واحد نراق
پایاننامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد
گرایش: بازرگانی بینالملل
عنوان:
آسیبشناسی صادرات فرش دستباف ایرانی
(مورد مطالعه مرکز ملی فرش دستباف ایران)
تا بستان 1392
تکه هایی از متن پایان نامه به عنوان نمونه :
(ممکن است هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل است)
فهرست مطالب
چکیده: 11
مقدمه: 12
منابع و ماخذ
منابع فارسی: 13
منابع لاتین: 14
فصل اول: کلیات تحقیق
1-1 مقدمه 17
2-1تاریخچه مطالعاتی. 17
3-1 مسئله تحقیق 18
4-1 مدل توصیفی تحقیق. 21
5-1 چارچوب نظری تحقیق. 25
6-1 فرضیات تحقیق. 25
7-1 اهداف تحقیق. 26
8-1 اهمیت و ضرورت تحقیق. 27
فصل دوم:مروری بر ادبیات تحقیق
1-2 بخش اول. 29
2-2 مقدمه . 30
1-2-2 تعریف و شناخت کلی فرش دستباف. 31
2-2-2 عوامل تاثیرگذار بر تقاضای فرش دستباف. 32
3-2-2 نقش شرکت فرش در تولید و صادرات. 33
4-2-2 اهداف تشکیل مرکز ملی فرش. 38
5-2-2 بررسی معضلات و مشکلات بازاریابی فرش ذستباف. 50
6-2-2 مشکلات بازاریابی فرش. 51
7-2-2 عوامل اقتصادی موثر بر تقاضای فرش دستباف 52
8-2-2 نگاهی به بازاریابی فرش. 53
3-2 بایدها و نبایدهای الحاق مرکز ملی فرش به صنایع دستی 54
1-3-2 مشکلات قالیبافان. 60
2-3-2 موانع و مشکلات محیطی صادرات فرش. 62
3-3-2 بررسی عوامل کاهش روند صادرات فرش. 62
4-3-2 بخش دوم. 63
5-3-2 آسیب شناسی. 64
6-3-2 مقدمه. 65
7-3-2 فرش دستباف 66
8-3-2 ویژگیهای صنعت فرش دستباف ایرانی. 67
1-8-3-2 هزینه های پایین ایجاد فرصت شغلی. 67
2-8-3-2 خودکفایی. 67
9-3 -2 کاربرد بالای نیروی انسانی. 68
10-3-2 جایگاه فرش در اقتصاد. 69
11-3 -2 فرش و اقتصاد ملی. 69
12-3 -2 جایگاه فرش در صادرات کالاهای غیر نفتی کشور . 69
13-3-2 جایگاه فرش در GDP 70
14-3-2 فرش و اقتصاد در خانواده. 70
4-2 فرش و صنایع جانبی گردشگری. 71
1-4-2 فرش و بیکاری. 71
2-4-2 مفهوم آسیب شناسی. 71
3-4-2 الگوی مفهومی شش جعبه ای ویزبورد 73
فصل سوم:روش اجرای تحقیق
1-3 مقدمه 77
2-3 روش تحقیق. 78
3-3 جامعه و نمونه 78
1-3-3 خصوصیات پرسشنامه. 79
4-3 روش جمع آوری اطلاعات 80
1-4-3 ابزار گرداوری اطلاعات. 80
2-4-3 مطالعات کتابخانه ای. 80
5-3 برآورد روایی پرسشنامه 81
6-3 روش تجزیه و تحلیل داده ها 82
7- 3 شاخص اهمیت نسبی 82
فصل چهارم: تجزیه و تحلیل دادهها،تفسیر داده ها
1-4 مقدمه 84
2-4 روش های آماری مورد استفاده.85
3-4 نتایج اجرای فرضیه اول. 85
4-4 نتایج اجرای فرضیه دوم 86
5-4 نتایج اجرای فرضیه سوم 88
6-4 نتایج اجرای فرضیه چهارم 89
7-4 نتایج اجرای فرضیه پنجم 90
8-4 نتایج اجرای فرضیه ششم 92
فصل پنجم: نتیجهگیری و پیشنهادات
1-5 مقدمه 95
2-5 نتایج فرضیات 97
3-5 محدودیت های تحقیق. 102
4-5 پیشنهادات مبتنی بر فرضیات 103
پیوستها
پرسشنامه 106
چکیده:
