دانشگاه علامه طباطبایی
دانشکده مدیریت و حسابداری
پایان نامه کارشناسی ارشد رشته مدیریت بازرگانی گرایش بازرگانی بین الملل
بررسی رابطه استراتژی رقابتی، ساختار سازمانی و عملکرد شرکت های صنعت مواد غذایی براساس دیدگاه مبتنی بر منابع

 

تکه هایی از متن پایان نامه به عنوان نمونه :

(ممکن است هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل است)

چکیده
هدف این پژوهش بررسی ارتباط ساختار سازمان، استراتژی کسب و کار و به دنبال آن تاثیر آن ها بر ارتقاء و بهبود عملکرد شرکت های صنعت غذایی استان تهران با استفاده از تئوری مبتنی بر منابع است. ساختار سازمانی در برگیرنده طرح سیستم هایی است که به وسیله آن ها همه واحدها هماهنگ و یکپارچه می شوند و در نتیجه ارتباط موثر در سازمان تضمین خواهد شد. از سوی دیگر استراتژی نشان دهنده یک طرح، چگونگی و نحوه رسیدن از یک نقطه به نقطه دیگر می باشد و الگو و چارچوبی برای تصمیم گیری و عمل را پیش روی سازمان قرار می دهد. از آنجایی که ارتقاء مداوم عملکرد سازمانی از شاخص های مطلوب و مورد نظر مدیران است شناخت نسبت به چگونگی روابط بین این دو عامل تأثیرگذار بر کسب برتری سازمانی با به‎کار گیری دیدگاه مبتنی بر منابع مهم و اهمیت دارد.
در این پژوهش تاثیر ساختار سازمانی به عنوان یک منبع داخلی از طریق استراتژی رقابتی بر عملکرد شرکت مورد بررسی قرار گرفته است.
جامعه آماری این پژوهش شامل مدیران (سرپرستان، مدیران میانی و مدیران عامل) شرکتهای صنعت غذایی مستقر در استان تهران می­باشد. تعداد 60 شرکت که تولیدکننده محصولات لبنی در سطح شهر تهران می­باشند شناسایی شده­اند. از میان شرکتهای شناسایی شده، شرکتهایی با تعداد کارکنان بیش از 150 نفر و با سابقه بیش از 10 سال به عنوان جامعه هدف در نظر گرفته شدند. روش این تحقیق از نظر هدف از نوع تحقیق کاربردی می باشد. طرح تحقیق در این پژوهش، تحقیق توصیفی از نوع همبستگی می­باشد. روش نمونه­گیری در تحقیق حاضر نمونه­گیری طبقه­ای است؛ همبستگی میان ابعاد متغیرهای تحقیق در جامعه مورد نظر نشان دهنده رابطه مثبت و معنی داری این ابعاد متغیرها می باشد.
نتایج آزمون میانگین نشان دهنده این است که ساختار سازمانی، استراتژی رقابتی و عملکرد در شرکت های تولید کننده محصولات لبنی استان تهران در وضعیت مطلوبی قرار دارند. همچنین نتایج مدل معادلات ساختاری نشان دهنده رابطه­ی علی مثبت و معنی­داری میان «ساختار سازمانی» و «عملکرد سازمانی» از  طریق                      «استراتژی سازمانی» است.
کلید واژه‎ها: ساختار ؛ استراتژی رقابتی ؛ عملکرد سازمانی؛ تئوری مبتنی بر منابع

فصل اول
مقدمه 1
1-1- بیان مسئله 2
2-1- اهمیت و ضرورت موضوع 4
3-1- گزاره های تحقیق. 6
1-3-1- پرسش های اصلی و فرعی 6
2-3-1- فرضیه های تحقیق 7
3-3-1- هدف های تحقیق یا نتایج مورد انتظار 7
4-3-1- متغیرهای تحقیق 7
4-1- روش کلی تحقیق. 10
1-4-1- قلمرو مکانی-جامعه تحقیق 10
2-4-1- قلمرو زمانی تحقیق 10
3-4-1- روش نمونه گیری و تخمین حجم جامعه. 10
4-4-1- روشهای گردآوری داده‌ها و ابزار مورد استفاده برای آن 11
5-4-1- روشهای تحلیل داده ها 11
5-1- شرح واژه ها و اصطلاحات تحقیق. 11
فصل دوم
مقدمه 13
1-2- استراتژی. 13
1-1-2- پیشینه استراتژی 13
2-1-2– رویکردها به استراتژی 16
1-2-1-2- رویکردهای استراتژی مبتنی بر زمان شکل گیری استراتژی. 18
3-1-2- انواع استراتژی 21
1-3-1-2- انواع استراتژی های سازمانی. 21
2-3-1-2- تقسیم بندی استراتژی ها بر اساس سطوح سلسله مراتب سازمانی. 23
4-1-2- استراتژی های رقابتی 24
1-4-1-2- استراتژی هزینه کمتر. 25
2-4-1-2- استراتژی تمایز. 26
5-1-2- رابطه ساختار صنعت و استراتژی رقابتی 30
2-2- ساختار سازمانی. 32
1-2-2- تحقیقات مینتزبرگ در مورد انواع ساختارهای سازمانی 33
2-2-2- ابعاد مهم ساختار سازمانی 35
1-2-2-2- تمرکز. 35
2-2-2-2- رسمیت 35
3-2-2-2- پیچیدگی. 37
3-2-2- سیر تکامل ساختارهای سازمانی 39
3-2- پیکربندی ساختار و استراتژی. 42

