پایان نامه نقش مدیران، کارکنان و مشتریان در ایجاد ارزش | ... | ||
دانشگاه تبریزبرای رعایت حریم خصوصی نام نگارنده و استاد راهنما در سایت درج نمی شود (در فایل دانلودی نام نویسنده و استاد راهنما موجود است) تکه هایی از متن پایان نامه به عنوان نمونه : (ممکن است هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل است)
عنوان صفحه فصل اول: کلیات تحقیق 1-1- مقدمه.2 1-2- بیان مسئله و اهمیت موضوع.3 1-3- اهداف تحقیق4 1-3-1- هدف اصلی.4 1-3-2- اهداف فرعی.4 1-4- سؤالات تحقیق5 1-5- فرضیات تحقیق.5 1-6- روششناسی تحقیق.6 1-6-1- مدل تحقیق 6 1-6-2- نوع تحقیق و روش گردآوری دادهها.6 1-6-3- جامعه و نمونه آماری.7 1-6-4- روش گردآوری اطلاعات.7 1-6-5- ابزار جمعآوری دادهها.7 1-6-6- روش تجزیه و تحلیل دادهها8 1-7- متغیرهای تحقیق.8 1-8- ساختار تحقیق.10 فصل دوم: مروری بر ادبیات موضوع 2-1- مقدمه12 2-2- مبانی نظری12 2-2-1- مزیت ماندگار.12 2-2-2- دیدگاه منبع محور.14 2-2-3- اهمیت قابلیتها15 2-2-4- خلاقیت و نوآوری.16 2-2-5- ارزش.21 2-2-5-1- ارزش از دیدگاه مشتری22 2-2-5-2- گروههای ارزش.26 2-2-5-3- مدلهای ارزش از دید مشتری27 2-2-5-3-1- مدل مؤلفههای ارزش27 عنوان صفحه 2-2-5-3-2- مدل نسبت هزینه- فایده.28 2-2-5-3-3- مدل وسیله- نتیجه.30 2-2-5-3-4- مدل ابعاد کلیدی ارزش از دید مشتری31 2-2-6- نوآوری و ایجاد ارزش.33 2-2-7- رهبری تحولگرا35 2-2-8- قابلیتهای بازاریابی.40 2-2-8-1- قابلیتهای تخصصیشده بازاریابی41 2-2-8-2- قابلیتهای معماری بازاریابی42 2-2-9- قابلیت بازاریابی و ایجاد ارزش44 2-2-10- مشتریگرایی.45 2-2-10-1- تعریفهای مشتریگرایی.46 2-2-10-2- اشکال و دیدگاههای متفاوت به مشتریگرایی47 2-3- پیشینه تجربی48 2-3-1- مطالعات خارجی48 2-3-2- مطالعات داخلی.52 2-4- جمعبندی فصل دوم.57 فصل سوم: روششناسی تحقیق 3-1- مقدمه.59 3-2- نوع تحقیق.59 3-3- جامعه آماری و روش نمونهگیری.59 3-4- ابزار و روش گردآوری اطلاعات.61 3-5- مدل تحقیق.62 3-6- فرضیات تحقیق62 3-7- تعریف متغیرهای تحقیق63 3-8- روایی و پایایی.64 3-8-1- روایی (اعتبار).64
عنوان صفحه 3-8-2- پایایی.65 3-8- روش تجزیه و تحلیل دادهها و آزمون فرضیههای آماری.66 3-10- جمعبندی فصل سوم.66 فصل چهارم: تجزیه و تحلیل دادههای آماری 4-1- مقدمه.68 4-2- آمار توصیفی.68 4-2-1- جنسیت.68 4-2-2- سن.69 4-2-3- تحصیلات70 4-2-4- سابقه خدمت71 4-3- تحلیلهای تک متغیره.72 4-3-1- شاخصهای توصیفی متغیرها.72 4-3-1- آزمون میانگین.73 4-4- تحلیلهای دو متغیره74 4-4-1- ارتباط نوآوری و ارزش ارائهشده74 4-4-2- ارتباط تعامل نوآوری و