واحد لامرد
پایان نامه برای اخذ درجه کارشناسی ارشد «M.A»
رشته
آموزش و بهسازی منابع انسانی
عنوان
بررسی اثربخشی دوره های آموزشی و تاثیر آن بر توانمندسازی نیروی انسانی در شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی استان فارس
خرداد ماه 1394
تکه هایی از متن پایان نامه به عنوان نمونه :
(ممکن است هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل است)
فهرست مطالب
عنوانصفحه
چکیده 1
فصل اول :کلیات تحقیق
1-1- مقدمه2
1-2- بیان مساله4
1-3- اهمیت و ضرورت تحقیق6
1-4- اهداف تحقیق8
1-4-1- اهداف اصلی8
1-4-2- اهداف فرعی8
1-5- فرضیات تحقیق.9
1-5-1- فرضیات اصلی.9
1-5-2- فرضیات فرعی9
1-6- قلمرو تحقیق.10
1-6-1- قلمرو موضوعی10
1-6-2- قلمرو زمانی.10
1-6-3- قلمرو مکانی.10
1-7- تعاریف مفهومی و عملیاتی واژه ها10
1-7-1- تعاریف مفهومی واژه ها.10
1-7-2- تعاریف عملیاتی واژه ها.11
عنوانصفحه
فصل دوم:مبانی نظری و تجربی تحقیق
2-1- مقدمه.12
2-2- تاریخچه آموزش های ضمن خدمت12
2-3- آموزش و بهسازی منابع انسانی.15
2-4- تعریف آموزش.18
2-5- اهداف آموزش کارکنان.20
2-6- اهمیت و لزوم آموزش کارکنان.21
2-7- ویژگی ها و اصول آموزش در سازمان.24
2-8- انواع دوره های آموزش کارکنان:24
2-8-1: آموزشهای قبل از خدمت.24
2-8-2- آموزشهای بدو خدمت.25
2-8-3- آموزشهای ضمنخدمت 25
2-8-4- اصول آموزش ضمن خدمت25
2-9- کارکرد های آموزش کارکنان27
2-10- ارزیابی اثر بخشی دورههای آموزشی.28
عنوان .صفحه
2-10- 1- اثر بخشی درونی.30
2-10-2- اثربخشی بیرونی.31
2-11- عوامل مؤثر بر اثربخشی دورههای آموزشی.34
2-12- دلایل سنجش اثربخشی دورههای آموزش کارکنان36
2-13- الگوی عمومی ارزیابی اثر بخشی دورههای آموزشی.36
2-13-1- مدل تلفیقی ارزیابی و اثربخشی آموزشی.36
2-13-2- مدل انگیزشی اثربخشی آموزشی نئو.37
2-13-3- مدل انتقالی اثربخشی بالدوین و فورد.37
2-13-4- مدل کرک پاتریک.38
2-14- توانمندسازی40
2-14-1- تعریف توانمندسازی41
2-14-2- ابعاد توانمند سازی .43
2-15- پیشینه پژوهش47
2-15-1- پژوهش های داخلی.47
2-15-2- پژوهش های خارجی50
2-15-3-جمعبندی 52
عنوان .صفحه
2-16- مدل مفهومی پژوهش53
فصل سوم :روش تحقیق
3-1- مقدمه:.54
3-2- مراحل انجام پژوهش55
3-3- روش و طرح تحقیق.56
3-4- جامعه آماری56
3-5- نمونه آماری57
3-6- ابزارهای گردآوری داده ها57
3-7- روایی و پایایی ابزار جمع آوری دادهها.58
3-7-1- روایی59
3-7-2- پایایی 59
3-8- روش تجزیه و تحلیل دادهها.60
3-8-1: تجزیه و تحلیل توصیفی60
3-8-2: تجزیه و تحلیل استنباطی.60
فصل چهارم: یافته های تحقیق
4-1- مقدمه61
4-2- اطلاعات جمعیتشناختی61
عنوانصفحه
4-2-3-تحصیلات64
4-2-4-سابقه کاری.65
4-3- بررسی فرضیات تحقیق.65
4-3-1- فرضیه اصلی اول66
4-3-2- فرضیه فرعی اول67
4-3-3- فرضیه فرعی دوم.67
4-3-4- فرضیه فرعی سوم68
4-3-5- فرضیه فرعی چهارم.69
4-3-6- فرضیه فرعی پنجم.69
4-3-7- فرضیه فرعی ششم70
4-3-8- مقایسه میانگین رتبهی متغیرها با استفاده از آزمون فریدمن.71
فصل پنجم: نتیجه گیری و ارائه پیشنهادات
5-1- مقدمه.72
5-2- یافتههای جمعیت شناختی تحقیق72
5-3- بررسی فرضیات تحقیق.73
5-3-1- فرضیه اصلی اول73