1-3-2- رویکردهای مرتبط برای پیکربندی ساختار و استراتژی. 43
4-2- دیدگاه های مطرح در زمینه ارتباط استراتژی و ساختار. 44

1-4-2- رویکرد اقتضایی. 45
1-4-2- رویکرد مبتنی بر منابع 51
5-2- عملکرد سازمانی. 54
1-5-2- شاخص های سنجش عملکرد. 55
6-2- پیشینه تحقیق. 56
7-2- چارچوب نظری تحقیق. 61
جمع بندی مطالب. 64
فصل سوم
مقدمه 66
1-3- روش تحقیق. 66
1-1-3- برحسب هدف. 66
2-1-3- برحسب گردآوری داده ها 67
2-3- جامعه آماری. 67
3-3- روش نمونه گیری 68
4-3- تعیین حجم نمونه 68
5-3- روش جمع آوری اطلاعات. 69
6-3- روایی پرسشنامه 70
7-3- پایایی پرسشنامه 70
8-3- روش تجزیه و تحلیل داده ها 71
1-8-3- آزمون کولموگروف – اسمیرنوف. 71
2-8-3- آزمون میانگین. 72
3-8-3- معادلات ساختاری. 73
فصل چهارم
مقدمه 75
1-4- توصیف داده های مربوط به ویژگی های جمعیت شناختی پاسخ دهندگان 75
1-1-4- وضعیت افراد پاسخ دهنده از نظر جنسیت 75
2-1-4- وضعیت افراد پاسخ دهنده از نظر سن. 76
3-1-4- وضعیت افراد پاسخ دهنده از نظر میزان تحصیلات. 77
4-1-4- وضعیت افراد پاسخ دهنده از نظر سابقه خدمت 78
5-1-4- وضعیت افراد پاسخ دهنده از نظر وضعیت استخدامی. 78
6-1-4- وضعیت افراد پاسخ دهنده از نظر عنوان شغلی. 79   .
2-4-آزمون کولموگروف اسمیرنوف. 80
3-4-بررسی وضعیت متغیرهای سه گانه در شرکت های فعال صنعت غذایی. 81
1-3-4- بررسی وضعیت ساختار سازمانی شرکت های فعال در صنعت غذایی. 81
2-3-4- بررسی وضعیت استراتژی کسب و کار شرکت های فعال در صنعت غذایی. 82
3-3-4- بررسی وضعیت عملکرد شرکت های فعال در صنعت غذایی. 83
4-4-بررسی تحلیل عاملی متغیرهای تحقیق 84
1-4-4- بررسی متغیر تمرکز. 85
2-4-4- بررسی متغیر رسمیت 89
3-4-4- بررسی متغیر استفاده از رسمیت 92
4-4-4- بررسی متغیر پیچیدگی. 95
5-4-4- بررسی متغیر  رهبری هزینه. 98
6-4-4- بررسی متغیر  تمایز در بازاریابی. 101
7-4-4- بررسی متغیر  تمایز در نوآوری. 103
8-4-4- بررسی متغیر  عملکرد. 106
9-4-4- بررسی مدل مفهومی تحقیق. 109
5-4- آزمون فرضیه های تحقیق. 111

فصل پنجم
مقدمه 116
1-5- پاسخ به فرضیه های پژوهشی. 116
1-1-5- فرضیه 1 116
2-1-5- فرضیه 2 117
3-1-5- فرضیه 3 117
4-1-5- فرضیه 4 117
2-5- پیوند یافته ها با پژوهش های پیشین. 118
3-5- پیشنهاد های تحقیق. 119
4-5- پیشنهاد برای پژوهش های آتی. 120
5-5- محدودیت های تحقیق. 121
فهرست منابع 121

