دانشکده علوم اداری و اقتصادی

گروه آموزشی مدیریت

عنوان پایان نامه:

بررسی سطح امنیت در تجارت الکترونیک (مورد مطالعه: شرکت­های بازرگانی مشهد)

 

آذر 93

برای رعایت حریم خصوصی نام نگارنده و استاد راهنما در سایت درج نمی شود

(در فایل دانلودی نام نویسنده و استاد راهنما موجود است)

تکه هایی از متن پایان نامه به عنوان نمونه :

(ممکن است هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل است)

 
چکیده
درسال­های گذشته تحولات زیادی در عرصۀ تجارت الکترونیک رخ داده­است و شاهد این هستیم که هزاران سازمان توسط سرمایه­داران بزرگ، پا به عرصۀ تجارت الکترونیک گذاشته و می­گذارند؛ ولی بسیاری از آن­ها با ناکامی مواجه شده­اند. از سوی دیگر، افزایش استفاده از ایمیل برای تبادل اطلاعات و انجام معاملات آنلاین در سازمان­ها، باعث افزایش نیاز به ارتباطات امن گردیده است؛ به خصوص با پیشرفت و هوشمندی روزافزون حملات کلاه­برداری، رهگیری انتقال و سایر روش­های هک؛ بنابراین اگر شرکتی خود را به سیستم تجارت الکترونیک مجهز نماید و خواهان دست یافتن به پتانسیل واقعی تجارت الکترونیک باشد، باید زیرساخت­های لازم و مطرح در این حوزه را در نظر بگیرد. یکی از مباحث مهم در حوزۀ تجارت الکترونیک، امنیت است که باید در کنار سایر موارد در نظر گرفته شود. با توجه به ضرورت موجود این حوزه، هدف پژوهش حاضر توسعۀ روش و ساختاری است که بتوان به ارزیابی امنیت در تجارت الکترونیک شرکت­های مختلف و با استفاده از کارشناسان مختلف پرداخت. در این پژوهش، روش آنتروپی شانون در کنار تئوری دمپستر _ شیفر قرار گرفته تا از این طریق سطح نهایی امنیت را بتوان اندازه­گیری کرد. با توجه به این­که تحقیق حاضر مبتنی بر تیم تصمیم به جهت جمع­آوری داده می­باشد، مراحل جمع آوری داده­ها در دو فاز مورد اجرا قرار گرفتند؛ در فاز اول داده­های مرتبط با تعیین وزن معیارها از طریق پرسشنامه، با کمک سه تن از اساتید متخصص در حوزۀ امنیت و مدیریت گردآوری و در فاز بعد داده­های مرتبط با سطح امنیت معیارها ازطریق مصاحبه، با استفاده از دوازده تن از اعضای چهار شرکت بازرگانی مجهز به سیستم تجارت الکترونیک در مشهد که حاضر به همکاری بودند، جمع آوری شدند. سپس میزان اهمیت معیارهای امنیت نسبت به یکدیگر، سطح امنیت هر معیار و سطح کلی امنیت در هریک از شرکت­های بازرگانی تعیین گردید. نتایج نهایی تحقیق نشان داد که سطح کلی امنیت برای سه شرکت، بالا و برای شرکت چهارم، متوسط می­باشد.
کلید واژه: تجارت الکترونیک، امنیت، الزامات امنیتی، سیاست­های امنیتی، زیر ساخت­ها و پیاده سازی، تست امنیتی
 
فهرست مطالب
                                                                                                                                                                                                                                                          صفحه                                                                                                                      عنوان                                                            
فصل اول: کلیات تحقیق

  • مقدمه 1
  • بیان مسئله و تبیین موضوع . 2
  • ضرورت و اهمیت انجام تحقیق .    3
  • سوالات تحقیق 4
  • اهداف تحقیق 4
  • نتایج مورد انتظار پس از تحقیق . 5
  • قلمرو تحقیق     5

    • قلمرو زمانی تحقیق    5 
    • قلمرو مکانی تحقیق    5
    • قلمرو موضوعی تحقیق .    6
  • تعریف واژگان کلیدی تحقیق . 6