5-3-2- فرضیه فرعی اول73
5-3-3- فرضیه فرعی دوم.74
5-3-4- فرضیه فرعی سوم74
5-3-5- فرضیه فرعی چهارم.74
عنوانصفحه
5-3-6- فرضیه فرعی پنجم75
5-3-7- فرضیه فرعی ششم75
5-4- بحث و بررسی75
5-6- پیشنهادات کاربردی تحقیق.76
5-7- محدودیت های تحقیق77
5-8- پیشنهادات برای تحقیقات آتی78
منابع و مآخذ.79
منابع لاتین.84
پیوست
پرسشنامه.86
Abstract93
فهرست جداول
عنوان .صفحه
جدول3-1. نحوه امتیازبندی پرسشنامه اثربخشی آموزش های ضمن خدمت58
جدول 4-1- توزیع فراوانی پاسخدهندگان بر اساس جنسیت62
جدول 4-2- توزیع فراوانی پاسخدهندگان بر اساس سن.63
جدول 4-3 – توزیع فراوانی پاسخدهندگان بر اساس سطح تحصیلات.64
جدول 4-4- توزیع فراوانی پاسخدهندگان بر اساس سابقه کاری.65
جدول 4-5 – نتایج آزمون کولموگروف – اسمیرنوف66
جدول 4-6- نتایج تحلیل رگرسیون فرضیه اصلی.66
جدول 4-7. نتایج تحلیل فرضیه فرعی اول.67
جدول 4-8 – نتایج تحلیل رگرسیون فرضیه فرعی دوم.68
جدول 4-9- نتایج تحلیل رگرسیون فرضیه فرعی سوم.68
جدول 4-10 – نتایج تحلیل رگرسیون فرضیه فرعی چهارم.69
جدول 4-11 – نتایج تحلیل رگرسیون فرضیه فرعی پنجم.70
جدول 4-12 – نتایج تحلیل رگرسیون فرضیه فرعی ششم.70
جدول شماره 4-13- نتایج آزمون مقایسه میانگین رتبهی متغیرها با استفاده آزمون فریدمن71
فهرست نمودار
عنوان .صفحه
نمودار 3ـ1 : فرآیند تحقیق55
نمودار 4-1 – توزیع فراوانی پاسخدهندگان بر اساس جنسیت.62
نمودار 4-2- توزیع فراوانی پاسخدهندگان بر اساس سن63
نمودار 4-3 – توزیع فراوانی پاسخدهندگان بر اساس سطح تحصیلات64
نمودار 4-4- توزیع فراوانی پاسخدهندگان بر اساس سابقه کاری65
فهرست اشکال
عنوان .صفحه
شکل 2-1- مدل مفهومی پژوهش.53
چکیده
هدف از این پژوهش بررسی اثربخشی دوره های آموزشی و تاثیر آن بر توانمندسازی نیروی انسانی در شرکت ملی بخش فرآورده های نفتی استان فارس است. روش پژوهش توصیفی از نوع پیمایشی میباشد. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه کارکنان شرکت ملی بخش فرآورده های نفتی استان فارس می باشد که به روش تصادفی طبقهای و با استفاده از جدول مورگان از تعداد 958 نفر 300 نفر به عنوان نمونه پژوهش مورد بررسی قرار گرفتند. ابزار این پژوهش پرسشنامه بوده که شامل پرسشنامه اثربخشی آموزش های ضمن خدمت فرهنگیان حسینی (1387) و پرسشنامه توانمندسازی کارکنان اسپیرز (1995) می باشد. روایی پرسشنامه با استفاده از نظرات خبرگان و پایایی آن با استفاده از آزمون ضریب آلفای کرونباخ محاسبه گردید که برای پرسشنامه اثربخشی آموزش های ضمن خدمت 849/0 و برای پرسشنامه توانمندسازی کارکنان 951/0 حاصل گردید که نشان دهنده پایایی مناسب پرسشنامه های تحقیق می باشد. نتایج حاصل از رگرسیون خطی برای هر یک از فرضیات تحقیق نشان داد که اثربخشی دوره های آموزشی بر توانمندسازی کارکنان شرکت ملی بخش فرآورده های نفتی استان فارس تأثیر معناداری دارد. ابعاد اثربخشی دوره های آموزشی شامل بعد نیازسنجی ، بعد اهداف و محتوا ، بعد یاددهی- یادگیری ، بعد شرایط و امکانات آموزشی و رفاهی و بعد شیوه های ارزشیابی نیز بر توانمندسازی کارکنان شرکت ملی بخش فرآورده های نفتی استان فارس تأثیر معناداری دارند.