فهرست شکل ها
شکل (1-1)  :رابطه، استراتژی،ساختار و عملکرد سازمانی (پرتوسا ارتگا و دیگران، 2010). 10
شکل (1-2) : تعیین کننده بودن استراتژی در تعیین ساختار سازمان (رابینز، 1385). 21
شکل(2-2)  : چارچوب استراتژی های عمومی پورتر (کمبل و دیگران،2002). 27
شکل (3-2)  : درک آسان استراتژی های رهبری هزینه و تمایز (کمبل و دیگران، 2002). 31
شکل(4-2)  : ساختار مکانیکی در برابر ساختار ارگانیکی (ونگ و احمد، 2003). 40
شکل(5-2)  : توسعه ابعاد ساختار سازمانی ( ونگ و احمد،2003). 41
شکل(6-2)  : عوامل مورد نظردر تدوین استراتژی .(رابینسون.2000). 43
شکل(7-2): متغیرهای موثر بر ساختار سازمانی (رو و بایرز ،1997: 200). 48
شکل(8-2) : مدل  پژوهش تیر ریچارد و دیگران (1998). 57
شکل(9-2): مدل پژوهش تیر ریچارد و دیگران (1998). 58
شکل(10-2) : مدل پژوهش کلورکورتس و دیگران (2011) در خصوص ارتباط بین ساختار، استراتژی و عملکرد. 60
شکل (11-2) : رابطه استراتژی، ساختار و عملکرد سازمانی (پرتوساارتگا و دیگران، 2010). 64


 
فهرست جداول
 جدول (1-1) :متغیرهای مستقل و وابسته و سنجه‌های انتخاب شده برای اندازه‌گیری آن‌ها. 8
جدول (1-2)  : تعریف استرتژی(جهانی زاده،1384). 15
 جدول (2-2) : طبقه بندی مکاتب استراتژی از نظر هنری مینتزبرگ (بتز، 2001 :187-189). 17
 جدول (3-2) : گونه های مختلف استراتژی (کوئین، 1382 : 38-39). 20
 جدول (4-2) : خلاصه ای از ویژگی های گونه های استراتژی مایلز و اسنو (تیموری ،1388). 22
 جدول (5-2) : ویژگی های انواع ساختارهای سازمانی (پتینگر،2000). 34
 جدول (6-2): ویژگی های گونه های استراتژی ساختاری (تیموری، ابراهیم و آبرومند، جمال، 1388). 38
جدول (7-2) : مراحل توسعه موسسه 50
جدول (1-3) : ارتباط بین فرضیه ها و سوالات پرسشنامه 69
جدول (1-4) : توزیع فراوانی پاسخ دهنگان بر اساس جنسیت. 76
جدول (2-4) : توزیع فراوانی پاسخ دهنگان بر اساس سن. 76
جدول (3-4) : توزیع فراوانی پاسخ دهندگان بر اساس میزان تحصیلات. 77
جدول (4-4) : توزیع فراوانی پاسخ دهندگان بر اساس سابقه کار پاسخ دهندگان 78
جدول (5-4) : توزیع فراوانی پاسخ دهندگان بر اساس وضعیت استخدامی پاسخ دهندگان 78
جدول (6-4) : توزیع فراوانی پاسخ دهندگان بر اساس عنوان شغلی پاسخ دهندگان 79
جدول (7-4) : آزمون کولموگروف – اسمیرنوف. 81
جدول (8-4) : نتایج آزمون میانگین t برای بررسی وضعیت ساختار. 82
جدول (9-4) : نتایج آزمون میانگین t برای بررسی وضعیت استراتژی کسب و کار. 83
جدول (10-4) : نتایج آزمون میانگین t برای بررسی وضعیت عملکرد سازمانی. 84
جدول (11-4) : شاخص های اندازه گیری متغیر تمرکز. 86
جدول (12-4) : ضریب تعیین چندگانه شاخص های متغیر تمرکز. 88
جدول (13-4) : شاخص‌های نیکویی برازش تحلیل عاملی متغیر تمرکز. 88
جدول (14-4) : شاخص های اندازه گیری متغیر وجود رسمیت. 89
جدول (15-4) : ضریب تعیین چندگانه شاخص های متغیر وجود رسمیت. 91
جدول (16-4) : شاخص‌های نیکویی برازش تحلیل عاملی متغیر وجود رسمیت. 91
جدول (17-4) : شاخص های اندازه گیری متغیر استفاده از رسمیت. 92
جدول (18-4) : ضریب تعیین چندگانه شاخص های متغیر استفاده از رسمیت. 94
جدول (19-4) : شاخص‌های نیکویی برازش تحلیل عاملی متغیر استفاده از رسمیت. 94
جدول (20-4) : شاخص های اندازه گیری متغیر پیچیدگی. 95
جدول (21-4) : ضریب تعیین چندگانه شاخص های متغیر پیچیدگی. 97
جدول (22-4) : شاخص‌های نیکویی برازش مدل تحلیل عاملی متغیر پیچیدگی. 97
جدول (23-4) : شاخص های اندازه گیری متغیر  رهبری هزینه 98
جدول (24-4) : ضریب تعیین چندگانه شاخص های متغیر رهبری هزینه 100
جدول (25-4) :شاخص‌های نیکویی برازش مدل تحلیل عاملی متغیر رهبری هزینه 100
جدول (26-4) : شاخص های اندازه گیری متغیر  رهبری هزینه 101
جدول (27-4) : ضریب تعیین چندگانه شاخص های متغیر تمایز در بازاریابی. 103
جدول (28-4) : شاخص‌های نیکویی برازش مدل تحلیل عاملی متغیر تمایز در بازاریابی. 103
جدول (29-4) : شاخص های اندازه گیری متغیر تمایز در نوآوری. 104
جدول (30-4) : ضریب تعیین چندگانه شاخص های متغیر تمایز در نوآوری. 105
جدول (31-4) : شاخص‌های نیکویی برازش مدل تحلیل عاملی متغیر تمایز در نوآوری. 106
جدول (32-4) : شاخص های اندازه گیری متغیر عملکرد. 106
جدول (33-4) : ضریب تعیین چندگانه شاخص های متغیر عملکرد. 108
جدول (34-4) : شاخص‌های نیکویی برازش مدل تحلیل عاملی متغیر عملکرد. 109
جدول (35-4) : شدت رابطه بین متغیرهای تحقیق و نتیجه آزمون فرضیه 1. 112
جدول (36-4) : شدت رابطه بین متغیرهای تحقیق و نتیجه آزمون فرضیه 2 112
جدول (37-4) : شدت رابطه بین متغیرهای تحقیق و نتیجه آزمون فرضیه 3 112
جدول (38-4) : شدت رابطه بین متغیرهای تحقیق و نتیجه آزمون فرضیه 4 113
جدول (39-4) : شاخص‌های نیکویی برازش مدل مفهومی. 113
 