فصل دوم: ادبیات موضوع
2-1)    تجارت الکترونیک      9
2-1-1)       تفاوت تجارت الکترونیک و کسب و کار الکترونیک .    11
2-1-2)       انواع مدل تجارت الکترونیک     12
2-2)     امنیت .    13
2-3)    الزامات امنیتی .    15
2-3-1)       تصدیق هویت     17
2-3-2)       محرمانگی و حریم خصوصی .     18
2-3-3)       محرمانگی      20
2-3-4)       تمامیت / درستی .    21
2-3-5)       عدم انکار .     22
2-3-6)       قابلیت اطمینان      23
2-3-7)       در دسترس بودن .     23 
2-4)    سیاست­های امنیتی .      24
2-4-1)       عوامل فنی، محیطی/ اجتماعی و سازمانی/ مدیریتی      26
2-4-2)       عوامل فنی      28
2-4-2-1)       تکنولوژی رمزنگاری      28
2-4-2-2)       زیرساخت کلید عمومی .     30
2-4-2-3)       پروتکل امن تجارت الکترونیک .     31
2-4-2-4)       امضا الکترونیک .     32
2-4-2-5)       پشتیبان گیری و بازیابی داده .    34
2-4-2-6)       امنیت شبکه­های محلی .     35
2-4-2-7)       امنیت سرور وب .    37
2-4-2-8)       امنیت سیستم عامل     38
2-4-2-9)       امنیت نرم­افزار .    39
2-4-2-10)     امنیت پایگاه داده .    41
2-4-2-11)     امنیت ترمینال­ها .    43
2-4-2-12)     امنیت پرداخت الکترونیک و کارت هموشمند     44
2-4-2-13)     فایروال­ها و پروکسی .     47
2-4-3)       عوامل محیطی و اجتماعی     49
2-4-3-1)      مباحث قانونی .    49
2-4-3-2)      ثبات چشم اندازهای سیاسی    51
2-4-3-3)      موانع زبانی    52
2-4-3-4)      تفاوت فرهنگی بین مشتریان .   53
2-4-4)     عوامل سازمانی و مدیریتی .   55
2-4-4-1)      نقش و مسئولیت مدیران و کارکنان .   55
2-4-4-2)      آگاهی امنیتی کارکنان   56
2-4-4-3)      مدیریت منابع انسانی و مجهزشدن به کادر فنی کلیدی    58
2-4-4-4)      مدیریت سایت، امنیت سایت، حفاظت و نگهداری از تجهیزات    60
2-4-4-5)      مدیریت کلید .   62
2-4-4-6)      مدیریت رمزعبور کاربران، الزام اجرای رمزعبور پیچیده و دوره زمانی برای آن    64
2-4-4-7)      مدیریت امتیازات .   66
2-4-4-8)      مدیریت لجستیک   67
2-4-4-9)      دسترسی به سرور شرکت و سطح کارکنان مجاز به دسترسی .  68
2-4-4-10)     مدیریت چگونگی استقرار فناوری امنیتی .  70
2-4-5)      مشخصات زیرساخت­ها و پیاده­سازی .  73
2-4-5-1)       استفاده از صادر کننده گواهی دیجیتال    74
2-4-5-2)       هانی­پات .  75
2-4-6)      تست­های امنیتی   76
2-4-6-1)       فیشینگ      77
2-5)    عدم قطعیت در تصمیم گیری      79
2-6)    آنتروپی شانون      81
2-7)     فازی     82
2-8)     تئوری دمپسترشیفر .    83
2-8-1)      قاعده ترکیب دمپستر .    85
2-8-2)      تعارض در ترکیب شواهد .    86
2-9)     پیشینه تحقیق     88
2-9-1)      مطالعات داخلی     88
2-9-2)       مطالعات خارجی .    91
2-10)     ساختار مولفه­های امنیت .    94
فصل سوم: روش تحقیق
3-1)    روش پژوهش     99 
3-1-1)      تحقیقات بنیادی یا پایه­ای     99
3-1-2)      تحقیقات کاربردی .    99
3-1-3)      تحقیقات علمی .   100
3-2)     جامعه آماری، نمونه آماری و روش تحقیق .  100
3-2-1)       جامعه آماری و نمونه آماری    100
3-2-2)       روش و ابزارگردآوری داده .   101
3-3)     روایی و پایایی ابزار سنجش    102
3-3-1)       روایی پرسشنامه .   102
3-3-2)       پایایی پرسشنامه    103
3-4)     مراحل انجام تحقیق و تجزیه و تحلیل داده     103
3-4-1)        مرحله اول    104
3-4-2)        مرحله دوم .   104
3-4-3)        مرحله سوم    105
3-4-4)        مرحله چهارم .   107
3-4-5)        مرحله پنجم .   107
فصل چهارم: تجزیه و تحلیل داده­ها
4-1)     مرحله اول .   111
4-2)     مرحله دوم .   119
4-3)     مرحله سوم    123
فصل پنجم: نتیجه­گیری و پیشنهادات
5-1)     مرور کلی .    127
5-2)     بحث و نتیجه­گیری     127
5-2-1)        نکات مثبت پژوهش حاضر .    128
5-2-2)        بحث و نتیجه­گیری تحقیق .    128 
5-3)     پیشنهادات     131
5-3-1)        پیشنهادات کاربردی .    131
5-3-2)        پیشنهاد برای تحقیقات آتی     132
5-3-3)        محدودیت .    133
 