فرش دستباف ایرانی به عنوان یک هنر و صنعت، سابقه بسیار طولانی در تاریخ ایران داشته است. اما با وجود قدمت بسیار در امر صادرات این کالا هنوز هم شاهد بروز مشکلات و نارساییهای متعدد در انطباق با شرایط نوین بازارهای بینالمللی و کسب موقعیتی در خور شأن مقام خود هست. پس ایجاب مینماید به دلیل افت و خیزهای صادرات آن به خصوص در دو دهه اخیر در این زمینه تحقیق بیشتری صورت پذیرد. زیرا همواره سهم قابلتوجهی در صادرات غیر نفتی ایران و بالطبع اقتصاد کشور داشته است و از لحاظ تحصیل ارز، و افزایش درآمد ملی و اشتغالزایی، کسب ارزش افزوده نسبتاً بالا دارای ارزش و اهمیت قابلتوجهی است. از سوی با توجه به اینکه تشکیل شرکتهای تعاونی تولیدی و تولیدکنندگان فرش دستباف به منظور حمایت از قالیبافان و توسعه صادرات فرش دستباف ایران مورد توجه قرار گرفته است جهت دستیابی به شکوفایی مجدد صادرات فرش دستباف تصمیم گرفتهایم در این تحقیق با تعیین نقش تعاونیهای فرش دستباف استان زنجان بر توسعه صادرات فرش دستباف این استان به بررسی چالشها و مشکلات موجود در صادرات فرش دستباف شرکتهای تعاونی پرداخته و راهکارهایی را جهت افزایش صادرات ارائه نماییم.
کلیدواژه ها: فرش دستباف، صادرات غیر نفتی، شرکتهای تعاونی
مقدمه:
قدمت قالی ایرانی و هنر و زیبایی این دستباف به قدری است که خیلی از موزههای معروف دنیا نمونههایی از قالی ایرانی را در خود نگهداری میکنند ونیز فرش ایرانی با نقشههای اصیل و جالب بیانگر فلسفه وزندگی مشرق زمین است. اگر چه در ظرافت و زیبایی فرشهای دستباف ایران شکی نیست، اما آمار صادرات چیز دیگری میگوید و آن هم واگذاری سهم قابلتوجهی از بازار فرش دستباف به رقباست . باید توجه داشت که جهانی شدن به عنوان بخشی از اقتصاد نوین، موضوع بحث کارشناسان اقتصادی در کشورها است. در ایران به منظور گسترش صادرات غیر نفتی و حضور در بازارهای جهانی و رشد و دوام در این بازار ، نیازمند در نظر گرفتن اصول سلیقهیابی و ایجاد بازارهای مصرف مناسب و مطمئن است. در این راستا فرش دستباف به عنوان یکی از مهمترین صادرات ایران در عرصه تجارت جهانی، به دنبال به دست آوردن جایگاه متناسب و در خور توجه وشان و منزلت خود است. لذا بررسی آسیبشناسی حوزه صادرات فرش ، لازمه دستیابی به جبران خسارات ناشی از مشکلات است. در این مقاله ضمن بررسی مفاهیم، رویکردها و الگوهای آسیبشناسی ، صنعت فرش کشور را به لحاظ اهمیت اقتصادی مختلف جامعه مورد تحلیل قرار داده و برای توسعه صادرات و در نتیجه توسعه اقتصادی صنعت فرش کشور ، شرکت فرش ملی ایران را مورد آسیبشناسی قرار دادهایم.
ی:
- برزگر،میثم، 1389 :بررسی تأثیر راهبردهای رقابتی بر گسترش بازار داخلی صنعت فرش.
- حشمتی رضوی،فضلالله، 1380 :فرش ایران،تهران،دفتر پژوهشهای فرهنگی.
- شم آبادی،محمدعلی، 1383 :طراحی الگوی بازاریابی صادرات فرش دستباف ایران
- صبوری خسروشاهی ،حبیب، 1382 : تحقیق پیرامون راههای جلب اعتماد خریداران خارجی فرش دستباف ایران ، مرکز تحقیقات فرش دستباف ایران.