فهرست نمودارها
نمودار(1-2): پیوستار انواع استراتژی از دیدگاه مایلز و اسنو (تیموری،  1388). 22
نمودار(2-2) : پیوستار انواع استراتژی ساختار ازدیدگاه دفت تیموری، ابراهیم و آبرومند، جمال (1388). 38
نمودار (1-4) : مشاهدات مربوط به جنسیت پاسخ‌دهندگان 76
نمودار (2-4) : مشاهدات مربوط به سن پاسخ‌دهندگان 77
 نمودار (3-4) : مشاهدات مربوط به تحصیلات پاسخ‌دهندگان 77
نمودار (4-4) : مشاهدات مربوط به سابقه کار پاسخ‌دهندگان گان 78
نمودار(5-4) : مشاهدات مربوط به وضعیت استخدامی پاسخ‌دهندگان 79
نمودار(6-4) : مشاهدات مربوط به عنوان شغلی پاسخ‌دهندگان 79
نمودار (7-4) : تخمین بارهای عاملی استانداردشده متغیر تمرکز. 86
نمودار (8-4) : مقادیر آماره t- استیودنت متغیر تمرکز. 87
نمودار (9-4) : تخمین بارهای عاملی استانداردشده متغیر وجود رسمیت. 89
نمودار (10-4) : مقادیر آماره t- استیودنت متغیر وجود رسمیت. 90
نمودار (11-4) : تخمین بارهای عاملی استانداردشده متغیر استفاده از رسمیت. 92
نمودار (12-4) : مقادیر آماره t- استیودنت متغیر استفاده از رسمیت. 93
نمودار (13-4) : تخمین بارهای عاملی استاندارد شده متغیر پیچیدگی. 95
نمودار(14-4) :  مقادیر آماره t- استیودنت متغیر پیچیدگی. 96
نمودار(15-4) : تخمین بارهای عاملی استانداردشده متغیر رهبری هزینه 99
نمودار (16-4) : مقادیر آماره t- استیودنت متغیر رهبری هزینه 99
نمودار(17-4) : تخمین بارهای عاملی استانداردشده متغیر تمایز در بازاریابی. 101
نمودار(18-4) : مقادیر آماره t- استیودنت متغیر تمایز در بازاریابی. 102
نمودار(19-4) : تخمین بارهای عاملی استانداردشده متغیر تمایز در نوآوری. 104
نمودار(20-4) : مقادیر آماره t- استیودنت متغیر تمایز در نوآوری. 105
نمودار(21-4) : تخمین بارهای عاملی استانداردشده متغیر عملکرد. 107
نمودار(22-4) : مقادیر آماره t- استیودنت متغیر عملکرد. 108
نمودار(23-4) : تخمین بارهای عاملی استانداردشده مدل مفهومی تحقیق. 110
نمودار(24-4) : مقادیر آماره t-استیودنت مدل مفهومی تحقیق. 111