منابع و مآخذ
منابع فارسی .     135
منابع انگلیسی      136
ضمائم و پیوست
پرسشنامه­های تحقیق .     147 
فهرست جداول
جدول 2-1 تعاریفی از تجارت الکترونیک .      11
جدول 2-2 برخی از انواع مدل­های تجارت الکترونیک       12
جدول 2-3 قوانین محیطی و شبکه­ها: حوزه­های مرتبط با تجارت الکترونیک .     50
جدول 2-4 مقایسه مدل­های منابع انسانی .     59
جدول 3-1 نظرات تصمیم گیرندگان درباره شاخص­ها      106
جدول 4-1 ماتریس حاصل از ادغام نظر کارشناسان .     111
جدول 4-2-1 نتایج گام اول .     112
جدول 4-2-2 نتایج گام اول .     112
جدول 4-2-3 نتایج گام اول     113
جدول 4-2-4 نتایج گام اول .     113
جدول 4-2-5 نتایج گام اول .    114
جدول 4-2-6 نتایج گام اول .    114
جدول 4-2-7 نتایج گام اول    115
جدول 4-3-1 مقادیر بدست آمده از گام 2-5 .    116
جدول 4-3-2 مقادیر بدست آمده از گام 2-5 .    116
جدول 4-3-3 مقادیر بدست آمده از گام 2-5    117
جدول 4-3-4 مقادیر بدست آمده از گام 2-5    117
جدول 4-3-5 مقادیر بدست آمده از گام 2-5    118
جدول 4-3-6 مقادیر بدست آمده از گام 2-5    118
جدول 4-3-7 مقادیر بدست آمده از گام 2-5    119
جدول 4-4-1 سطح امنیت مولفه­های تجارت الکترونیک در شرکتهای مورد مطالعه    120
جدول 4-4-2 سطح امنیت مولفه­های تجارت الکترونیک در شرکتهای مورد مطالعه  120
جدول 4-4-3 سطح امنیت مولفه­های تجارت الکترونیک در شرکتهای مورد مطالعه    121
جدول 4-4-4 سطح امنیت مولفه­های تجارت الکترونیک در شرکتهای مورد مطالعه    121
جدول 4-4-5 سطح امنیت مولفه­های تجارت الکترونیک در شرکتهای مورد مطالعه    122
جدول 4-4-6 سطح امنیت مولفه­های تجارت الکترونیک در شرکتهای مورد مطالعه    122
جدول 4-5-1 سطح کلی امنیت در تجارت الکترونیک شرکت­های مورد مطالعه .   123
جدول 4-5-2 سطح کلی امنیت در تجارت الکترونیک شرکت­های مورد مطالعه .   124
جدول 4-5-3 سطح کلی امنیت در تجارت الکترونیک شرکت­های مورد مطالعه .   124
جدول 4-5-4 سطح کلی امنیت در تجارت الکترونیک شرکت­های مورد مطالعه .   125   
   