- عزیز پناه ، محمد ، 1380 : تحقیق پیرامون شیوههای تبلیغات و بازاریابی فرش دستباف ایران در بازار جهانی ، مرکز تحقیقات فرش دستباف ایران
- فلیحی ، نعمت، 1387 :بررسی نقش و جایگاه صنعت فرش دستباف ایران در اقتصاد ملی
- فیروزه عابدی و امید میرزایی، 1382 : اولین سمینار ملی تحقیقات فرش دستباف
- رحمانی، جعفر و علی باقی نصرآبادی؛ فرهنگ و رفتار سازمانی؛ انتشارات مؤلف
- رابینز، استیفن پی؛ مبانی رفتار سازمانی؛ ترجمه علی پارسائیان و سید محمد اعرابی؛ . انتشارات دفتر پژوهشهای فرهنگی، چ 1380 ،4
10-دکتر سید محمد مهدوی نیا؛بازاریابی
منابع لاتین:
1-A. Kiumarsi. R. Abomahboub. S. M. Rashedi, M. Parvinzadeha Millefolium, a New Source of Natural Dye for Wool Dyeing
2- Belman,R. E. & L. A. Zadeh (1970), “Decision-Making in a Fuzzy
Environment”, Management Science, 17, (4), B141-B164.
3- Bozdag, C. E., Kahraman, C., & Ruan, D. (2003), “Fuzzy Group Decision
Making for Selection Amang Computer, Integrated Manufacturing Systems”,
Computer in Industry 51, 13-29.
4- Chan, L. K., Kao, H. P., Ng, A. & Wu, M., L. (1999), “Rating the Importance of
Customer Needs in Quality Function Deployment by Fuzzy and Entropy
Methods”, International Journal of Production Research, 37 (11), 2499-2518.
5- Chang, D. Y. (1992), “Extent Analysis and Synthetic Decision”, Optimization
Techniques and Application1, 352.
6- Chang, D. Y. (1996), “Application of the Extent Analysis Method on Fuzzy
AHP”, European Journal of operational Research, 95, 649-655.9-
7- Fadzlan, Sufian (2009), “Determinants of Bank Efficiency During Unstable
Macroeconomic Environment: Empirical Evidence from Malaysia”, Research inInternational Business and Finance, 23, 54–77.
8- Frei, F. X., & Harker, P. T. (1999), “Measuring Aggregate Process Performance
Using AHP”, European Journal of Operational Research, 116, 436-442.
9- Kahraman, C., Cebeci, U. & Ruan, Da. (2004), “Multi- Attribute Comparison of
Catering Service Companies using Fuzzy AHP: The Case Study of Turkey”, Int.
- Production Economics, 87, 171-184.
10- Kahraman, C. (2008), “Fuzzy Multi-Criteria Decision Making”, Springer Scienceand Business Media 15,65.
11.DOCTOR M . MAHDAVI NIA
Abstract
The current research with purpose of recognizing and categorizing strategies affecting on carpet industry compatibility development, was accomplish in society include 67 people of chairmen and managers in Iran Carpet Center and Qom province business room. After a review on strengths, weaknesses, opportunities and treatments, 3 critical success factors and 15 marketing-based strategies distinguished and then ranked by many technique .
Finally “making exporters more familiar with new marketing techniques like international business, internet marketing and e-commerce to maintain market share”, “ increasing marketing activities, advertising and market research for competing with internet rivals” and “supporting suitable position for applying information technology in direct of marketing and advertising” were selected as the most important strategies and “ increase in applying information technology in direct of marketing and advertising” was chosen as the top critical success factor as the top.
Keywords: Strategy, Carpet Industry, Multi Criteria Decision Making
فصل اول
کلیات تحقیق
1-1: مقدمه:
با مطالعه این مقاله خواهیم دید که در ایران فرش دستباف در حوزه تولید و توزیع مبتنی بر نظام رانشی است تا کششی. بدین معنا که در تولید فرش دستباف نظر و سلیقه مشتریان در انتخاب نوع مواد اولیه مصرفی، نوع ریسندگی مواد اولیه، نحوه رنگرزی، نوع طرح و نقشه، شکل و اندازه فرش، رج شمار و نوع کاربری و در امر توزیع مواردی چون اندازه سفارشات، ارائه خدمات پس از فروش، تحویل سفارشی به مشتری و رعایت و مراقبت جهت ممانعت از پارگی، رطوبت و پوسیدگی فرش، چندان مورد توجه قرار نمیگیرد. البته به زعم فعالان این صنعت با جدی گرفتن نظر و سلیقه مشتریان چه در امر تولید و چه در امر توزیع امکان تغییر عرضه فرش دستباف به شکل کنونی وجود دارد.