مقدمه

اصلاح ساختار سازمانی همواره از دغدغه های مدیران است زیرا بخش مهمی از فعالیت های مدیران معطوف به سازماندهی مناسب عواملی است که مستلزم ایجاد سازمانی مناسب است. ساختار سازمانی، چارچوبی است که بوسیله آن فعالیت های سازمان تقسیم، سازماندهی و هماهنگ می شوند. هر سازمان دارای ساختار خاصی است و مهم آن است که این ساختار به گونه ای باشد تا نه تنها عوامل انجام کار با یکدیگر هماهنگ بلکه قابل کنترل نیز باشند. ساختار سازمانی تعیین کننده روابط رسمی و نشان دهنده سطوحی است که در سلسله مراتب اداری وجود دارد و حیطه کنترل مدیران را مشخص می کند. همچنین ساختار سازمانی دربرگیرنده طرح سیستم هایی است که به وسیله آن ها همه واحدها هماهنگ و یکپارچه می شوند و در نتیجه ارتباط موثر در سازمان تضمین خواهد شد. از سوی دیگر استراتژی نشان دهنده یک طرح،  چگونگی و نحوه رسیدن از یک نقطه به نقطه دیگر می باشد و الگو و چارچوبی برای تصمیم گیری و عمل را پیش روی سازمان قرار می دهد. در واقع استراتژی علاوه بر اینکه چشم انداز ، آرمان و جهت شرکت را تعیین می کند، به سازمان نشان می دهد که در آینده چگونه شرکت یا سازمانی خواهد بود. از آنجا که تصمیم های مربوط به ارائه محصول و یا خدمت در غالب استراتژی گنجانده می شود از این روی اهمیت اجرای موفق استراتژی عامل اساسی و حیاتی در موفقیت سازمان ها خواهد بود. اگرچه وجوه مختلف خود نشان دهنده اهمیت آن است ولی از آنجا که ساختار سازمانی یکی از ارکان مهم اجرای استراتژی است پرداختن به آن جزء لاینفک وظایف مدیران است. از آنجا که ساختار خود موجد استراتژی است و از سویی تعیین کننده در تخصیص منابع نیز می باشد، تغییر در ساختار سازمانی همواره می بایست مورد توجه قرار گیرد. ساختار باید به گونه ای طرح ریزی شود که اجرای استراتژی تسهیل گردد. طراحی ساختار سازمانی و اجرای موفق  استراتژی، هر دو در راستای دستیابی به عملکرد شرکت که همانا موفقیت سازمان است نقش مهمی ایفا می کند.
از این رو می توان رابطه میان ساختار و استراتژی را براساس اثرشان بر عملکرد سازمانی مورد بررسی قرار داد. در فصل حاضر در ابتدا مسئله و ضرورت آن بیان می گردد. سپس گزاره های تحقیق در قالب پرسش تحقیق، فرضیه ها، اهداف و متغیرهای مورد بررسی آورده می شود. روش تحقیق نیز از دیگر مباحث مطرح شده در فصل حاضر است. در نهایت نیز مفاهیم تحقیق به صورت عملیاتی تعریف می شوند.