فهرست اشکال
شکل 1-1 مدل فناوری­های ضروری در خدمات تجارت الکترونیک .     4
شکل 2-1 مراحل تعیین الزامات امنیتی .    16
شکل 2-2 مدل هدف امنیتی برای حمله به منظور جابه­جایی نرم افزار .    41
شکل 2-3 لایه­های سیستم­های ارتباطی .    50
شکل 2-4 ساختار محقق ساخته مولفه­های امنیت در تجارت الکترونیک .     95
شکل 2-5 ساختار محقق ساخته مولفه­های امنیت در تجارت الکترونیک .     96
شکل 3-1 فرآیند انجام پژوهش    104
 


























 
 
 
 
 
 
 
         فصل اول:
       کلیات تحقیق
 
 
 
 
 
 
 
                                                                                                                
 

  • مقدمه

در کشورهای در حال توسعه، دستیابی به توسعۀ اقتصادی تنها زمانی امکان­پذیر است که کشور بتواند در ایجاد درآمد ارزی موفق شود. از سوی دیگر برای رشد تولید ناخالص ملی، بخش­های صنعتی و بازرگانی کهنه به نوسازی و بازسازی نیازمندند و در اغلب کشورهای در حال توسعه جایگزین کردن صنایع جدید به جای صنایع قدیمی، کهنه شده و فرسوده نیازمند منابع خارجی است که مهمترین آنها فناوری و دانش می­باشد. بنابراین، برای خرید منابع خارجی که خود باعث حرکت توسعه اقتصادی می­گردد، کشورهای در حال توسعه باید ذخایر ارزی خود را افزایش دهند، در این راستا تنها صادرات است که می­تواند مقدار زیادی درآمد ارزی برای کشور حاصل نماید و بخش­های کهنه و فرسوده را در صنعت و تجارت متحول سازد. اما باید در نظر داشت که موفقیت راهبرد جهش صادراتی، مستلزم شناسایی تحولات جهشی، نظیر تجارت الکترونیک در عرصۀ تجارت بین­الملل است. لازم به ذکر است که تجارت الکترونیک و جهانی شدن دو پدیدۀ بسیار مهم و بحث انگیز جهان امروز هستند که فرصت­های زیادی را برای بنگاه­ها ایجاد کرده­ و بنگاه­ها با استفاده از این فرصت­ها می­توانند موفقیت خود را در بازار جهانی تضمین نمایند. از این رو می­توان گفت که فناوری اطلاعات یک پایۀ اساسی برای توسعۀ کشورها و یک معیار عمل برای رهبری و موفقیت سازمانی است.
بنابراین می­توان نتیجه گرفت که توسعۀ اینترنت تأثیر قوی برروی شیوۀ تجارت داشته و تجارت الکترونیک، به یک شیوه تجاری جدید در کسب و کار امروزی تبدیل شده است که باعث شهرت بیشتر می­شود. اما با وجود رشد سریع آن، محدودیت­هایی وجود دارد که مانع از گسترش تجارت الکترونیک می­شوند، باید درنظر داشت که اطلاعات در سیستم­های رایانه­ای مجزا از یکدیگر، حالتی کاملا ایستا دارد و لذا حفظ امنیت آن چندان مسئلۀ دشواری به شمار نمی­رود. اما با اتصال گستردۀ رایانه­ها و پیدایش شبکۀ ارتباطی، اطلاعات به عنوان مهمترین کالای این عرصه دیگر مقیم رایانۀ خاصی نیست و در پهنای شبکۀ گستردۀ ارتباطی، دائماً نقل مکان می­کنند (جعفری، 1385). این حرکت باعث می­شود که حفظ امنیت اطلاعات به مقوله­ای بسیار دشوارتر از پیش تبدیل شود. درحالی که ریسک­های زیادی در زمینۀ اینترنت و محیط شبکه برای تجارت الکترونیک وجود دارد، امنیت می­تواند به عنوان یک ابزار برای جلوگیری یا حداقل کردن ریسک مورد استفاده قرار گیرد.
از سوی دیگر معرفی مداوم تکنولوژی­های جدید، باعث می­شود که مشکل تأمین امنیت سیستم­های وب، بیشتر به چالش کشیده شود، لذا با توجه به نقش محوری فناوری اطلاعات در شرکت­های امروزی، امنیت اطلاعات به یکی از  مؤلفه­های کلیدی مدیریت و برنامه­ریزی شرکت­های مدرن تبدیل شده است. این روندها به وضوح نشان دهندۀ یک نیاز برای درک بهتر فعالیت­های مخرب اینترنتی براساس هردو تجزیه و تحلیل کیفی و کمی است که حفاظت، تشخیص و بهبود خدمات را امکان­پذیر می­سازد.