رهبری تحولگرا و ارزش ارائهشده شرکت75 4-4-3- ارتباط بین ارزش ارائهشده شرکت و ارزش دریافتی مشتری75 4-4-4- ارتباط تعامل قابلیت بازاریابی و ارزش ارائهشده شرکت و ارزش دریافتی مشتری.76 4-4-5- ارتباط بین ارزش دریافتی مشتری و عملکرد مشتریگرا76 4-5- تحلیلهای چند متغیره77 4-5-1- تحلیل عاملی تأییدی.77 4-5-1- مدل معادلات ساختاری.79 4-3-3-1- اثرات غیرمستقیم مدل.80 4-3-3-2- اثرات کل مدل.81 4-3-3-1- شاخصهای برازش.81 4-3-3-1-1- شاخصهای برازش مطلق82 4-3-3-1-2- شاخصهای برازش مقایسهای.83 4-4- جمعبندی فصل چهارم85
عنوان صفحه فصل پنجم: نتیجهگیری و پیشنهادها 5-1- مقدمه.87 ۵-۲- مروری بر چارچوب کلی تحقیق.87 5-3- یافتههای تحقیق88 5-3-1- یافتههای آمار توصیفی.88 5-3-2- یافتههای آمار استنباطی.88 5-4- بحث و نتیجهگیری89 5-4-1- فرضیه اول89 5-4-2- فرضیه دوم90 5-4-3- فرضیه سوم.90 5-4-3- فرضیه سوم.91 5-4-5- فرضیه پنجم.92 5-5- پیشنهادات پژوهش.92 5-5-1- پیشنهادات کاربردی.92 5-5-2- پیشنهاداتی برای تحقیقات آتی.95 5-6- محدودیتهای پژوهش.95 5-7- جمعبندی فصل پنجم96 منابع و مأخذ الف) منابع فارسی97 ب) منابع انگلیسی.98 پیوستها الف) پرسشنامه105 ب)خروجیهای نرمافزار.109 مقدمه آنچه مدیران برجسته را متمایز میسازد، دانش آنان در مورد نظریههای علمی و یا مهارت در بهکارگیری ابزار و متدلوژیهای روزآمد مدیریتی نیست. اغلب مدیران پیشتاز، با نگرش ساده و درعینحال عمیق خود، در صنعت تحول آفریدهاند این نگرشها در عبارت و مفهوم باهم متفاوت هستند ولی همه آنها به گونهای چگونگی خلق ارزش را برای مشتریان بیان میکنند. یکی از مهمترین وظایف مدیران اتخاذ تصمیمات صحیح و عملیاتی کردن آن است با توجه به ویژگیهای عصر حاضر، سازمانهای موفق درصدد تمرکز برای درک نیازها و خلق ارزش بیشتر برای مشتریان هستند از این رو تصمیمات مؤثر در سازمانها با تحقق چنین اهدافی همراه است. در این تحقیق رابطه بین قابلیت نوآوری خدمات و ارزش ارائهشده شرکت و رابطه بین ارزش ارائهشده شرکت (ارزش از دیدگاه شرکت) و ارزش دریافتی مشتری (ارزش از دیدگاه مشتری) بررسی میشود تا نقشی که این دو بر بهبود عملکرد مشتری محور شرکت و در نتیجه موفقیت سازمان دارند آشکار شود. همچنین نقش دو میانجی (رهبری تحولگرا بر نوآوری خدمات و در نتیجه بر ارزش ارائهشده شرکت و قابلیت خدمات بازاریابی بر ارزش ارائهشده شرکت و در نتیجه بر ارزش دریافتی مشتری) بررسی میشود. 