1-1- بیان مسئله

نگرش اقتضایی تا دیر زمانی تفکر غالب در تئوری سازمان بوده است. این دیدگاه بر این نکته تأکید دارد که اعتبار، اثربخشی و کارایی و بهره وری ساختار سازمانی به عوامل اقتضایی همچون استراتژی، اندازه سازمان، تکنولوژی، محیط، طرح سازمانی و قدرت (کنترل). بستگی دارد. توجه به این عوامل اقتضایی در وضعیت رقابتی موجود، امری حیاتی است و در مواردی بقای سازمان را رقم می زند. از این رو ساختار باید با در نظر داشتن این عوامل طراحی شود تا بــتواند زمــینه تحــقق اهــداف و استــراتژی های سـازمان را فراهم کند (بالیگ[1] و دیگران، 1992). همان طور که در بالا اشاره شد یکی از عوامل تعیین کننده ساختار سازمانی، استراتژی می باشد. مهمترین تحقیقاتی که در رابطه با تأثیر استراتژی بر ساختار صورت گرفته، می توان به تحقیقات چندلر[2] در اوایل دهه 1960 و تحقیقات مایلز و اسنو[3] اشاره کرد. به طور خلاصه این تحقیقات بر این نکته اصرار می ورزند که تناسب میان استراتژی و ساختار سازمانی بر عملکرد تاثیر می گذارد. از این رو می توان گفت که تغییر در متغیرهای اقتضایی تناسب موجود میان استراتژی و ساختار را به هم می زند؛ عدم تناسب به وجود آمده به تغییر ساختار می انجامد؛ و تغییر در ساختار باعث ایجاد تناسبی جدید می شود که عملکرد را دوباره احیا می کند (اسکات[4]، 1390: 152).
در مقابل این نظریه اقتضایی، دیدگاه مبتنی بر منابع و نگاه به سازمان از زاویه توانمندی های متمایز کردن که رویکردی جدید در مطالعات سازمان و مدیریت ارائه می دهد نظری متفاوت دارد. این دیدگاه با تاکید بسیار بر منابع داخلی سازمان در مقابل وضعیت رقابتی در صنعت، بیان می دارد که منابع تنها زمانی برای ما ارزشمند هستند که باعث رشد کارایی شده و امکان سرمایه­گذاری در فرصت­ها و مقابله با تهدیدات را برای ما ایجاد کنند.
پپارد و ریلاندر[5] بیان می­کنند که تئوری مبتنی بر منابع چشم­اندازی جامع را برای درک چگونگی به‎کارگیری منابع در ارزش آفرینی برای سازمان­ها ارائه می­کند (پپارد و ریلاندر، 2001). به طوری که دیدگاه مبتنی بر منابع به عنوان کلید اولویت رقابتی در بسیاری از فعالیت­های سازمان­ها شامل استراتژی سازمان، قابلیت فناوری اطلاعات و ساختار سازمانی می‎باشد (چانگ[6]، 2004). تحقیقات نشان داده است که دیدگاه مبتنی بر منابع[7] به سازمان‎ها امکان ایجاد، استقرار و کاربرد قابلیت‎های منابع کمیاب را می دهد (بات[8]، 2002). به طور خلاصه این دیدگاه بر این اصل استوار است که سازمان ها در منابع، که شامل منابع ملموس و ناملموس است، متفاوت هستند و به همین دلیل از وضعیت رقابتی متفاوتی برخوردارند. از همین رو با توجه به اینکه تاکید دیدگاه مبتنی بر منابع بر ویژگیهای داخلی است، این سوگیری سبب می شود که پژوهشگران با تجزیه و تحلیل ساختار سازمانی به عنوان یک منبع ارزشمند و منشاء مزیت رقابتی، روابط بین استراتژی و