدمه 65 4-1-توزیع فراوانی متغیرهای جمعیت شناختی نمونه 66 4-1-1-جنسیت 66 4-1-2- سن 67 4-1-3- سابقه کار 68 4-1-2- تحصیلات 69 4-2-توصیف داده های مربوط به متغیرهای پژوهش 70 4-3-آزمون میانگین یک جامعه(t تک متغیره) 70 4-3-1-آزمون میانگین متغیرهای پژوهش 70 4-3-1-1-متغیر خلق دانش 71 4-3-1-2-متغیر حفظ و نگهداری 71 4-3-1-3-متغیر انتقال 72 4-3-1-4-متغیر بکارگیری 72 4-3-1-2-متغیر عملکرد مالی 73 4-4-آزمون همبستگی 73 4-4-1-آزمون همبستگی بین خلق دانش و عملکرد مالی 73 4-4-2-آزمون همبستگی بین حفظ و نگهداری دانش و عملکرد مالی 74 4-4-3-آزمون همبستگی بین انتقال دانش و عملکرد مالی 75 4-4-4-آزمون همبستگی بین بکارگیری دانش و عملکرد مالی 75 4-5-آزمون فرضیات با استفاده از تحلیل مسیر 76
فصل پنجم بحث و نتیجه گیری مقدمه 80 5-1-تحلیل فرضیات 81 5-2-محدودیت های تحقیق 83 5-3-پیشنهادات حاصل از پژوهش 83 5-4-پیشنهادات کاربردی 83 پیوستها (پرسشنامه) 85 منابع و مأخذ (فارسی) 88 منابع و مأخذ (انگلیسی) 88 چکیده انگلیسی 93 چکیده هدف اصلی این پژوهش ، مطالعه ارتباط بین ابعاد مدیریت دانش بر عملکرد مالی در شرکت پتروشیمی آبادان می باشد . با توجه به موضوع مذکور ، از آنجا که بررسی تأثیر تمامی ابعاد مدیریت دانش بر روی عملکرد مالی شرکت کاری بس دشوار و زمان بر است ، با مطالعه و بررسی تحقیقات متعدد ، از بین ابعاد مختلف مدیریت دانش ، چهار عامل : خلق ، حفظ و نگهداری ، بکارگیری و انتقال دانش را به عنوان متغیرهای مستقل تحقیق انتخاب و تأثیر آنها را بر افزایش عملکرد مالی شرکت پتروشیمی آبادان به عنوان متغییر وابسته بررسی شده است . این تحقیق با رویکردی توصیفی- علی با روش پیمایشی از طریق توزیع پرسشنامه بین نمونه ای 393 نفره از کارکنان بخشهای مختلف این شرکت صورت گرفته است . داده های جمع آوری شده با استفاده از تحلیل عاملی تأییدی برای پاسخگویی به سئوالات مطروحه و سنجش اعتبار پاسخ ها مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته اند. در نتیجه مشخص شد که ابعادی همچون خلق ، حفظ و نگهداری ، بکارگیری و انتقال دانش مؤلفه های مؤثر بر عملکرد مالی شرکت پتروشیمی آبادان بوده است . در این پژوهش برای بررسی فرضیه های تحقیق نیز از تحلیل آزمون همبستگی و برای پاسخگویی به سؤالات و بررسی فرضیات از نرم افزار SPSS15 استفاده شده است . واژه های کلیدی : مدیریت دانش ، عملکرد مالی ، خلق دانش ، حفظ و نگهداری دانش ، مقدمه دور نمای تاریخی از مدیریت دانش امروزی، به این مطلب اشاره دارد که مدیریت دانش یک خواسته قدیمیبوده است. دانایی شامل دانستن و دلایل دانستن بوسیله فلاسفه غربی به صورت مدون شاید هزار سال قبل ایجاد شده باشد. همچنین فلاسفه ی شرقی یک مشارکت هم اندازه در تدوین دانایی داشتند ، اگر چه بیشتر تأکید آنها بر دریافت هدایتهای روحانی و زندگی مذهبی بود و بسیاری از این تلاشها به سمت بدست آوردن دریافتهای مجرد و فرضی از آنچه که دانایی مورد بحث قرار میدهد مربوط میگشت (انتظاری،1385 ) . حتی برخی دیگر از این هم فراتر رفته اند و معتقدند که تلاشها و نیروهای انسانهای اولیه در محیط ناآشنای زندگی خود برای فهم روابط و بقا ، نمونههای عملی از جستجوی دانایی و هدایت آن دانایی به سود خود است. اما تمرکز حاضر به طور عمده اغلب بر اثر بخشیهای اقتصادی تأکید دارد . اینجاست که نقش اصلی انسان در سطح مدیریت دانایی مطرح میگردد ؛ چرا که این واقعیت آشکار شده است که دست یابی