لازم به ذکر است که مدیریت امنیت اطلاعات، از آنها در برابر طیف وسیعی از تهدیدات به منظور اطمینان از تداوم کسب و کار، به حداقل رساندن آسیب­ها و حداکثر کردن بازده سرمایه­گذاری محافظت می­کند. البته امنیت کلی یک سیستم از طریق در نظر گرفتن عوامل فیزیکی مانند سخت افزار، منطقی از قبیل نرم افزار و اقدامات امنیت سازمانی ایجاد می­شود. بنابراین، روش ارجح برای ارزیابی امنیت، تجزیه و تحلیل حملات داخلی و خارجی است (کیرسبیلک و ون هوک[1]، 2006).
با توجه به مفاهیم فوق، امنیت مانند دیگر جنبه­های یک سیستم فناوری اطلاعات، اگر از طریق چرخۀ عمر سیستم برنامه­ریزی شده باشد، بهتر مدیریت می­شود و در بررسی امنیت یک سازمان باید ابتدا به این سوال پاسخ داد که چه سطحی از امنیت برای یک سازمان نیاز است و سازمان چگونه باید نیاز امنیتی خود را تأمین کند.
1-2) بیان مسئله و تبیین موضوع
با ورود فناوری اطلاعات در عرصه‌های مختلف، حوزۀ اقتصاد نیز تحت تأثیر قرار گرفته است و یکی از نمودهای بارز فناوری اطلاعات، تجارت الکترونیکی است. با توجه به این­که امروزه این نوع تجارت نقش عمده‌ای در اقتصاد جهانی ایفا می‌کند، به‌کارگیری و استقرار موفقیت‌آمیز تجارت الکترونیک به وجود یک برنامه و استراتژی مدون و مشخص نیازمند است، زیرا بدون آن ممکن است، کلیه تلاش‌های شرکت در راستای استقرار این تجارت با شکست مواجه شود و ضمن اتلاف منابع مالی، انسانی و زمانی، حتی بقای سازمان نیز با تهدید مواجه شود. ارتقا و استفادۀ بهینه از امنیت، حریم خصوصی و اعتماد، عناصر مهمی برای حمایت از رشد کسب و کار الکترونیک هستند (بلانگر، هیلر و اسمیت[2]، 2002) و می‌توان به راحتی دریافت که بدون وجود اعتماد در تجارت الکترونیک، بیشتر شرکت‌های محتاط در تجارت و مشتریان، ممکن است تصمیم بگیرند که از اینترنت چشم پوشی نموده و به سبک‌های سنتی انجام فعالیت‌های تجاری برگردند؛ بنابراین به منظور ایجاد اعتماد در تجارت الکترونیک، نیاز به فراهم آوردن زیر ساخت‌های لازم در این زمینه، مانند زیرساخت‌های امنیتی می­باشد. از این رو موضوع مربوط به امنیت شبکه در تجارت الکترونیک و سایت‌های مشتری به طور مداوم باید بررسی شده و اقدامات متقابل برای آن ابداع گردد (مارچنی و ترونت[3]، 2002). از سوی دیگر، درگذشته شرکت‌ها دسترسی محدود به اطلاعات را مجاز می‌دانستند، اما امروزه تعداد شرکت‌هایی که اطلاعات خود را برای کاربران دور از طریق اینترنت در دسترس قرار می‌دهند به طور مداوم در حال افزایش است (کوتزی و الوف[4]، 2002). آنچه مطرح می‌باشد این است که در برنامه‌های تجارت الکترونیک، تمام اطلاعات محرمانه و یا دارای ارزش بازاری هستند که باید در زمان انتقال برروی اینترنت با دقت محافظت شوند (گوتارت، کاررا، بلترن، تورس و آو گواد[5]، 2007)، به این علت، توسعه مداوم تجارت الکترونیک در فراهم آوردن شرایط تجاری منصفانه، امن و کارآمد، الهام بخش محققان شده است (یو، گو  سون و لیانگ[6]، 2009). با توجه به مباحث بالا می‌توان دریافت که اطلاعات جزء عوامل حیاتی بسیاری از سازمان‌ها هستند و نباید در هیچ شرایطی به خطر بیفتند، بلکه باید کاملا امن و مدیریت شده باشند، زیرا اگر سازمان‌ها در زمینۀ امنیت