ساختار را چارچوب دوباره بخشند. ساختار سازمانی جدای از اینکه یکی از عناصر پیاده سازی راهبرد شرکت است، یک منبع مهم مزیت رقابتی نیز می باشد (پرتوساارتگا[9] و دیگران، 2010). بنابراین به نظر می­رسد شناخت و بررسی ابعاد ساختاری به عنوان یکی از منابع با ارزش سازمان که می تواند استراتژی سازمانی را تحت تاثیر قرار دهد، موجب ارتقای عملکرد سازمانی شود. به عبارت دیگر برعکس رویکرد اقتضایی، دیدگاه مبتنی بر منابع بیان می دارد که نه تنها استراتژی سازمان خاصیت تعیین کنندگی کمی برای ساختار سازمان دارد، بلکه استراتژی سازمان براساس منابع موجود اعم از ساختار سازمانی و . نیز شکل می گیرد. از این رو می توان گفت که جهت گیری رویکرد اقتضایی مبتنی بر تغییرات خارج از سازمان (محیط) می باشد؛ در حالی که رویکرد مبتنی بر منابع درصدد بررسی منابع داخلی سازمان به عنوان پایه های کسب مزیت رقابتی می باشند. علاوه براین تفاوت میان این دو دیدگاه را می توان به صورت زیر خلاصه نمود:
نخست اینکه بیشتر دانش نظری در مورد رابطه میان استراتژی و ساختار در ارتقای عملکرد سازمانی به چندین دهه گذشته بر می گردد و شرایط محیطی با شرایط محیطی آن زمان، که چندلر به این نتیجه رسید که ساختار از راهبرد پیروی می کند، متفاوت است. شرکت های مدرن با محیطی شتابان در حال تغییر، فوق رقابتی و آشفته روبرو هستند که در آن ترجیحات مشتریان بسیار متغیر بوده و فناوری، سناریوهایی گذرا را پشت سر می گذارد. در چنین وضعیتی، دیدگاه مبتنی بر منابع بهتر از جهت گیری های مبتنی بر بیرون سازمان می تواند منابع مزیت رقابتی پایدار را شرح دهد. مبنای راهبرد کسب‌وکاری که بر حسب منابع داخلی و آنچه قادر به اجرای آن است تعریف شده، با دوام تر از مبنای راهبرد کسب و کاری است که بر اساس نیازهایی که بایستی برآورده کند تعریف شده است. دوم اینکه، پژوهش های قبلی بر خلاف پژوهش های حاضر (که بر مزیت رقابتی متمرکز هستند)، بر مزیت استراتژی های شرکتی متمرکز هستند. رویکرد مناسب برای بررسی راهبرد شرکتی رویکرد اقتضایی می تواند باشد. اگر شرکتی بخواهد استراتژی تنوع را به کار گیرد، احتمالاً لازم است که ساختار سازمانی را از سازماندهی بر مبنای وظیفه ای به بخشی تغییر دهد. با این وجود، شرکت می تواند بر حسب راهبرد رقابتی، مکانیزم های هماهنگ کننده درونی را به عنوان منبعی با ارزش جهت دستیابی به مزیت رقابتی به کار گیرد. لذا دیدگاه مبتنی بر منابع رویکرد مناسب‌تر برای تجزیه و تحلیل رابطه بین ساختار سازمانی و راهبرد رقابتی است (پرتوساارتگا و دیگران، 2010). دلیل این برتری  این است که دارایی­های ملموس (همچون سرمایه، زمین، مواد اولیه و .) باعث ایجاد مزیت رقابتی پایدار برای سازمان نمی­شوند یا حداقل سهم اندکی در وقوع این مهم دارند. سازمان­های امروزی بایستی ارتقای عملکرد خود را در راستای کسب برتری بر دارایی های ناملموس خود بنا نهند.

