۲-۱۶ رهیافت های مسئولیت اجتماعی

 

دو رهیافت مسلط به موضوع مسئولیت اجتماعی شرکت ها وجود دارد که اولی بنام رهیافت شرکتی است که توسط شرکت های فرا ملی ، سازمان بین‌المللی استاندارد ، سازمان های تجاری و نهاد های بین‌المللی مورد حمایت قرار گرفته که در نهایت به سود آوری منجر می شود و دومی رهیافت زیست محیطی – اجتماعی است که مورد حمایت روشنفکران وصاحب نظران، ‌گروه‌های مشاوران مدیریت و سازمان های سوسیال دموکرات یا لیبرال دموکراتیک است که به موضوعات زیست محیطی و اجتماعی مرتبط است.(مهردوست، ۱۳۸۷،۳۶)

 

غالب تحقیقات درباره مسئولیت پذیری شرکتی به دلیل امکانات و مقدورات بیشتر توسط طرفداران رهیافت شرکتی صورت گرفته است.دامنه این تحقیقات از حمایت اندک یا هیچ از مسئولیت پذیری اجتماعی شروع شده و تا میزان زیادی حمایت از مسئولیت پذیری اجتماعی ادامه می‌یابد، اما انگیزه سود شرکت بدون استثناء اصل هدایتگر این قضیه است.

 

رهیافت شرکتی یک رویکرد تدریجی ضعیف به توسعه پایدار و بانک جهانی می‌باشد .سازمان ملل و مجمع جهانی به شدت در این زمینه فعالیت می‌کنند.(Mah, 2004, 29)

 

معاهده جهانی سازمان ملل متحد با مشارکت شرکت ها ، مؤسسات بازرگانی، سازمان های غیر دولتی/حکومتی و اتحادیه های صنفی، کارگری یا سندیکایی است. این معاهده متشکل از ٩ اصل است که معطوف انجام فعالیت‌های مسئولانه تحت قلمرو و موازین حقوق بشر، استاندادهای کار و عملکردهای همخوان با محیط زیست است. این معاهده از شرکت ها می‌خواهد که در چارچوب حوزه تاثیرشرکتی خود ‌به این نه اصل که تمامی آن مبتنی بر معاهده نامه های بین‌المللی بین دولت‌ها می‌باشد، پایبند باشند.

 

سازمان ملل متحد معاهده جهانی را در ۹ اصل به وجود آورد که به صورت زیر است :

 

اصل اول : حقوق بشر- شرکت ها ، بنگاه های اقتصادی و بازرگانان باید در حوزه فعالیت و نفوذ خود از حقوق بشر حمایت کنند و به آن احترام بگذارند.

 

اصل دوم : شرکت ها و بنگاه های اقتصادی تضمین نمایند که نقشی در نقض حقوق بشر ندارند.

 

اصل سوم : معیارهای کار- شرکت ها و بنگاه ها و به طور کلی بخش خصوصی باید از آزادی انجمن ها و سندیکاها و شناسایی مؤثر حقوق مذاکره و قدرت عمل دسته جمعی حمایت نماید و حق چانه زنی متقابل را به رسمیت بشناسد .

 

اصل چهارم : شرکت‌ها باید در حذف کامل هر نوع کار اجباری بکوشند.

 

اصل پنجم : شرکت ها باید به طور مؤثری کار کودکان را ملغی کند.

 

اصل ششم : شرکت ها باید هر گونه تبعیض شغلی را منع کنند.

 

اصل هفتم : محیط زیست- شرکت ها و بنگاه های اقتصادی باید حامی رویکرد پیشگیرانه در مقابله با مشکلات محیط زیست باشند.

 

اصل هشتم : متعهد گردند که در محافظت از محیط زیست مسئولیت بیشتری را بر عهده بگیرند و پیشقدم شوند.

 

نهم: شرکت ها باید در تشویق توسعه و گسترش فن آوری سازگار با محیط زیست بکوشند.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

محیط زیست استاندارهای کار حقوق بشر تجارت باید از نگرش های پیش احتیاط ملی در خصوص چالش زیست محیطی حمایت کند.

 

ابتکارات به منظور بهبود

 

مسئولیت پذیری زیست

 

محیطی قبول کند.

 

گسترش توسعه و اشاعه

 

تکنولوژی های سازگار به

 

محیط زیست .

تجارت باید آزادی تجمعات وحقوق شناخته شده اتحادیه ها و چانه زنی را قبول کند .