1-2- بیان مسئله و اهمیت موضوع رقابت جهانی سازمانها را مجبور به ایجاد ارزش برتر برای مشتریان از طریق خلاقیت بیشتر میکند (انجو و اوکاس[1]، 2009) با فشرده شدن رقابت و شتاب مراحل تغییر تکنولوژی تنها راه موجود برای شرکتهای خدماتی تجدید محصول ارائهشده آنها بوسیله نوآوری در خدمات برای ایجاد ارزش برتر برای مشتریان است (پسوان، سوزا و ذولفقاریان[2]، 2009). درحالیکه بیشتر مطالعات ارتباط بین نوآوری خدمات و عملکرد مالی شرکت را بررسی کردهاند توجه کمتری به توانایی نوآوری خدمات برای کمک به ارزش ارائهشده شرکت کردهاند (انجو و اوکاس، 2009). سازمانی که ارزش بیشتری ایجاد کند، سود بیشتری به دست میآورد و مهم تر اینکه هنگامی که شما برای مشتری خلق ارزش میکنید، برای خود یک مزیت رقابتی ایجاد میکنید. ایجاد ارزش برای مشتری به عنوان منبع کلیدی مزیت رقابتی شناخته میشود برخلاف توجه زیادی که به این جنبه از تدوین استراتژی شده است توافق ناچیزی بین مدیران و نظریهپردازان در مورد اینکه ارزش چیست وجود دارد. به گفته تئودور لویت رقابت بین محصولاتی که در کارخانهها ساخته میشود نیست بلکه رقابت بین این است که سازمانها چه چیزی به محصول تولیدی خود اضافه میکنند (شامل، بستهبندی، خدمات، تبلیغات، تحویل و چیزهایی که از نظر مشتریان ارزش به شمار می رود). امروزه شرکتهایی موفق هستند که بتوانند ارزشهای بیشتری برای مشتریان به وجود آورند و بنا به گفته سرجیو زیمن دلایل بیشتری به مشتریان ارائه کنند تا آنها را به خرید و ایجاد رابطه بلندمدت با شرکت ترغیب سازند. خلق ارزش برتر برای مشتریان اساس مزیت رقابتی شرکت میباشد مزیت رقابتی از موضوعات مهمی است که در سالهای اخیر در ادبیات مدیریت و بازاریابی استراتژیک قرار گرفته است و از جمله مؤلفههایی است که ماندگاری سازمان را تضمین میکند. رقابت کسبوکارها برای تأمین بهتر نیازها از طریق تولید و عرضه محصولات سازگارتر همواره وجود داشته و خود محرکی برای پیشرفت و تکامل در محصولات و خدمات و خلق ارزش برای مشتری بوده است. شرکت ارزش برتر برای مشتری را با ارائه منافعی به مشتریان خود ایجاد میکند که این منافع بیشتر از هزینههایی است که آنها مجبورند برای محصول و یا چرخه عمر خدمات متحمل شوند. علاوه بر این، اگر شرکت قادر باشد از لحاظ مالی با مشتری مبادله بلندمدت داشته باشد و نسبت به رقبای خود در خلق ارزش کارآمد تر و مؤثرتر باشد، ارزش برتر برای مشتری میتواند یک مزیت رقابتی برای شرکت ایجاد کند. در زمینه چگونگی رسیدن شرکتها، به مزایای رقابتی، دو دیدگاه مشهور وجود دارد. الف: دیدگاه مبتنی بر بازار ب: دیدگاه مبتنی بر منابع بر اساس دیدگاه مبتنی بر بازار، دستیابی به موقعیت ممتاز رقابتی پایدار از طریق ایجاد موانع رقابتی برای سایرین، معیار اصلی انتخاب استراتژی است. در این مکتب، تمامی تلاش سازمان ایجاد