اطلاعات شکست بخورند با نتایجی‌ از قبیل شکست‌های مالی یا پیگردهای قانونی مواجه خواهند شد (کریتزنگر و اسمیت[7]، 2009). درنتیجه، این الزام مطرح است که سازمان‌های فعال در عرصۀ تجارت الکترونیک، سطح امنیت در تجارت الکترونیک سازمان خود را مشخص نمایند تا در صورت وجود هرگونه ضعف امنیتی در بخش‌های مختلف بتوانند آن را برطرف کرده و از بروز هرگونه مشکل و نقض در سیستم تجارت الکترونیک خود جلوگیری کنند؛ بنابراین باید امنیت تجارت الکترونیک در یک سازمان کمیت­سنجی شده تا مشخص شود که چه سطحی از امنیت در آن سازمان حاکم است و از این طریق مواردی که نیاز به توجه بیشتر دارد، شناسایی گردند. البته در بررسی‌های امنیتی یک سازمان باید ابتدا به این سوال مهم پاسخ داد که چه سطحی از امنیت برای یک سازمان نیاز است و چگونه یک سازمان باید از نیازهای امنیتی خود مطلع شود؟ از سوی دیگر با توجه به گستردگی به­کارگیری فناوری اطلاعات و ارتباطات در جهان، فعالیت‌های تجاری و ریسک‌های موجود در این زمینه، این الزام وجود دارد که سازمان‌ها جهت اطمینان از حصول اهداف خود به تحقیق و بررسی دست بزنند زیرا شرکت‌هایی که بدون مطالعه و تحقیق دست به تجارت الکترونیک می‌زنند و تمام ابعاد انجام چنین کاری را مورد بررسی و تحلیل قرار نمی‌دهند، در رسیدن به اهداف خود موفق نخواهند بود؛ لذا در اینجا مسئلۀ اصلی این است که روشی ارائه شود که همۀ جوانب امنیت تجارت الکترونیک را از مرحلۀ پیاده‌سازی تا مراحل بعدی بسنجد و نقاط قوت و ضعف سیستم را مشخص نماید تا در نهایت سطح امنیت کلی شرکت را مشخص شود. در تحقیق حاضر، محقق سعی بر پرداختن به این موضوع دارد.
[1] Keerseblick & Vanhoucke
[2] Belanger, Hiller & Smith
[3] Marchany & Tront
[4] Coetzee & Eloff
[5] Guitart,, Carrera, Beltran, Torres & Ayguadé
[6] Yu, Guo-sun, Z & Liang
[7] Kritzinger & Smith

تعداد صفحه :172



موضوعات: بدون موضوع
[شنبه 1399-01-16] [ 11:33:00 ب.ظ ]