 

حذف تمامی اشکال کار اجباری منع مؤثر و قاطع کارکودکان.

 

حذف تبعیض در عرصه

 

استخدام و اشتغال.

تجارت باید به اعلامیه جهانی حقوق بشر احترام بگذارد و از حمایت بین‌المللی آن دفاع کند.

 

تجارت باید اطمینان بدهد که

 

در فعالیت های ضد حقوق

 

بشر همدستی نکند.

(White House, 2002,15)

 

جدول۲-۴ معاهده جهانی حقوق بشر

 

۲-۱۷ استراتژی های مسئولیت اجتماعی

 

استراتژی هایی که جهت ایجاد مسئولیت اجتماعی در میان جوانان ،دانشکاه ها، مدارس و نوآوران معرفی شده است به صورت زیر می‌باشد :

 

۱- جوانان

 

      • جلب تشویق دانشجویان و دانش آموزان برای کارهای علمی ، فنی به صورت فرآیندی و سیستمی

 

    • خدمات حمایت از نوآوری به ویژه انتقال و انتشار تکنولوژی

 

    • به کارگیری گسترده تکنولوژی ارتباطات و اطلاعات در خدمت عمومی ،بنگاه های کوچک و متوسط

 

    • ایجاد مسیرهای شغلی برای جوانان و کاهش بیکاری آن ها

 

    • فعال کردن ابزارهای بازار نیروی کار شامل شناسایی نیاز ها ،مساعدت و همیاری در جستجوی شغل

 

    • راهنمایی و آموزش به عنوان بخشی از برنامه های فعال پرسنلی

 

    • توسعه منابع جدیدی از مشاغل خدماتی برای افراد و تقویت امور تجاری به طور برجسته در سطح ملی

 

    • کاهش موانع جابجایی برای کارگران در سرتاسر اروپا

 

    • تقویت و انتشار نوآوری و روز آمد کردن فرم سازمان های کاری

 

    • حمایت برای انتقال در وضعیت های شغلی به ویژه آموزش،خود اشتغالی،تجارت و تحرک جغرافیایی

 

    • تسهیل کردن معنادار در دست یابی به مقدمات شغلی ، تعلیم و تربیت بالاتر، مشاغل آموزش کارآفرینان و کارآموزی

 

    • کاهش میزان ترک تحصیل کنندگان

 

    • گسترش عرضه فرصت های آموزشی ،تعلیم و تربیت و اطمینان یافتن از مسیر های یادگیری منعطف

 

  • پاسخ به نیاز های جدید ،صلاحیت های کلیدی و نیاز های مهارتی آینده به وسیله پیشرفت در تعریف و شفافیت در شایستگی ها (Moftalen,2007,16)

۲- دانشگاه ها

 

    • کارایی و اثربخشی بیشتر مخارج عمومی مربوط به تحقیق و توسعه

 

    • توسعه و تقویت بخش های عالی مؤسسات آموزشی و پژوهشی در راستای گسترش همکاری و انتقال تکنولوژی های بین مؤسسات پژوهشی خصوصی و عمومی

 

    • نوسازی مدیریت مؤسسات پژوهشی و دانشگاه ها

 

    • مطمئن شدن از عرصه محققان کارآمد (کیفی)به وسیله جذب تعدادی زیادی از دانشجویان در رشته‌های علمی و فنی و مهندسی و تقویت و توسعه کارراهه شغلی در کشور ،انتقال و جابجایی محققان در بخش های داخلی به مثابه بخش های بین‌المللی

 

    • پایه های نوآوری ،شبکه هاو انکوباتورهایی که دانشگاه ها ، شرکت ها و مؤسسات پژوهشی را گرد هم جمع می‌کنند

 

    • پیش‌بینی بهتری از نیاز ها و مهارت ها ،گلوکاه ها و کمبود در بازار نیروی کار

 

    • مطمئن شدن از جذابیت ، بازبودن و استانداردهای کیفیت آموزش و پرورش و مطمئن شدن از راه های یادگیری منعطف

 

  • پاسخ گویی به نیاز های جدید شغلی ، قابلیت های کلیدی، الزامات مهارتی آینده به وسیله تعریف و شفافیت کیفیت (همان منبع)

۳- مدارس

 

    • تشویق به کار گیری گسترده تکنولوژی اطلاعات و ارتباطات در مدارس

 

    • تقویت آموزش کارآفرینی

 

موضوعات: بدون موضوع
[دوشنبه 1401-09-21] [ 05:38:00 ب.ظ ]