موانع رقابتی برای رقبا، تازهواردها و محصولات جایگزین و نیز افزایش قدرت چانهزنی رقابتی در قبال فروشندگان و خریداران است؛ اما براساس دیدگاه مبتنی بر منابع، دستیابی به موقعیت ممتاز رقابتی پایدار از طریق خلق و بهکارگیری منابع، معیار اصلی انتخاب استراتژی است. در حال حاضر، دیدگاه مبتنی بر منابع، دیدگاه مبتنی بر بازار را مورد انتقاد قرار داده و با تاکید بر اینکه عوامل خارج سازمان نمیتوانند منبع مزیت رقابتی پایدار باشند و این مزیت باید از طریق منابع داخلی سازمان به دست آید، در مقابل این تئوری قرار گرفته است پژوهش حاضر بر اساس دیدگاه مبتنی بر منابع شکل گرفته است. 1-3- اهداف تحقیق 1-3-1- هدف اصلی بررسی تأثیر نوآوری بر ارزش ایجادشده شرکت و در نتیجه بر عملکرد مشتری گرایی شرکت در شعب و نمایندگی های شرکت بیمه ایران در شهر تبریز میباشد. 1-3-2- اهداف فرعی
2- بررسی تأثیر ارزش از دیدگاه شرکت بر ارزش از دیدگاه مشتریان. 3- بررسی تأثیر قابلیت نوآوری شرکت بر ارزش از دیدگاه شرکت با نقش تعدیل گر رهبری تحولگرای مدیران. 4- بررسی تأثیر ارزش از دیدگاه شرکت بر ارزش از دیدگاه مشتری با نقش تعدیل گر قابلیت بازاریابی کارکنان. 5- بررسی تأثیر ارزش از دیدگاه مشتریان بر عملکرد مشتری گرایی شرکت. 1-4- سؤالات تحقیق 1- آیا قابلیت نوآوری خدمات بر ارزش ارائهشده شرکت تأثیر مثبتی دارد؟ 2- آیا رهبری تحولگرای مدیران رابطه بین قابلیت نوآوری خدمات و ارزش ارائهشده شرکت را تعدیل میکند؟ 3- آیا ارزش ارائهشده شرکت بر ارزش دریافتی مشتریان تأثیر مثبتی دارد؟ 4- آیا قابلیت خدمات بازاریابی کارکنان رابطه بین ارزش ارائهشده شرکت و ارزش دریافتی مشتریان را تعدیل میکند؟ 5- آیا ارزش دریافتی مشتریان بر عملکرد مشتری محور شرکت تأثیر مثبتی دارد؟ 1-5- فرضیات تحقیق
1-6- روششناسی تحقیق 1-6-1- مدل تحقیق تحقیق حاضر نقش نوآوری را به عنوان یک از مهمترین عوامل در ایجاد ارزش تلقی میکند که از دیدگاه منبع محور شرکت گرفته شده است در این دیدگاه منابعی که کمیاب، تقلید ناپذیر و غیرقابل جایگزین هستند منبع اصلی عملکرد هستند در این تحقیق ما ابتدا نقش نوآوری را در ایجاد ارزش از دیدگاه شرکت بررسی میکنیم دوباره نقش نوآوری را با نقش تعدیل گر رهبری تحولگرا بر روی ارزش از دیدگاه شرکت بررسی خواهیم کرد سپس رابطه بین ارزش از دیدگاه شرکت بر ارزش از دیدگاه مشتری سنجیده خواهد شد و بعد از آن میزان تأثیر ارزش ارائهشده شرکت بر ارزش دریافتی مشتری با نقش تعدیل گر خدمات بازاریابی سنجیده خواهد شد و در آخر نیز نقشی که ارزش دریافتی مشتری بر عملکرد مشتری گرایی شرکت خواهد داشت را مورد بررسی میکنیم.