واژگان کلیدی: اثربخشی دوره های آموزشی ، توانمندسازی کارکنان ، نیازسنجی ، شیوه های ارزشیابی.
فصل اول:
کلیات تحقیق
1-1- مقدمه
مبنای ثروت آفرینی در اقتصاد امروز، دانش و تخصص است. آینده از انقلابی خبر میدهد که نیرو ی حرکت آن از اندیشههای انسانها سرچشمه میگیرد. بیشک عصر حاضر، عصر سازمانهاست و متولیان این سازمانها، انسانها هستند. انسانهایی که خود به واسطه در اختیار داشتن عظیمترین منبع قدرت یعنی تفکر، میتوانند موجبات تعالی، حرکت و رشد سازمانها را پدید آورند. در فضای پرشتاب و سرشار از تحول و رقابت دنیای امروز، آنچه که منجر به کسب مزیت رقابتی سازمان ها میگردد، نیروی انسانی باکیفیت، خلاق و پویاست. از این رو در عصر حاضر، منابع انسانی دانشگر به عنوان مهمترین قابلیت سازمان در کسب مزیت رقابتی و همچنین عمدهترین دارایی نامشهود قلمداد می شوند و باید کارکنان را کلید طلایی بهبود کیفیت و بهرهوری کلیه فرآیندهای سازمانی دانست (طبرسا و احدیان، 1386).
در جهان رقابتی امروز، یکی از ابزارهای مهم برای ایجاد تحول و بقای سازمان و رسیدن به هدفها و رسالتهای مورد نظر، منابع انسانی میباشد (طالبیان و وفایی، 1388). آموزش و بهسازی منابع انسانی در عصر کنونی به لحاظ توسعه تکنوزلوژی و توسعه بنگاههای اقتصادی و ماندگاری و اثر بخشی بیشتر و توانایی و رویارویی و سازش با چالشها و موانع، یکی از وظایف اجتناب ناپذیر و مهم سازمانها و موسسات محسوب میشود. این مهم اصولاً در قالب برنامه آموزشی مدون، کوتاه مدت یا بلند مدت به اجرا در میآید (رابینز[1]، 1387، ص67). پیشرفتهای جهان امروز به مردمی آگاه و نیروی انسانی ماهر نیاز دارد. آموزش و توسعه منابع انسانی نه تنها در ایجاد دانش و مهارتهای ویژه در کارکنان نقش بهسزایی دارد؛ بلکه باعث میشود که افراد در ارتقاء سطح کارایی و اثربخشی سازمان سهیم باشند و خود را با فشارهای متغیر محیطی وفق دهند (جزایری، 1379).
در بازار رقابتی آموزش نیروی انسانی (نمایندگان) به عنوان اصلیترین منبع راهبردی مطرح است و شانس بقاء بیشتری از سهم بازار را دارد که بتواند نمایندگان خود را به صورت پیوسته و با توجه به نیازهای بازار و مشتریان وفق دهد و آموزش لازم را به صورت ضمنخدمت و حینخدمت ارائه کند. پیشرفت و توسعه سازمانها و موسسات درگرو ارتقای سطح دانش، مهارت، رفتار و بینش منابع انسانی است. برهمین اساس، اکثر سازمانها دورههای آموزش موجود در داخل یا خارج از کشور برای کارکنان خود برگزار میکنند و اجرای هر دوره متضمن سرمایهگذاری هنگفت است؛ دراین بین آگاهی از میزان اثربخشی دورههای آموزشی و بازدهی حاصل از آنها برای مدیران بسیار بااهمیت است (دفت[2]، 1388). لذا ارزیابی میزان اثربخشی آموزش های ضمن خدمت و میزان اثر گذاری آن بر توانمندسازی نیروی انسانی از اهیت ویژه ای برخوردار می باشد. در این فصل ضمن بیان مساله تحقیق، به اهمیت و ضرورت موضوع تحقیق پرداخته می شود و اهداف و فرضیات و نیز تعاریف مفهومی وعملیاتی واژه های اصلی تحقیق ارایه شده است.
1-2- بیان مساله
از میان تمامی منابع و داده های هر سازمان نظیر امکانات ، تجهیزات اعتبارات مالی ، سرمایه های اجتماعی، مالکیت ها، داراییها و جایگاه و نقش منابع انسانی اهمیت ویژه ای دارد. کاربرد بهینه و استفاده صحیح از سایر منابع بدون منابع انسانی کارآمد امکان پذیر نیست (رجب بیگی و همکاران،1380).
[1]– Robbins