از این رو با توجه روز افزون به دیدگاه مبتنی بر منابع، در تحقیق حاضر به دنبال بررسی رابطه میان استراتژی، ساختار و عملکرد سازمانی براساس این دیدگاه در جامعه مورد نظر هستیم. به عبارت دیگر به دنبال یافتن پاسخ به این سوال هستیم که آیا در شرکت های صنایع غذایی برخلاف نظر متقدمین (نظریه اقتضایی) و مطابق با دیدگاه مبتنی بر منابع می توان ریشه های استراتژی را در ساختار سازمانی جستجو نمود و به ارتقای عملکرد اندیشید؟و به عبارت دیگر آیا ساختار به واسطه اثر گذاری بر استراتژی به عملکرد بهتری می انجامد یا خیر؟

2-1- اهمیت و ضرورت موضوع

در ادبیات مدیریت، نگرش های گوناگونی برای دسته بندی نظریه های مدیریت وجود دارند که عبارتند از دسته بندی های تاریخی که از منطق تاریخی و سیر تحولات تاریخی استفاده می شود ، دسته بندی موضوعی که نظریه ها را در سه دسته کلاسیک، نئوکلاسیک و مدرن قرار می دهد و دسته بندی نگرشی که نگرش های روابط انسانی، فرآیندی، علمی، سیستمی و اقتضایی را برای جمع بندی نظریه ها مطرح می کند. در این بین نگرش جدید استراتژیک به مدیریت و یا هر علمی در دو سطح استراتژیک و عملیاتی مطرح می شود. در سطح استراتژیک مسائل به صورت ذهنی، مفهومی، نظری و کیفی بیان می شوند ولی در سطح عملیاتی به صورت عینی، عملیاتی، عملی و کمی بیان می شوند. مسائل ذهنی یک ذهنیت روشن قبل از عمل می دهند ویک نتیجه نظری یا مفهومی ارائه     می کند که مبنای عمل قرار می گیرد. استراتژی عبارت است از برنامه جامع و همه جانبه که نشان می دهد شرکت چگونه به ماموریت های خود دست می یابد. در تعریفی دیگر استراتژی جهت گیری کلی حرکت سازمان جهت نیل به سوی وضعیت مطلوب در سطح ذهنی و مفهومی می باشد. بیشتر سازمان ها به جای داشتن یک استراتژی جامع و واحد از مجموعه ای از استراتژی های مرتبط استفاده می کنند که هر یک در سطوح مختلفی از شرکت طراحی می شوند. هر استراتژی علاوه بر پاسخگویی به شرایط محیطی با استراتژی های سطوح دیگر و نیز با نقاط قوت و شایستگی های رقابتی واحد تجاری مربوطه و با سطح شرکت به عنوان یک واحد هماهنگ است. در تحقیقات پیشین به بررسی و ضرورت همخوانی استراتژی هایی مانند استراتژی های منابع انسانی و پرداخته شده است .در تحقیق    پیش رو استراتژی رقابتی به عنوان سطحی از استراتژی که به صورت ملموس تری می تواند مبین ضرورت این همخوانی به خصوص در بازار رقابتی همچون صنعت غذایی کشور باشد در نظر گرفته شده است.
از سوی دیگر سازمان بدون ساختار، قابل تصور نیست و ازآنجا که هر شرکت غذایی لزوماً سازمان است لذا میتوان گفت که شرکت های صنعت غذایی بدون ساختار سازمانی قابل تصور نیست . بنابراین نکته حائز اهمیت وجود یا عدم وجود ساختار سازمانی در این شرکت ها نیست، بلکه تناسب یا عدم تناسب ساختار سازمانی شرکتهای صنعت غذایی با محیط، موضوعی است که با اهمیت است و نقش بسیار مهمی درموفقیت این سازمانها دارد. توسعه و پیشرفت صنعت غذایی بدون توسعه و پیشرفت سازمانهای این صنعت امکانپذیر نیست. به عبارت دیگر، هرگونه پیشرفتی در صنعت غذایی به عنوان یک کل، از پیشرفت شرکتهای این صنعت به عنوان اجزا و عناصرآن تفکیک ناپذیر است و سازمانهای صنعت غذایی برای دستیابی به عملکرد بهتر نیازمند سازماندهی صحیح و علمی هستند. سازمانهای صنعت غذایی به عنوان سیستم باز با محیط خود در تعامل اند، بنابراین ناچارند منابع مورد نیاز خود را از محیط تأمین نموده، محصولات خود را در آن به فروش برسانند و برای ادامه حیات و اثربخشی، تغییرات محیطی را تعبیر و تفسیر نمایند، بنابراین باید ساختار سازمانی مناسب با محیطی که در آن فعالیت میکنند را به وجود آورند. ازآنجاییکه عدم اطمینان محیطی شرکتهای صنعت غذایی  به دلایل ناشی از تغییرات محیطی و تنوع مشتریان در سطح بالایی قرار دارد، بنابراین همه این موارد اصلاح ساختار سازمانی شرکتهای صنعت غذایی  را متناسب با تغییرات محیطی صنعت الزامی میسازد. با توجه به مباحث مطرح شده، میتوان به ضرورت و اهمیت بررسی و اصلاح ساختار سازمانی شرکتهای صنعت غذایی پی برد. همچنین ساختار سازمانی متناسب و اصلاح شده را می توان به عنوان یکی از نقاط مثبت در طراحی استراتژی ها در نظر گرفت.
همچنین از دیرباز دستیابی به عملکردهای برتر آرزوی تمامی مدیران و صاحبان سهام شرکت ها بوده است. از این رو این سوال پیش می آید که “چرا برخی از سازمان ها نسبت به دیگر انواع خود عملکرد بهتری دارند؟” این به معنای نسبی بودن مفهوم “عملکرد” است و اینکه برخی از شرکت ها  در استفاده بهینه از منابع موجود خود موفق                 نمی باشند. تئوری پردازان اقتضایی در جواب به این مسئله بیان می کنند که سازمان ها به منظور دست یابی به عملکرد بالاتر می بایست متغیرهای سازمانی را با متغیرهای زمینه ای یا محیطی هم راستا و منطبق نمایند. به عبارت دیگر به منظور دستیابی به عملکرد بهتر، سازمان ها می بایست فرآیندها و فعالیت های سازمانی خویش را هم راستای استراتژی رقابتی سازمان که با توجه به متغیرهای محیطی تعیین می گردد، انتخاب نمایند و به کار گیرند. سازمان هایی که چنین سیاستی را  دنبال می نمایند، به عملکرد بالاتری نسبت به سازمان هایی که اینگونه عمل نمی کنند دست می یابند.
[1] Baligh
[2] Chandler
[3] Miles and Snow
[4] Scott
[5] Peppard and Rylander
[6] Chuang
[7] .Resource Based View
[8] .Bhatt




موضوعات: بدون موضوع
[شنبه 1399-01-16] [ 08:32:00 ب.ظ ]