1-6-2- نوع تحقیق و روش گردوری دادهها این تحقیق از نوع تجربی در حوزه تحقیقات توصیفی میباشد چون روابط بین متغیرها را در جامعه بررسی و توصیف میکند همچنین تحقیقات توصیفی هم جنبه کاربردی دارند و هم جنبه مبنایی، در بعد کاربردی از نتایج تحقیقات در تصمیمگیریها، سیاستگذاریها و همچنین برنامهریزیها استفاده میشود که این تحقیق نیز از لحاظ هدف تحقیقی کاربردی میباشد. 1-6-3- جامعه و نمونه آماری به دلیل اینکه محصولات شرکتهای خدماتی در معرض تقلید قرار دارند و سریعاً بوسیله رقبا تقلید میشود باید شرکتهای خدماتی به طور مداوم در محصولات خود نوآوری کنند و از این طریق ارزش برای مشتریان ایجاد کنند به همین دلیل ما جامعه خود را یکی از شرکتهای خدماتی یعنی شرکت بیمه انتخاب کردیم. جامعه آماری تحقیق حاضر را مدیران و کارکنان و مشتریان شعب و نمایندگیهای شرکت سهامی بیمه ایران، شهر تبریز تشکیل میدهند که تعداد شعب بیمه ایران در شهر تبریز 5 شعبه و تعداد نمایندگیهای موجود در شهر تبریز 367 نمایندگی است به دلیل تعداد کم شعب تمام آنها انتخاب شدند و انتخاب نمونه برای نمایندگیها با استفاده از فرمول کوکران 188 نمایندگی به دست آمد؛ که با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی گزینش خواهند شد؛ و پرسشنامه ها به صورت مساوی بین مدیران، کارکنان و مشتریان پخش خواهد شد. 1-6-4- روش گردآوری اطلاعات در این تحقیق به منظور گردآوری اطلاعات از روش میدانی استفاده شده است. و اطلاعات مورد نیاز جهت ادبیات تحقیق و مبانی نظری از طریق کتابها و مقالات معتبر گردآوری گردیده است. 1-6-5- ابزار جمعآوری دادهها به منظور گردآوری اطلاعات مورد نیاز این تحقیق از ابزار پرسشنامه استفاده شده است. 1-6-6- روش تجزیه و تحلیل دادهها این تحقیق با استفاده از نرم افزار آموس مورد تجزیه و تحلیل قرار میگیرد وروش مورد استفاده برای تجزیه و تحلیل داده ها روش تحلیل مسیر است. روش تحلیل مسیر، تعمیمی از رگرسیون معمولی است که قادر است علاوه بر بیان آثار مستقیم، آثار غیرمستقیم و اثر کل هر یک از متغیرهای مستقل را برای متغیرهای وابسته نشان دهد و با بیان منطقی، روابط و همبستگی مشاهدهشده بین آثار را تفسیر کند. در واقع تحلیل مسیر یک نوع تحلیل نمونه معادلات ساختاری است که به محقق امکان میدهد مجموعهای از معادلات رگرسیون را به طور همزمان مورد آزمون قرار میدهد. 1-7- متغیرهای تحقیق قابلیت شرکت: توانایی شرکت برای ترکیب، توسعه و تغییر شکل منابع موجود برای ایجاد ارزش برای مشتریان (تیس و همکاران، 1997). الف) قابلیت نوآوری شرکت: توانایی ایجاد ارزش هستهای که ایجاد ارزش برتر و مداومی را برای مشتری فراهم کند (پسوان و همکاران، 2009). قابلیت نوآوری یک استراتژی مهم است که سازمان به عنوان ابزاری برای به دست آوردن مزیت رقابتی و افزایش بقا در بازار رقابت جهانی از آن استفاده میکند با تمرکز بر قابلیت نوآوری میتوان زمینه ارتقا نوآوری را به وجود آورد نوآوری شرکت را قادر میسازد تا به طور مستمر مزایایی در ارزش ارائهشدهاش ایجاد کند و نه تنها موجب ارضاء نیازهای کنونی آنها شود بلکه ارزشی بیش از انتظارات آنها ارائه دهد در این تحقیق قابلیت نوآوری شرکت به عنوان عامل اصلی ایجاد ارزش و در نتیجه عملکرد مشتری محور در نظر گرفته میشود. ب) ارزش ارائهشده توسط شرکت (VO): تعبیر شرکت از ایجاد ارزش و پاسخدهی به نیازهای مشتریان از طریق ارائه ارزش برتر به مشتریان (یولقا و اقرت، 