این مطالعه نشان خواهد داد که تولید در ایران رابطهای متناسب باسلیقهها و درخواستهای مشتریان ندارد و از این بابت یکی از عاملهای مهم تأثیرگذار در روند کاهش بازار جهانی فرش ایران محسوب میشود. به نظر میرسد عدم تمایل برای به کار گرفتن ابزار نوین فناوری اطلاعات در میان تجار فرش ایرانی خارج از کشور، باعث نداشتن اطلاعات مناسب در خصوص سلیقه مشتریان و نیز ناتوان بودن در انتقال این اطلاعات به حوزه تولید در داخل کشور نیز شده است.
مسئله تحقیق:
قدمت قالی ایرانی و هنر و زیبایی این دستباف به قدری است که خیلی از موزههای معروف دنیا نمونههایی از قالی ایرانی را در خود نگهداری میکنند.
اگر چه در ظرافت و زیبایی فرشهای دستباف ایران شکی نیست، اما آمار صادرات چیز دیگری میگوید و آن هم واگذاری سهم قابلتوجهی از بازار فرش دستباف به رقباست.
باید توجه داشت که جهانی شدن به عنوان بخشی از اقتصاد نوین، موضوع بحث کارشناسان اقتصادی در کشورها است. در ایران به منظور گسترش صادرات غیر نفتی و حضور در بازارهای جهانی و رشد و دوام در این بازار ، نیازمند در نظر گرفتن اصول سلیقهیابی و ایجاد بازارهای مصرف مناسب و مطمئن است. در این راستا فرش دستباف به عنوان یکی از مهمترین صادرات ایران در عرصه تجارت جهانی، به دنبال به دست آوردن جایگاه متناسب و در خور توجه وشان و منزلت خود است.
لذا بررسی آسیبشناسی حوزه صادرات فرش ، لازمه دستیابی به جبران خسارات ناشی از مشکلات است. در این مقاله ضمن بررسی مفاهیم، رویکردها و الگوهای آسیبشناسی ، صنعت فرش کشور را به لحاظ اهمیت اقتصادی مختلف جامعه مورد تحلیل قرار داده و برای توسعه صادرات و در نتیجه توسعه اقتصادی صنعت فرش کشور ، مرکز ملی فرش دستباف ایران را مورد آسیبشناسی قرار دادهایم. باید در ابتدا دانست آسیبشناسی حرکتی است انقلابی در جهت رسیدن به مطلوب، و همیشه جنبه درمانی ندارد بلکه حرکت در جهت توسعه نیز از ویژگیهایی است که توسط آن محقق میشود. مدیران مبتکر ، خلاق و مسئولیتپذیر همیشه از ارزیابی استقبال میکنند چرا که آن نه تنها خطری برای خود احساس نمیکنند بلکه از آن به عنوان راستی آزمایی عملکرد خود و حتی اصلاح برخی ازروشها و شیوهها در جهت رسیدن به اهداف یاد میکنند.
در ایران سالهاست ارزش صادرات فرش دستباف ایرانی از اوج خود فاصله گرفته و از رقم یک میلیارد و 600 میلیون دلار صادرات در سال 73 که 44 درصد صادرات غیر نفتی در آن زمان را تشکیل میداد ، روند نزولی در پیشگرفته و حولوحوش رقمهای نیم میلیارد دلار صادرات میچرخد، به طوری که رقم صادرات فرش دستباف در سال 89 به حدود 556 میلیون دلار رسید و سال 90 نیز حدود600میلیون دلار بود .
امسال نیز با آن که ، صادرات یک میلیارد دلاری را برای فرش دستباف تا پایان سال هدفگذاری شد اما آمار ده ماهه گمرک از صادرات فرش دستباف نشان میدهد طی این مدت تنها 361 میلیون دلار فرش دستباف به خارج از کشور صادر شده است که نسبت به میزان صادرات این محصول در مدت یادشده در سال گذشته کاهشی 17 درصدی را نشان میدهد، در نتیجه با توجه به زمان باقیمانده تا پایان سال به طور قطع میتوان گفت رقم هدفگذاری شده برای صادرات یک میلیارد دلاری بسیار آرمانی و دور از واقعیت بوده است.