به سطحی از رفتار اثر بخش برای رقابت عالی و سطح بالا ضروری است و این مستلزم این است که همه افراد سازمان در نظر گرفته شوند. مدیران برای این کار باید بین شناخت، انگیزش ، رضایت فردی ، احساس امنیت و خیلی از عوامل دیگر یکپارچگی و هماهنگی ایجاد کنند . امروزه مدیریت دانش فقط با فشار اقتصادی ایجاد نمیشود ، بلکه جنبه مهم مدیریت دانایی رفتار اثر بخش افراد است (صیف و کرمی، 1383: 20 ) . مدیریت دانش ، مربوط به استفاده نظامند و راهور از دانش در سازمان و بکارگیری آن در فعالیتها ، به منظور تحقق اهداف و رسالت سازمان است . هدف مدیریت دانش ، جلوگیری از تکرار اشتباهات و اتخاذ تمامیتصمیمات بر اساس دانش سازمان میباشد (میلتون[1]، 2002) . در مدیریت دانایی امروز تأکید بر این است که افراد دارای قدرت فکر کردن و تجزیه و تحلیل مسائل بشوند و افراد بیشتر دارای وظایف عقلائی باشند تا فعالیتهای یدی . برای آنکه فعالیتهای مدیریت دانش ، اثر بخش باشند ، باید زمینههای اجتماعی را که یادگیری در آنها صورت میگیرد، مدنظر قرار داد. باید به کارکنان آزادیهای فکری داد تا بتوانند در مورد کار خود اظهار نظر کنند ( انتظاری، 1385 ) . دریافتها در مورد مدیریت دانایی بصورت شانسی اتفاق نیافتاده است ، بلکه بر اثر کار و تجربه طولانی از دهه 1980 به این طرف شکل گرفته است ( صیف و کرمی، 1383: 21 ) . در دسته بندی ای که از سوی صاحب نظران کسب و کار ارائه میشود، دهه 1980 ، دهه جنبش کیفیت ( تأکید بر اینکه برای دست یابی به کیفیت بهتر، همه کارکنان باید از قدرت فکری خود بهتر استفاده کنند ) ؛ دهه 1990 ، دهه مهندسی مجدد ( استفاده از فناوری برای بهبود فرایندهای کسب و کار و کاهش هزینهها ) ؛ و دهه 2000، دهه مدیریت دانش لقب گرفته است ( جعفری و کلانتر، 1382، 24 ) . 1-1) ساختار پژوهش 1-2) بیان مسأله و علل برگزیدن موضوع پژوهش 1-3) اهمّیت و ضرورت انجام پژوهش 1-4) جنبه نوآوری تحقیق 1-5) اهداف پژوهش در واقع هدف اصلی این تحقیق بررسی رابطه میان مدیریت دانش و عملکرد مالی می باشد . اهداف فرعی این تحقیق نیز بررسی رابطه بین هریک از ابعاد مدیریت دانش و عملکرد مالی شرکت به شرح ذیل می باشد .
1-6) سوالات پژوهش
و سؤالات فرعی عبارتند از :
1-7) فرضیات تحقیق 1-7-1) فرضیه اصلی تحقیق 1-7-2) فرضیات فرعی تحقیق
1-8) متغیرهای عملیاتی پژوهش 1-9) تعاریف مفهومی واژه ها خلق دانش : حفظ و نگهداری : انتقال دانش : انتشار دانش : بکارگیری دانش : عملکرد مالی : شرکت پتروشیمی آبادان : در سال 1346 عملیات ساختمانی مجتمع توسط شرکت لاماس آمریکا آغاز و در سال 1348 رسماً به در سال 1354 طرح گسترش به منظور افزایش تولید پی وی سی به 60 هزار تن در سال به اجرا در آمد. مجتمع پتروشیمی آبادان در طی سالهای 1359 تا 1367در اثر آتش جنگ 8 ساله ایران و عراق ویران شد (بین 30 % تا 100% خسارت طی 8 سال جگ به واحدهای آن وارد شد) . پس از پایان جنگ ، عملیات بازسازی مجتمع از سال 1367 تا 1372 در طی 5 فاز متوالی به اجرا درآمده و واحدهای مجتمع با ظرفیت کامل در سرویس قرار گرفتند . در سال 1375 در راستای سیاست های دولت ، شرکت به بخش خصوصی واگذار گردید . تولید پی وی سی در سال 1384 به حدود 60 هزار تن افزایش یافت . رسیدن به تولید سالانه 110 هزار تن پی وی سی هدف طرح توسعه آینده مجتمع در طی چند سال آینده می باشد. [1] Milton [2] Nanonka. [3] – Moodysson [4] – Frapaolo
[یکشنبه 1399-01-17] [ 12:32:00 ق.ظ ]
لینک ثابت
|