2006). ارزش ارائهشده شرکت مدیریت سازمان جهت ارائه ترکیبی از عوامل ایجادکننده ارزش مثل قیمت، کیفیت، عملکرد، امکان انتخاب و سایر تسهیلات به مشتری اشاره میکند در این تحقیق ارزش ایجادشده از نظر شرکت بررسی میشود تا تأثیری که ارزش از دیدگاه شرکت بر ارزش از دیدگاه مشتری دارد را تبیین کنیم. ج) ارزش دریافتی مشتریان (PVI): ارزیابی مقایسهای مشتریان از ارزش دریافتی از شرکت بر طبق انتظارات و منافع آنها (اوکاس و انجو، 2010). ارزش از دید مشتری در بازار و به وسیله ادراک مشتری از آنچه میپردازد و آنچه دریافت میکند، تعیین میشود و نه در کارخانه و از طریق تمایلات و مفروضات عرضهکننده. ارزش آنچه تولید میشود نیست بلکه آن چیزی است که مشتری به دست میآورد در این تحقیق ما بررسی میکنیم که آیا ارزش که مشتری دریافت میکند موجب بهبود عملکرد مشتری محور شرکت میشود یا نه؟ د) عملکرد مشتری گرا: هنگامیکه ارزش ارائهشده شرکت، ارزشی است که مشتریان جستجو میکنند موجب رضایت مشتری، حفظ مشتری و به دست آوردن مشتری جدید میشود که به آن عملکرد مشتری گرا میگویند (اوکاس و انجو، 2010). ح) رهبری تحولگرای مدیران: رهبران تحولگرا دارای چهار ویژگی بارز هستند (جانگ و همکاران، 2003). الف) تأثیر مطلوب (نفوذ آرمانی): چشماندازی ارائه میدهند و احساس رسالت بر میانگیزند، غرور میآفرینند و احترام و اعتماد کسب میکنند. ب) تحریک هوشمندانه: هوش، عقلانیت و دقت در حل مسئله را تقویت میکنند. ج) خود انگیزش: انتظارات بالایی را به پیروانشان منتقل میکنند، از نمادها برای متمرکز ساختن تلاش بهره میگیرند و اهداف مهمی را به شیوههای ساده ابراز میکنند. د) ملاحظه کارکنان: به همه توجه و علاقه نشان میدهند، با هر یک از یک از کارکنان به طور جداگانهای رفتار میکنند و همچون مربی عمل میکنند و مشاوره میدهند. در این تحقیق رهبری تحولگرا به عنوان متغیری که زمینه را برای نوآوری در شرکت مساعد میکند و باعث میشود کارکنان بیش از آنچه از آنان انتظار می رود انجام دهند در نظر گرفته میشود تا رابطه تعدیل گر این متغیر را بر رابطه بین نوآوری شرکت و ارزش از دیدگاه شرکت بررسی کنیم. چ) قابلیت بازاریابی کارکنان: توانایی مشخص کردن انتظارات واقعی مشتریان در مرحله قبل از خرید (اوکاس وگریس، 2004). قابلیتهای بازاریابی، فرآیندهای منسجم طراحیشده جهت بهکارگیری دانش جمعی، مهارتها و منابع شرکت برای تولید و عرضه محصولات و خدمات سازگار با الزامات بازار و نیازهای رقابتی میباشد در این تحقیق ما بازاریابی خدمات را به عنوان یک تعدیل گر در رابطه بین ارزش ارائهشده شرکت در نظر میگیریم تا نقشی که این متغیر در رابطه بین این دو متغیر بازی میکند را بررسی کنیم. 1-8- ساختار تحقیق تحقیق حاضر شامل پنج فصل میباشد در فصل اول کلیات تحقیق آورده میشود تا آشنایی کلی درباره موضوع و اهداف تحقیق بیان شود فصل دوم شامل مبانی نظری و پیشینه تحقیق است تا دلایل منطقی توسعه نمونه و تحقیقات اخیری که در این مورد انجامشده مشخص شود در فصل سوم روششناسی تحقیق خواهد آمد که شامل نوع تحقیق، روش گردآوری دادهها، جامعه و نمونه و. خواهد بود در فصل چهارم تجزیه و تحلیل دادههایی که جمعآوری شدهاند صورت میگیرد و بالأخره در فصل پنجم یافتههای تحقیق بیان خواهد شد و پیشنهادهایی برای استفاده مدیران و شرکت ها داده میشود. 1– O’Cass and Ngo [2]– Paswan, D’Souza, Zolfagharian [3]– O’Cass, Sok
[یکشنبه 1399-01-17] [ 12:17:00 ق.ظ ]
لینک ثابت
|