صادرات یک میلیارد دلاری در حالی در نیمه اول امسال وعده داده شد که به عقیده تولیدکنندگان ، دستیابی به این رقم با توجه به کاهش میزان تولید فرش و افزایش هزینه تمامشده در پی افزایش هزینه مواد اولیه، دستمزد و. بعید به نظر میرسد آنچه مسلم است در سالهای گذشته نبود برنامهریزی مناسب و حمایتهای لازم باعث شده رقبایی چون چین، هند و پاکستان بتوانند با تولید فرشهایی ارزانقیمتتر و طرحهایی متناسب باسلیقه بازار ، سهم فرش ایران از بازارهای جهانی را کاهش دهند. تحریمها نیز موجب شد برخی صادرکنندگان بازار صادراتی خود را از دست بدهند. گزارشهای منتشرشده نشان میدهد در سالهای گذشته همواره بیش از 95 درصد فرش دستباف ایران به 33 کشور صادر میشده است که در این بین آمریکا، آلمان، امارات، ایتالیا، لبنان و ژاپن به عنوان شش کشور اصلی مقصد صادرات فرش دستباف ایران محسوب میشدند اگر چه هم اکنون مسئولان بازرگانی، کشورهای هدف جدیدی را از جمله کشورهای آفریقایی، چین، اندونزی و. به عنوان بازارهای جدید صادرات فرش در برنامه خود تعریف کردهاند و گفته میشود قالی ایران به حدود 80 کشور صادر میشود، اما به گفته همین مسئولان، بیشترین مشکل صادرات در کشورهای دیگر ناآشنایی مردم آن کشورها با فرش دستباف ایران است که برای رفع این مشکل نیاز به تبلیغات قالی ایران در کشورهای خارجی و حضور مستمر برای جلوگیری از فروش فرش رقبا به نام فرش دستباف ایران است.
به گفته فعالان صنعت فرش دستباف کشور، در حوزه تجارت، دنیا پیشرفتهای زیادی کرده است، اما در ایران کماکان روشهای سنتی فروش و بازاریابی اعمال میشود به گفته آنها بهتر است به جای ایجاد مرکز سفارش پذیری متمرکز فرش دستباف، به سراغ ساماندهی زنجیره تولید و سفارش رفته و سر دو زنجیر را که یک سر آن خارج از کشور و در بازار مصرف وجود دارد و سر دیگر آن داخل کشور یعنی تولید در روستاهاست را ساماندهی کرد. مسلم است اعزام هیاتهای تجاری برای یافتن بازارهای جدید گامی است مثبت، اما موفقیت زمانی حاصل میشود که این اقدام همراه با برنامه باشد و در کنار اعزام این هیاتها، نحوه تبلیغات و روشهای ورود به این بازارها بررسی شود تا با توجه به سلایق و تولیدات مورد نیاز این بازارها فرشهای دستباف تولیدشده روانه این بازارها شود و از رقابتهای نابجای تجار ایرانی با یکدیگر نیز جلوگیری شود.
تولید سنتی و تمرکز بر طرح و نقشههای قدیمی و روشهای سنتی بازاریابی و فروش، و نیز کور بافی و تولید بدون اهمیت دادن به سلیقههای مشتریان فرش در بازارهای هدف، میتواند یکی از عوامل رکود فرش ایران باشد که باید در این زمینه، تحول اساسی صورت گیرد.
همچنین در مورد نوسانات بازار صادراتی فرش دستباف بحثهای گوناگونی مطرح شده است بخش قابلتوجهی از مطالعات با تاکید بر ارزآوری، اشتغالزایی و ارزش افزوده بالای فرش دستباف، دولت را مسئول زیان صادراتی ایران در این بازار میدانند و مطالبات جدیدی (مثل جایزه صادراتی) را مطرح میکنند.
در این مطالعه به دنبال این هستیم که نشان دهیم در ایران فرش دستباف در حوزه تولید و توزیع مبتنی بر نظام رانشی است تا کششی. بدین معنا که در تولید فرش دستباف نظر و سلیقه مشتریان در انتخاب نوع مواد اولیه مصرفی نوع ریسندگی مواد اولیه، نحوه رنگرزی، نوع طرح و نقشه، شکل و اندازه فرش، رج شمار و نوع کاربری و در امر توزیع مواردی چون اندازه سفارشات، ارائه خدمات پس از فروش، تحویل سفارشی به مشتری و رعایت و مراقبت جهت ممانعت از پارگی، رطوبت و پوسیدگی فرش، چندان مورد توجه قرار نمیگیرد. البته به زعم فعالان این صنعت با جدی گرفتن نظر و سلیقه مشتریان چه در امر تولید و چه در امر توزیع امکان تغییر عرضه فرش دستباف به شکل کنونی وجود دارد.